• شنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 95121408682
  • خبرنگار : 71511

طی روزهای آتی با حکم رهبری ؛

تکلیف مجمع تشخیص مصلحت نظام تا سال 1400مشخص می‌شود

تکلیف مجمع تشخیص مصلحت نظام تا سال 1400مشخص می‌شود

شش دوره از تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گذشته و تا پایان اسفند سال جاری، هفتمین دوره فعالیت مجمع به مدت پنج سال از اسفند 1395 تا 1400 آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، سال 1366 با فرمان امام خمینی (ره) به جهت برطرف ساختن اختلافات پیش آمده میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی ، نهادی به نام مجمع تشخیص مصلحت نظام تاسیس شد و  با تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حلقه‌ی  فرآیند اجرای  اصل  تفکیک قوا در جمهوری اسلامی ایران تکمیل شد.

همزمان با آغاز به کار مجمع تشخیص مصلحت نظام وظایف  یازده‌گانه‌ای  برعهده ی این نهاد قرار گذاشته شد،  نهادی که  اصل یکصد و دوازدهم قانون اساسی در رابطه با وظایف آن صراحتا آورده است : "مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشخیص مصلحت در مواردی که مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف موازین شرع و یا قانون اساسی بداند و مجلس با در نظر گرفتن مصلحت نظام، نظر شورای نگهبان را تأمین نکند و مشاوره در امور رهبری که رهبری به آن ارجاع می‌دهد و سایر وظایفی که در این قانون ذکر شده به دستور رهبری تشکیل می‌شود. اعضای ثابت و متغیر این مجمع را مقام رهبری تعیین می‌نماید. مقررات مربوط به مجمع توسط خود اعضا تهیه و تصویب و به تأیید مقام رهبری خواهد رسید".

طبق آیین‌نامه‌ی داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعضای مجمع را دو گروه از شخصیت‌های حقوقی شامل رؤسای قوای سه‌گانه‌ی فقهای شورای نگهبان، وزیر یا رئیس دستگاه مربوطه و نیز رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون مربوطه ، به همراه  شخصیت‌های حقیقی متشکل از ۲۲ نفر از فقها و دیگر صاحب‌نظران مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که برای یک دوره‌ی پنج‌ساله به عضویت مجمع تشخیص مصلحت درمی‌آیند،تشکیل می دهند.

به جز اولین دوره فعالیت مجمع که اعضای آن توسط امام خمینی (ره) انتخاب شده بودند ، اعضای دوره ‌های بعدی با حکم آیت‌الله خامنه ای در تاریخ‌های 12/7/68 (دور دوم)،27/12/75 (دور سوم)، اسفند1380(دور چهارم)، 8/12/85 (دور پنجم)  و 24/12/90  انتخاب شده اند.

در ابتدا بر اساس قانون ، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  رئیس جمهور وقت( آیت‌الله خامنه‌ای )بود؛  اما پس از تغیراتی در آیین نامه داخلی مجمع در پنج دوره بعدی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حکم رهبری به عنوان رئیس مجمع انتخاب و سپس در همین سمت ابقاء شدند.

با فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی در دی ماه سال جاری، چگونگی اداره جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام در غیبت رئیس فقید آن جای سوال شد؛ چرا که با توجه به مصوبات آیین نامه داخلی مجمع تمامی جلسات باید با حضور رئیس برگزار شود. از همین روی گمانه زنی‌هایی در رابطه با جایگزین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صورت گرفت. تحلیل‌گران سیاسی دو امر را برای انتخاب جایگزین رئیس فقید مجمع محتمل می‌دانستند ، اول آنکه بلافاصله حدود دوماه زودتر رئیس جدید دور بعدی انتصاب شود و دوم آنکه یکی از اعضای مجمع مسئولیت اداره جلسات مجمع را تا پایان دوره ششم بر عهده بگیرد.

در نهایت اوایل بهمن ماه آیت‌الله موحدی کرمانی با حکم رهبری مسئول اداره جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام تا پایان دوره جاری شد.

 دوره فعلی مجمع تشخیص مصلحت تا آخر ماه جاری به پایان می رسد و بنا بر قانون ، مقام معظم رهبری رئیس و اعضای جدید را طی روزهای آینده مشخص خواهند کرد، تا مجمع هفتم از اسفند سال 1395 تا سال 1400 با رئیس و اعضای جدید خود برای پیشبرد اهداف نظام مشغول به کار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha