• دوشنبه / ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۶:۵۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96011403801
  • خبرنگار : 30057

آغاز رقابت‌ تیم‌های داخلی و خارجی ربوکاپ آزاد ایران از فردا/ بازدید رئیس‌جمهور از مسابقات

آغاز رقابت‌ تیم‌های داخلی و خارجی ربوکاپ آزاد ایران از فردا/ بازدید رئیس‌جمهور از مسابقات

رئیس کمیته ملی ربوکاپ از برگزاری دوازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ با حضور 368 تیم از فردا 15 فروردین‌ ماه خبر داد و گفت: در این دوره از مسابقات که رئیس جمهور از آن بازدید خواهد کرد، تیم‌های دانش‌آموزی در 4 لیگ و تیم‌های دانشجویی در 10 لیگ با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی موسی‌خانی در نشست خبری با اشاره به اهمیت دانش هوش مصنوعی و ربوکاپ افزود: یکی از مولفه‌های نسل چهارم صنعتی هوش مصنوعی و رباتیک است و مسابقات رباتیک نیز محلی برای دستیابی به آخرین یافته‌های دانش رباتیک است.

وی با تاکید بر اینکه این مسابقات می‌تواند هدف اقتصاد بدون نفت و تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار در کشور را محقق کند، یادآور شد: بر این اساس مسابقات رباتیک و هوش مصنوعی از سال 85 برگزار شد و امسال نیز دوازدهمین دوره این مسابقات از فردا سه‌شنبه 15 فروردین‌ماه آغاز می‌شود.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ محل برگزاری این مسابقات را در نمایشگاه بین‌المللی ذکر کرد و یادآور شد: در این دوره از مسابقات که از 15 تا 18 فروردین‌ماه برگزار می‌شود، در دو سالن لیگ‌های دانشجویی و در سه سالن لیگ‌های دانش‌آموزی برگزار خواهد شد.

موسی‌خانی با اشاره به حضور تیم‌های خارجی در این دوره از رقابت‌های رباتیک خاطرنشان کرد: علی‌رغم فشارهای بین‌المللی در سال جاری 150 تیم خارجی از 14 کشور جهان حضور خواهند داشت.

به گفته وی، در دوازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران تیم‌هایی از کشورهای آمریکا، آلمان، هند، ژاپن، چین، سنگاپور، کره‌جنوبی، هلند، پاکستان، مکزیک، انگلستان، ترکیه و پرو حضور خواهند داشت.

وی تعداد تیم‌های ثبت‌نام‌شده در این دوره از مسابقات را 697 تیم ذکر کرد و گفت: پس از ارزیابی کیفی تیم‌ها، 368 تیم برای حضور در دو بخش دانشجویی و دانش‌آموزی این رقابت‌ها انتخاب شدند.

جزئیات لیگ‌های مسابقات بین‌المللی ربوکاپ

رئیس کمیته ملی ربوکاپ تعداد لیگ‌های بخش دانش‌آموزی این دوره از مسابقات ربوکاپ را 4 لیگ ذکر کرد و گفت: در این بخش تیم‌های دانش‌آموزی در لیگ‌های یک به یک، لیگ فوتبال دو به دو، پیشرفته و امداد مقدماتی فضای مشترک با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی با اشاره به رقابت‌های بخش دانشجویی خاطرنشان کرد: تیم‌های بخش دانشجویی در 10 لیگ به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

به گفته وی، لیگ‌های بخش دانشجویی شامل ربات‌های انسان‌نما، ربات‌های فوتبالیست سایز کوچک، ربات‌های فوتبالیست سایز متوسط، ربات صنعتی، ربات استاندارد پلتفرم، ربات پرنده، ربات زیردریایی، ربات خانگی، ربات‌های مین‌یاب و ربات‌های امدادگر واقعی می‌شود.

موسی‌خانی با تاکید بر اینکه مراسم افتتاح این مسابقات از فردا 15 فروردین‌ماه با حضور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود، اظهار کرد: مسابقات بخش دانش‌آموزی از روز سه‌شنبه و مسابقات بخش بزرگسال و دانشجویی از روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ از بازدید رئیس‌جمهور از دوازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران خبر داد.

اخذ سهمیه در مسابقات جهانی

رئیس کمیته ملی ربوکاپ با بیان اینکه در این مسابقات از مسئولان واحدهای پژوهشی دعوت به عمل آمده است، گفت: به منظور افزایش همکاری‌ها میان محققان حوزه هوش مصنوعی با بخش صنعت، از مسئولان واحدهای صنعتی دعوت به عمل آمده است که تاکنون استقبال خوبی از سوی صاحبان صنعت از این مسابقات شده است.

موسی‌خانی با اشاره به اهمیت برگزاری مسابقات ربوکاپ در کشور افزود: با برگزاری این مسابقات ما می‌توانیم سهمیه برای حضور تیم‌ها در رقابت‌های جهانی کسب کنیم.

وی اضافه کرد: برگزیدگان این رقابت‌ها می‌توانند در مسابقات جهانی ربوکاپ که در مردادماه در ژاپن برگزار می‌شود، حضور یابند.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ همچنین با تاکید بر اینکه در سال 2018 ایران میزبان مسابقات ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه خواهد بود، یادآور شد: در سال جاری این رقابت‌ها در کشور تایلند برگزار می‌شود و در سال 2018 نیز ایران میزبان این مسابقات خواهد بود.

دستاوردهای تیم‌های رباتیک در کشور

رئیس دانشگاه آزاد قزوین با تاکید بر اینکه در حال حاضر 46 شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه آزاد قزوین تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: ربات معلولان، ربات زیر آب برای جست‌وجو در اعماق آب‌ها، ربات پرنده با اهداف شناسایی و تصویربرداری و نرم‌افزارهای مورد نیاز صنعت از مهمترین دستاوردهای این شرکت‌ها بوده است.

موسی‌خانی با تاکید بر اینکه محصولاتی در حوزه پزشکی مانند دست مصنوعی به تولید این محققان رسیده است، ادامه داد: علاوه بر آن محققان این حوزه موفق به تولید بازوی رباتیک با کاربری صنعتی شده‌اند.

به گفته وی، این طرح با امضای قرارداد مشترک با کشور چین در حال تولید است.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ با تاکید بر ضرورت توسعه علم رباتیک در کشور، پیشنهاد راه‌اندازی شهرک مکاتورونیک در کشور را ارائه کرد و گفت: با راه‌اندازی این شهرک امکان تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار در کشور فراهم می‌شود که با توسعه آن می‌توانیم صادرات نرم‌افزار را جایگزین صادرات نفت کنیم.

موسی‌خانی با تاکید بر اینکه ایران بعد از کشور ژاپن بزرگترین کشور با بیشترین علاقه‌مندی به علم رباتیک توصیف کرد و گفت: بر این اساس با بررسی‌های انجام شده زمین‌های اطراف فرودگاه پیام می‌تواند به عنوان مرکزی برای دانش علم رباتیک مورد استفاده قرار گیرد.

وی در این باره توضیح داد: زمین‌های اطراف فرودگاه پیام به دلیل نزدیکی به دانشگاه‌های بزرگ و دسترسی آسان به جاده‌های اصلی و واحدهای صنعتی می‌تواند برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان مورد بهره‌برداری قرار گیرد چرا که مزایای آن در زمینه کسب ثروت چندین برابر تاسیس پالایشگاه‌ها خواهد بود.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ همچنین اضافه کرد: تفاهمنامه‌ای با معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای بهره‌برداری از اراضی اطراف فرودگاه پیام به امضا رسیده است.

برگزاری سمپوزیوم رباتیک

رئیس دانشگاه آزاد قزوین از برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی ربوکاپ و هوش مصنوعی خبر داد و گفت: این سمپوزیوم در روز یکشنبه هفته آینده در دانشگاه آزاد قزوین برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای این سمپوزیوم 96 مقاله ارسال شد که پس از داوری 48 مقاله عرضه می‌شود.

به گفته وی، در این سمپوزیوم آخرین دستاوردهای هوش مصنوعی عرضه می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha