• سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96012913304
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۲۹ فروردین بخوانید؛

نامه رییسی به روحانی/توصیه به دوری نیروی مسلح از وسوسه‌های اقتصادی و...

نامه رییسی به روحانی/توصیه به دوری نیروی مسلح از وسوسه‌های اقتصادی و...

مراسم گرامیداشت سی و نهمین سالروز ارتش، توصیه رییس جمهور به دوری نیروهای مسلح از وسوسه های اقتصادی، اشاره ظریف به توقف روند نزولی قیمت نفت پس از برجام،نامه جداگانه رییسی به روحانی و رییس سازمان صدا و سیما، بازبینی سیاست هسته‌ای آمریکا و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه ۲۹فروردین ۱۳۹۶ است.

نشست خبری نوبخت

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرد : قطع تلگرام صوتی خارج از دولت انجام شد و مسئولیتش به عهده دوستانی است که تشخیص دادند این کار را انجام دهند.نوبخت همچنین درباره موضع دولت و روشنگری هایی که صورت می گیرد، تاکید کرد: الان رویکرد برخی از منتقدان این است که بخش خالی لیوان را نشان بدهند و مختصات موجود را با وضع مطلوب مقایسه کنند ما هم معتقدیم این لیوان باید پر شود  و با وضع مطلوب فاصله داریم اما باید مقایسه کنیم که اگر 92 ادامه پیدا می کرد به کجا می رسیدیم. دولت نیازمند این است که این مساله را تبیین کند و این اقدام آقای جهانگیری ارزشمند است که در جهت دفاع از عملکرد دولت وارد صحنه شده اند.

*سی و نهمین سالروز ارتش

مراسم گرامیداشت سی و نهمین سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (سه شنبه) با حضور رییس‌جمهور و جمعی از فرماندهان عالی‌رتبه نظامی در جوار حرم امام خمینی(ره) آغاز شد. در این مراسم جمع کثیری از فرماندهان عالی‌رتبه‌ نیروهای مسلح کشورمان از جمله سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش،   سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر سرتیپ خلبان شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش و امیر سرتیپ اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) ارتش و سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در ارتش و همچنین سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه و سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز در این مراسم حضور به هم رساندند. در این مراسم جنگنده ها و بالگردهای  هوانیروز بر فراز آسمان حرم امام خمینی(ره) رژه رفتند و ده‌ها چترباز با سقوط از بالگردهای هوانیروز در آسمان به پرواز درآمدند و با موفقیت بر زمین نشستند. به مناسبت روز ارتش همچنین نیروهای نظامی و انتظامی مستقر در هرمزگان صبح امروز در سواحل نیلگون خلیج‌فارس در بندرعباس رژه باشکوهی برگزار کردند. یگان‌های سه‌گانه ارتش در کنار نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی - نیروی انتظامی - پدافند منطقه جنوب شرق کشور و بسیج در این رژه حضور داشتند. انواع سامانه‌های راداری - موشکی و لجستیکی و نیروی انسانی آموزش‌دیده و کارآمد نیز از مقابل جایگاه رژه رفتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهور کشورماندر مراسم رژه روز ارتش که به مناسبت سی و نهمین سالروز ارتش با بیان اینکه ورودی نیروهای مسلح به وسوسه‌های اقتصادی می‌تواند آنها را از اهداف بلند خود دور کند، تصریح کرد:نیروهای مسلح و ارتش بر اساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی باید در زمینه‌های امدادی، آموزشی و تولیدی و همچنین جهاد سازندگی به شرط آنکه به قدرت آنها لطمه‌ای وارد نشود به دولت کمک کنند، در عین حال ورود نیروهای مسلح به وسوسه‌های اقتصادی می‌تواند آنها را از هدف‌های بلند دور کند.

سیدحسن خمینی، یادگار امام با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامش، فرا رسیدن روز ارتش را تبریک گفت. بی‌شک استراتژی امام در گذاشتن گل بر سر تفنگ سربازان ارتش سلطنتی از زمره ی مهم‌ترین عوامل تسهیل‌کننده‌ی انقلاب بود. ارتش فرزند مردم است و هـیچ‌گاه از مادر و پدر خویش جز شاخه ی گل نخواهد گرفت و با همین پشتوانه‌ی مردمی است که در مقابل تجاوزگر می‌ایستد. ارتش آنگاه که ریشه در خانه‌های مردم داشته باشد، در مقابل هر تندباد و طوفان مقاوم است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در ابتدای جلسه علنی امروز (سه شنبه) ضمن تبریک به مناسبت روز ارتش گفت :لازم می دانم روز ارتش جمهوری اسلامی را به عزیزان و فداکاران ارتش جمهوری اسلامی ایران تبریک عرض کنم.

***

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در آیین افتتاح بیمارستان امام حسین شهرستان بهارستان با بیان اینکه ضعف دراداره کشور خسارت‌های زیادی به کشور وارد کرد، گفت: در اداره کشور در مدتی ضعفی پیش آمد و خیلی به کشور خسارت زد که این خسارات فقط مادی نبود چون خسارات مادی بعضا قابل جبران است اما برخی خسارت‌ها قابل جبران نیست و جبران آنها زمان زیادی می برد مثل اینکه  گاهی فردی غیر ارزشی خود را ارزشی نشان داده یا فردی غیر انقلابی خود را انقلابی جا بزند.

رئیس قوه قضاییه، بخشنامه "یکنواخت سازی در اخذ هزینه دادرسی" را به واحدهای قضایی سراسر کشور ابلاغ کرد.

الف) هزینه دادرسی دعاوی مالی در مرحله اعاده دادرسی و اعتراض ثالث مطابق هزینه آن در مرحله فرجام خواهی (۵/۵ % محکومٌ به) و همچنین، هزینه دادرسی در مرحله واخواهی برابر هزینه آن در مرحله تجدیدنظر (۴/۵ % محکومٌ به) است.

ب) هزینه دادرسی بند ۱۳ ماده ۳ قانون مذکور در دعاوی غیر مالی، درخواست تامین دلیل، تامین خواسته و دستور موقت به شرح جدول ذیل می باشد. ج) هزینه اجرای آراء و تصمیمات مراجع غیر دادگستری در دادگستری و هزینه اجرای سایر احکام مقرر در بند ۲۲ ماده ۳ قانون مذکور به شرح زیر است.

د) هزینه دادرسی در دعاوی مالی غیرمنقول و خلع ید از اعیان غیر منقول، موضوع قسمت اخیر بند ۱۲ ماده ۳ قانون مذکور، ارزش خواسته مطابق ارزش معاملاتی املاک در منطقه، تقویم و براساس آن هزینه دادرسی اخذ شود.

هـ) مبنای محاسبه هزینه دادرسی در مورد سکه، طلا و ارز، مبلغ واقعی حسب اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

*بسته اخبار انتخاباتی 29 فروردین

وزیر دادگستری درباره ثبت نام برخی از کاندیداها در انتخابات که خود دارای پرونده قضایی هستند، گفت: اگر موارد اتهامی جدی و مستندات قوی باشد می تواند مدارک قابل توجهی برای اعضای شورای نگهبان در ردصلاحیت آنها باشد. وی درباره اظهارنظر دادستان کل کشور مبنی بر اینکه پرونده‌های قضایی افراد در بررسی صلاحیت‌ها موثر است؟ گفت:الزاما حکم قطعی پرونده‌ها برای تایید یا رد صلاحیت افراد نیاز نیست بلکه اگر پرونده و مدارک و مستنداتی وجود داشته باشد که برای اعضای شورای نگهبان موجب اطمینان از اتهام این بزه شود برای افراد می‌تواند تصمیم بگیرد و آنها را رد صلاحیت کند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تنها عامل تعیین کننده احراز صلاحیت کاندیداها، رای اعضای شورای نگهبان است، گفت: برای احراز صلاحیت کاندیداها در بین اعضای شورای نگهبان رای گیری می شود و برای احراز صلاحیت حداقل ۷ رای نیاز است. اگر گزارش خاصی در خصوص دوران مسئولیت یا نمایندگی فرد منتخب وجود داشته باشد قطعا در احراز صلاحیت وی برای دوره‌های بعدی انتخابات اثرگذار است. وی با اشاره به روند احراز صلاحیت افراد از سوی شورای محترم نگهبان، گفت: روند بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری با مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان تفاوت هایی وجود دارد. در انتخابات مجلس شورای اسلام و خبرگان برای احراز صلاحیت هیات های نظارتی را داریم و بعد شورای نگهبان هست، اما برای ریاست جمهوری فقط شورای نگهبان باید صلاحیت افراد را احراز کند.

شهاب‌الدین چاوشی، رییس ستاد انتخابات استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دامن زدن به تحریکات در آستانه انتخابات قطعاً خطای بزرگی است و مراجع اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی باید اینگونه موضوعات را به سرعت رصد و پیگیری کنند تا امنیت یک شهر خدشه دار نشود. وی با اشارخ به اینکه زمان مهلت تبلیغات قانونی ریاست جمهوری از تاریخ ۹۶/۲/۸ به مدت ۲۰ روز است و همه ضوابط و معیارهای قانونی و اخلاقی باید رعایت شود، خاطر نشان کرد:هرگونه تبلیغات زودرس، مستندسازی و رصد می‌­شود و عندالزوم در تأیید نتیجه نهایی انتخابات مورد توجه هیأت­‌های اجرایی و نظارت قرار خواهد گرفت.

رییس هیأت بازرسی انتخابات کشور با بیان اینکه وزارت کشور از تمام ابزارهای قانونی برای امنیت و آرامش انتخابات استفاده می‌کند گفت:با دستور وزیر کشور در انتخابات ۲۹ اردیبهشت به تعداد شعب اخذ رأی بازرس انتخاب خواهد شد و بر حسب نیاز شعب هم می‌توان تعداد بازرسان را افزایش یا کاهش داد. وزارت کشور از تمامی ابزارهای سخت افزاری و نیروی انسانی برای تحقق آن استفاده خواهند کرد که «تأمین آرامش، امنیت و اعتماد عمومی» وظیفه اصلی ما است.  

در همین راستا سیدمهدی حجتی، وکیل دادگستری با بیان اینکه قانون انتخابات ریاست جمهوری در زمینه تبلیغات غیررسمی و پیش از موعد نامزها و طرفداران آنها ساکت است، در رابطه با تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: قانون انتخابات ریاست جمهوری برخلاف قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به نحوی نگارش یافته که از مفاد آن نمی توان ممنوعیت تبلیغات پیش از موعد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یا طرفداران آنها را استنباط کرد.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه دوستانی که متعهد به جمنا هستند و در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرده‌اند، زمان معرفی نامزد نهایی جمنا را به روزهای آخر تبلیغات ریاست جمهوری موکول کرد و افزود: نسبت به شرایط موجود منتقدیم و می‌گوییم باید شرایط موجود تغییر کند. نیل به این مقصود هم از طریق انتخاب نامزد موردنظر اتفاق می‌افتد بنابراین تلاش می‌کنیم این اتفاق بیفتد.

حجت‌الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس  در دو  نامه‌ جداگانه  به حجت‌الاسلام روحانی رییس‌جمهور و سازمان صدا و سیما بر رعایت عدالت تبلیغاتی تاکید کرد. در بخشی از  این نامه آمده است:از صداوسیما انتظار می‌رود با عنایت به اهداف و مأموریت‌های قانونی خود از هرگونه اقدامی که با ایجاد شائبه تبلیغ جانبدارانه به نفع یک فرد یا جریان خاص، فرآیند داوری درست و آگاهانه مردم شریف را مخدوش سازد، جداً پرهیز نماید.

انتخابات شوراها

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور در اطلاعیه شماره 3 خود اعلام کرد کسانی که صلاحیت آنها مورد تایید قرار نگرفته است، از تاریخ ابلاغ کتبی مراتب رد صلاحیت توسط فرمانداری یا بخشداری به ایشان، 4 روز مهلت دارند که اعتراض خود را به هیات‌های عالی نظارت استان یا شهرستان تسلیم کنند.

***

مصوبات امروز مجلس در حوزه محیط زیست

صحن مجلس

نمایندگان مجلس نیز در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس، ماده ۲۹ لایحه هوای پاک را به تصویب رساندند که به موجب آن ایجاد هرگونه آلودگی صوتی توسط منابع ثابت و متحرک، ممنوع می‌باشد و آلودگی صوتی وسائل نقلیه موتوری مشمول جریمه نقدی تا سقف سه میلیون ریال می‌شود همچنین نیروی انتظامی مکلف شده است برابر مقررات با راکبان و رانندگان متخلف برخورد کند.

همچنین نمایندگاه با تصویب ماده ۲۸ لایحه هوای پاک سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه‌های دولتی  را مکلف کردن تا  برنامه‌های تولید شده در زمینه فرهنگ‌سازی، ظرفیت سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی مورد تأیید از سوی سازمان‌ درخصوص آگاهی و مقابله با پدیده آلودگی هوا،   رخدادهای گردوغبار را درصورتی که ضوابط رسانه‌ای در آن رعایت شده‌ باشد درقالب برنامه‌های آگهی و یا آموزشی رسانه‌ای با أخذ پنجاه‌درصد (۵۰%) بها، اطلاع‌رسانی و پخش نمایند و سازمان محیط زیست با همکاری سازمان انرژی اتمی و وزارت ارتباطات موظف به جلوگیری از انتشار کلیه امواج غیر مجاز رادیویی، الکترومغناطیسی و پرتویی شد و اشخاص حقیقی و حقوقی که حدود مجاز انتشار امواج را رعایت نکنند با جریمه نقدی مواجه خواهند شد و در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به جزئیات لایحه هوای پاک مصوب کردند برای رسیدگی به تخلفات و جرائم موضوع این قانون به تشخیص رئیس قوه قضائیه شعبه تخصصی در هر حوزه قضائی اختصاص یابد و صد در صد درآمدهای حاصل از اجرای این قانون به حساب خزانه داری کل کشور واریز تا صرفا در قالب بودجه سنواتی جهت مقابله با منابع آلوده کننده هوا هزینه شود و مطابق مصوبه مجلس هرگونه احداث، ‌ تغییر خط تولید و تغییر محل واحدهای تولیدی و صنعتی مستلزم رعایت ضوابط عدم آلایندگی شد.

***

عباس آخوندی در جلسه امروز مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص علل بی برنامگی در بخش حمل و نقل ریلی با توضیحاتی در مورد  نهضت ریلی وزارتخانه راه و شهرسازی و آمادگی این وزارتخانه برای خریداری کردن کل تولیدات شرکت های واگن سازی داخلی ارایه کرد توانست نمایندگان مجلس را قانع کند. از ۲۰۶ نماینده حاضر در جلسه ۷۳ رای موافق،۹۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع داده شد. آخوندی با تشریح جزئیات سیاست شهرسازی ریل پایه گفت: اصلی ترین کار برای تحقق این سیاست اتصال شبکه راه آهن سراسری به شبکه ریلی شهری در کلیه شهرهایی که دارای قطار شهری هستند، انجام شد. به طور مثال ایستگاه قطار همدان که قرار بود در ۱۵ کیلومتری این شهر احداث شود به داخل شهر همدان انتقال یافت و به کانون توسعه شهر تبدیل شد. در ارومیه نیز این سیاست پیاده شد.

*طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) با تصویب یک فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زمینه ارتقای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه را به وجود آوردند که در صورت تصویب نهایی طرح مذکور، ‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل به وزارتخانه می‌شود که طراح طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دفاع از طرح خود در جلسه علنی امروز مجلس گفت: با زیرمجموعه قرار گرفتن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای سوال از عملکرد این وزارتخانه مجبوریم از رییس جمهور سوال کنیم. با تبدیل این سازمان به وزارتخانه این نقص رفع می‌شود.

***

نمودار

در حوزه سیاست خارجی نیز محمد جواد ظریف با انتشار تصویری از یک نمودار در صفحه اینستاگرامش خاطرنشان کرد: پس از برجام، به لطف خدا و با تلاش مدیران و کارکنان صنعت نفت، نه تنها سهم ایران از بازار جهانی نفت بازپس گرفته شد، بلکه با دیپلماسی موفق نفتی، روند نزولی قیمت ها نیز متوقف شد و این نمودار روند قیمت نفت (نقطه چین) نشان می دهد که بر خلاف تصور دوستان، شروع تحریم‌های نفتی نه تنها به بالا رفتن قیمت جهانی نفت نینجامید، بلکه با افزایش تولید عربستان و گرفتن سهم بازار ایران، روند نزولی قیمت نفت از همان ابتدای تحریم ها شروع شد. ظریف همچنین در دیدار با ایراکلی کوباخیدزه رئیس پارلمان گرجستان با اشاره به افزایش دیدار ایرانی‌ها از  گرجستان  بر لزوم تشویق و ترغیب گرجی‌ها برای دیدار از کشور زیبای ایران تاکید کرد و گفت : افزایش گردشگر و تبادلات مردمی منجر به افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی و فرهنگی میان  دو کشور خواهد شد و لازم است به موازات آن تسهیلات غذایی و بسته‌های حلال و ایجاد تسهیلات بیشتر در مبادی ورودی و خروجی گرجستان برای ایرانی‌ها تدارک دیده شود و حفظ شان ایرانیان بویژه زنان مسلمان ایرانی مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه رویکرد خصمانه واشنگتن علیه کشورمان، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل به بهانه‌های واهی قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را خواستار شد. جان بولتون، با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: ما به خاطر حفظ امنیت ملی آمریکا و متحدان‌مان باید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی بشناسیم.

استاکس‌نت

یک گروه هکری شناخته شده به داده‌هایی رایانه‌ای دست پیدا کرده که نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا در حمله ویروس استاکس نت به تاسیسات هسته‌ای ایران دست داشته است. گزارشات و شواهد به دست آمده نشان می‌دهد که بدافزار رایانه‌ای استاکس‌نت که اولین بار در سال ۲۰۱۰ کشف شد، کار مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است. موضوعی که ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا نیز طی مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۳ آن را مورد تایید قرار داد. هرچند دولت آمریکا و مقامات رژیم صهیونیستی تاکنون ارتباط خود با این ویروس  را تایید نکرده‌اند.

نشست کارشناسی اجلاس آستانه"در راستای ترتیبات هماهنگی نظارت بر روند آتش بس در سوریه" در تهران برگزار شد. در این نشست نمایندگانی از کشورهای ایران، روسیه و ترکیه به عنوان ضامن آتش‌بس در سوریه در چارچوب روند آستانه و هم‌چنین نماینده‌ای از سازمان ملل به عنوان ناظر حضور دارند. این نشست برگزار شده است.

 نشریه فارین پالیسی نیز نوشنه است، کاخ سفید نه تنها در حال بررسی تشدید تحریم‌های ایران است بلکه می‌خواهد تفسیری سختگیرانه‌تر از توافق هسته‌ای تهران و قدرت‌های جهانی ارائه کند.یک مقام ارشد کاخ سفید در ارتباط با سیاست در این خصوص به فارین پالیسی گفت که دولت آمریکا می‌خواهد از ابزارهایی که در اختیار دارد به شیوه‌ای سختگیرانه‌تر بهره ببرد.

در حوزه انرژی هسته ای نیز به نقل از شبکه خبری سی‌.‌ان‌.ان، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که وزارت دفاع بازبینی سیاست هسته‌ای آمریکا را آغاز کرده است روندی که دونالد ترامپ در حکمی که در ماه ژانویه در روز تحلیف ریاست جمهوری امضا کرد به متیس دستور انجام آن را داد.این بازبینی که هر هشت سال یک بار انجام می‌شود سیاست هسته‌ای، استراتژی و وضعیت نیروهای مرتبط با استفاده از تسلیحات هسته‌ای آمریکا را تعیین می‌کند.روسیه هم از همه طرف‌ها خواست تا ضمن همکاری با یکدیگر از تحریک یکدیگر پیرامون موضوع هسته‌ای کره شمالی بپرهیزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha