• دوشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۶:۳۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96021106546
  • خبرنگار : 30057

ستاری در افتتاحیه نمایشگاه چاپ سه‌بعدی مطرح کرد

ایجاد تحول در صنایع کشور با رسوخ فناوری چاپ سه‌بعدی

ایجاد تحول در صنایع کشور با رسوخ فناوری چاپ سه‌بعدی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به رسوخ فناوری چاپ سه‌بعدی در صنایع گوناگون، گفت: زمینه‌ساز تحول جدی در فناوری چاپ سه‌بعدی مرهون حضور جوانان تحصیل‌کرده کشور است که به این عرصه و شکل‌گیری کسب‌کارهای نوپا کمک کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه چاپ سه‌بعدی و مسابقه بهترین چاپگرهای سه ‌بعدی ایرانی، با اشاره به نقش این چاپگرها در آینده صنایع و کسب و کارهای گوناگون افزود: فناوری چاپ سه‌ بعدی زمینه‌ساز تحولی جدی در آینده‌ است و رسوخ آن، صنایع گوناگون را در آینده‌ای نزدیک دستخوش تحولی اساسی خواهد کرد.

ستاری، صنعت ساختمان را یکی از حوزه‌هایی عنوان کرد که متأثر از فناوری چاپ سه‌ بعدی است و اظهار کرد: صنعت ساخت‌ و ساز طی سالیان گذشته عمدتا از فناوری‌های جدید بهره‌ نبرده است و عموماً با به ‌کارگیری مصالح و ابزارهای قدیمی، تغییری در این صنعت روی نداده است.

وی ادامه داد: اما ابعاد گسترده توانمندی‌های فناوری چاپ سه‌ بعدی می‌تواند در حالی ‌که قیمت‌ها را به شدت کاهش دهد، کیفیت و دقت را به طرز شگفت‌انگیزی ارتقاء داده و این عرصه را دگرگون کند.

ستاری با اشاره به توانمندی کشورمان در بخش تولید دستگاه و مواد اولیه‌ این چاپگرها، خاطرنشان کرد: فناوران کشورمان در ساخت‌وساز دستگاه‌های حوزه‌های مختلف چاپگر سه‌بعدی از جمله ساخت تجهیزات و تولید مواد اولیه مانند پرینترهای مبتنی بر مواد پلیمری و نیز پرینترهای بر پایه مواد اولیه فلزی، پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند و در حال ورود به عرصه پرینترهای مورد استفاده در صنعت ساختمان هستند.

معاون علمی‌وفناوری رییس جمهور، بالفعل شدن بازار بالقوه‌ چاپگرهای سه‌ بعدی را مستلزم توجه کسب و کارها و همسویی با فناوری این چاپگرها دانست و یادآور شد: توجه برخی از کسب و کارهای سنتی به کارکرد و نقش این فناوری جلب شده است و با توجه به بازار بسیار خوبی که در مشاغلی مانند طلا و جواهرسازی و همچنین فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند زیست‌فناوری و سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی نهفته است، باید دیگر عرصه‌ها نیز پذیرای این فناوری نوین باشند.

وی افزود: آینده پزشکی در مسیر فناوری چاپگرهای سه‌بعدی است و این فناوری در حوزه پزشکی سلول‌های بنیادی و بازساختی که یکی از اولویت‌های جدی معاونت علمی است جایگاه خود را خواهد یافت به طوری‌که با رونق صنعت یا چاپگرهای زیستی، کارکردهای گسترده و متنوع این فناوری در پزشکی مانند چاپ ارگان‌ها و بافت‌های بدن نمایان خواهد شد.

ستاری، زمینه‌ساز تحول جدی در فناوری چاپ سه‌بعدی را مرهون حضور جوانان تحصیل‌کرده کشورمان به این عرصه و شکل‌گیری کسب و کارهای نوپای آنان دانست و اضافه کرد: ورود جوانان به این کسب و کار نوظهور، رونق بازار آن را به همراه خواهد داشت و خوشبختانه شرکت‌هایی در کشورمان فعالیت می‌کنند که در مقیاس استانداردهای بین‌المللی تولید می‌کنند و در صورتی‌که حمایت‌های لازم از آنان صورت بگیرند، می‌توانند در عرصه صادرات بدرخشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha