• دوشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۸:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96021811643
  • خبرنگار : 71489

آقامحمدی:

براساس برنامه توسعه، کشور باید به سه«۸» دست یابد

براساس برنامه توسعه، کشور باید به سه«۸» دست یابد

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد شغل برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی اقتصاد عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، علی آقامحمدی بعد از ظهر امروز در نشست خبری وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به نرخ مشارکت جمعیت کشور در بخش اشتغال، اظهار داشت: در حال حاضر در کشور شاهد وجود نرخ مشارکت ۴۰ درصدی در بخش اشتغال که مقدار کمی است هستیم. این در حالی است که در سال‌های آینده به طور طبیعی این نرخ افزایش خواهد یافت. دلیل این اتفاق آن است که اولا سهم زنان و نرخ رشد آن‌ها در اشتغال بالا می‌رود و همچنین ترکیب کیفی جمعیت تغییر کرده و جمعیتی با سواد بالا وارد اقتصاد خواهند شد.

وی با تاکید بر این‌که «این شرایط نیازمند دو برنامه اساسی است»، گفت: نخستین برنامه مورد نیاز این است که اقتصاد را در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانش بنیان کنیم. اقدام دیگر آن است که برای نسل جدیدی که وارد بازار کار می‌شود بتوانیم فرصت اشتغال ایجاد کنیم که این موضوع نیازمند ظرفیت‌سازی و تحولی بنیادین است.

وی با بیان این‌که «تا به حال هر اقدامی که در زمینه اشتغال صورت گرفته اقدامی ترمیمی بوده است» خاطر نشان کرد: امروز نیاز به تغییر وضعیت داریم؛ چراکه ماهیت شغل آینده شغلی چند کاره است و به مهارت آموزی‌هایی در حوزه‌های مختلف نیاز دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در همین راستا در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شد که تلقی از سواد،‌ بهره مندی از سواد دهگانه ای باشد که سواد سیاسی، اجتماعی، هنری و رسانه‌ای از جمله آن محسوب می‌شود. همچنین نوع آموزش و نوع تکنولوژی که در تولید به کار برده می‌شود باید تغییر داده شود. در مرحله بعدی جاهایی از زنجیره اشتغال باید اصلاح شود که دارای نقص هستند.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف اقتصاد کشور که دارای ظرفیت‌های لازم برای ایجاد اشتغال هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۸۰ نفر شغل در پوشاک وجود دارد که این ظرفیت می‌تواند به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر افزایش یابد. چنانچه در این حوزه خلاء‌های موجود در بخش طراحی و مدسازی مورد توجه قرار بگیرد، قطعا می‌توان به اشتغال مورد نیاز در کشور در حوزه پوشاک دست یابیم.

وی با تاکید بر این‌که «تا به حال به بازار کار صرفا نگاهی فیزیکی داشته‌ایم و نگاهی آسیب‌شناسانه برای رفع نقص‌های موجود نداشته‌ایم»، اظهار داشت: آن‌چه که امروز مورد نیاز اقتصاد کشور است، تحلیل درست و جامع بازار کار است. امروز در اقتصاد مقاومتی آن‌چه که مطرح می شود چنین نگاهی است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که «براساس برنامه ششم سالانه ۹۷۰ هزار شغل باید در کشور تامین شود» خاطر نشان کرد: این میزان اشتغال‌زایی در کشور ما را به جایی می رساند که سه پایه اصلی اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد. براساس آن‌چه که در برنامه توسعه دیده شده است، کشور باید به سه ۸ دست یابد. بر این اساس باید نرخ رشد کشور ۸ درصد، نرخ بیکاری ۸ درصد و نرخ بیکاری نیز ۸ درصد شود. چنانچه که این اتفاق بیفتد، اقتصاد به سمت مقاومتی شدن پیش می‌رود.

وی با اشاره به آمار بیکاری در کشور بر اساس اطلاعات خود اظهار داشت: در سال ۹۵ نرخ بیکاری ۱۲.۴ درصد بود که براساس برنامه‌های موجود این نرخ باید به ۸ درصد برسد. یعنی یک سوم آن باید کاهش یابد. بر همین اساس تا سال ۱۴۰۰ سالانه ۷۰۰ هزار ورودی به جمعیت نیازمند کار داریم که اگر از این بین ۸۰ درصد تحصیل کرده هستند. برای ۵۶۰ هزار ورودی دانشگاهی به اقتصاد باید در کنار ۲۰ درصد دیگر شغل ایجاد کنیم. در نتیجه عمده مشکل ما در اشتغال تحصیل کردگان است.

وی با اشاره به تصویب برنامه اشتغال فراگیر در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: براساس طرحی که در جلسه امروز تصویب شد، ویژگی‌هایی برای بازار کار ایران تعریف شده است که طی آن در مواردی شغل وجود دارد، اما درآمدی وجود ندارد. در جاهای دیگر نیز رشد وجود دارد اما شغلی وجود ندارد که در مجموع با توجه به همه ویژگی‌های بازار کار باید در مواردی که هم رشد اقتصادی وجود دارد هم امکان اشتغال زایی فراهم است، تمرکز شود.

آقامحمدی در ادامه با اشاره به وضعیت درآمدی کشور اظهار داشت: الان براساس آمار بانک مرکزی ۶ درصد جامعه ایران سالانه بالای ۷۰ هزار دلار درآمد دارند،‌این در حالی است که ۵۰ درصد دیگر میان ۲۰ هزار تا ۷۰ هزار دلار درآمد دارند. سایر جمعیت نیز زیر ۲۰ هزار دلار درآمد دارند که به دو دسته کمتر از ۷ هزار و ۵۰۰ دلار و بیشتر از آن تقسیم می شوند، در همین راستا با توجه به آمار موجود آن‌چه که ما باید اصلاح کنیم،‌ درآمدهای خانواری است که زیر ۲۰ هزار دلار در سال عایدی دارند.

وی با تاکید بر این‌که «این اقدام نیازمند طرحی ویژه است»، افزود: یکی از ویژگی‌های طرح اشتغال فراگیر این است که به نهادهای حمایتی پنجره‌ای واحد در اختیار قرار دهد و اطلاعات آن‌ها را متمرکز نماید و به گونه‌ای اشتغال ایجاد کند که اشتغالی پایدار و درآمدزا باشد. از دیگر ویژگی‌های این طرح آن است که کل اشتغال را در بر نمی‌گیرد، بلکه نقایص پرداخت به بازار کار کشور را اصلاح می‌کند.

وی همچنین با بیان این‌که «نتایج اجرای این طرح تا سال ۱۴۰۰ حاصل می شود»، خاطرنشان کرد: من نسبت به این طرح کاملا مطمئن هستم و امیدوارم که این طرح از سوی بیکاران و افراد مختلف مورد مطالعه قرار بگیرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با تاکید بر این‌که «اولویت اقدام برای ایجاد اشتغال برای بیکاران ایجاد شغل در داخل کشور است»، گفت: باید ساز و کارهایی نیز برای انتقال نیروهای متخصص به خارج از کشور جهت تامین نیروی کار کشورهای مقصد داشته باشیم که این موضوع در اولویت های بعدی قرار دارد.

وی در پایان با تاکید بر لزوم موضوع اشتغال و همچنین پنجره جمعیتی کشور خاطرنشان کرد: پنجره جمعیتی ایران تا سال ۲۰۴۰ ادامه دارد و از آن سال به بعد جمعیت کشور رو به پیری می رود. در همین راستا باید اقداماتی لازم در داخل کشور انجام و سیاست هایی در این زمینه اتخاذ شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha