• شنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96030603413
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ششم خرداد بخوانید؛

تکذیب انتقال پیام آمریکا به ایران از طریق روسیه و ...

تکذیب انتقال پیام آمریکا به ایران از طریق روسیه و ...

دیدارهای رییس جمهور با مراجع عظام، فراخوان عارف برای گام چهارم انتخابات مجلس یازدهم، زمان اعلام‌نظر قطعی شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری، رایزنی ها در مورد انتخابات هیات رییسه مجلس، پاسخ ستاد انتخابات کشور به اظهارات روز گذشته خطیب نماز جمعه تهران و پاسخ احمد خاتمی و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز (شنبه) ششم خرداد ۱۳۹۶ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص ادعای مطرح شده به نقل از روزنامه الرای کویت مبنی بر انتقال پیام آمریکا به ایران از طریق روسیه، این ادعا را رد و به شدت تکذیب کرد.

سردار  غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همزمان با سالروز عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر با اشاره به اینکه عربستان به دنبال راه اندازی جنگ بین وهابیت و شیعه است، گفت: عربستان با فراهم کردن زرادخانه ها و تهیه ابزار فیزیکی قدرت و از طرفی انباشت سلاح در کشورهای همسایه و مرتجع عرب و همچنین طراحی تفکر تکفیری برای مقابله با تفکر شیعه و انقلاب اسلامی به دنبال یک جنگ عقیدتی ،ایدئولوژیک بین وهابیت و شیعه در حوزه های مختلف می باشد.

آیت الله هاشمی شاهرودی

آیت الله هاشمی‌شاهرودی هتک حرمت به منزل شیخ عیسی قاسم را محکوم کرد.نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه‌ای، تجاوز وحشیانه و غیرانسانی در مقابل رفتار مسالمت‌آمیز جمعی از جوانان بحرینی و هتک حرمت به منزل شیخ عیسی قاسم را محکوم کرد.

محمد امین رضازاده، مدیرکل سیاسی وزارت کشور از تهیه دستورالعمل جدید کمیسیون ماده ۱۰ احزاب خبر داد. وی افزود: آیین نامه و دستورالعمل‌های جدید کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برای عضویت دو دبیرکل از احزاب کشور در کمیسیون ماده ۱۰ آماده شده است. رضا زاده در باره آخرین وضعیت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اظهار کرد:  براساس قانون جدید احزاب که درآذرماه ابلاغ شده است باید دو نفر از دبیران کل احزاب استانی و ملی عضو جدید کمیسیون ماده ۱۰ احزاب شوند.

دیدارهای رییس جمهور با مراجع عظام

سفر رییس جمهور حسن روحانی به قم

 رییس جمهور در دیدار با آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه خود را موظف به رشد و اعتلای دین و مذهب در جامعه می‌دانیم گفت: ما خود را موظف به گسترش معارف دینی و رشد و اعتلای دین و مذهب در جامعه می‌دانیم.وی حضور و مشارکت مردم در انتخابات اخیر را بسیار چشمگیر و الگویی برای نه تنها کشورهای منطقه بلکه برای جهان برشمرد و گفت: این حضور گسترده مردم مایه مباهات و فخر مردم و جمهوری اسلامی ایران است.

همچنین رییس جمهوردر دیدار با آیت‌الله وحیدخراسانی با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات، این حضور را مایه مباهات و تقویت بیش از پیش ثبات و امنیت کشور برشمرد و گفت: انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، یکی از رقابتی‌ترین انتخابات کشور بود.وی با بیان اینکه تولید اشتغالزا از جمله اهداف دولت بوده و هست، اظهار کرد: دولت و مسوولان تمام تلاش خود را برای ایجاد ثبات و آرامش در جهت رفاه مردم و کشور بکار گرفته اند و این موضوع در دولت دوازدهم با سرعت بیشتری تداوم می یابد.

سفر رییس جمهور حسن روحانی به قم

در ادامه رییس جمهور در دیدار با آیت‌الله صافی‌گلپایگانی مشارکت گسترده مردم در انتخابات را نمایش بزرگ قدرت و انسجام ملی، نزد جهانیان دانست.وی با بیان اینکه دولت دوازدهم مستظهر به پشتیبانی همه آحاد مردم است، تصریح کرد: این پشتوانه عظیم مردمی زمینه ای مناسب برای تقویت و پیشبرد سریع تر همه سیاست ها، برنامه ها و تلاش ها جهت ساختن ایران اسلامی است.

***

محمد قمی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس با تاکید بر اینکه «نقد منصفانه و در جهت اصلاح خوب است» گفت:‌ وقتی شخصی رئیس‌جمهور می‌شود باید همه به او کمک کرده و دست به دست هم دهند و مشکلات را حل کنند.وی با بیان اینکه «مشارکت سیاسی مردم در انتخابات قطعا در تحکیم نظام موثر است» گفت:  این حق برای مردمی که رای داده اند ایجاد می‌شود که آقای روحانی بداند اگر رئیس‌جمهور شده با رای تک تک مردم بوده و حالابه عنوان رئیس‌جمهور منتخب باید خواسته‌های به‌حق مردم را در ابعاد مختلف پاسخگو باشد.

رییس‌جمهور روسیه در تماسی تلفنی با حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان به گفت‌وگو پرداخت.حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور، با اعلام این خبر در توییتر خود،تصریح کرد که پوتین در این تماس پیروزی روحانی در انتخابات را تبریک گفته است.پایبندی به تعهدات برجام توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی همکاری در امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم از دیگر محورهای این گفت‌وگو بوده است.

در ارتباط با انتخابات هیات رییسه مجلس

فراکسیون امید

جلسه فوق العاده فراکسیون امید برای انتخابات هیات رییسه مجلس برگزار شد.نشست فوق العاده هیات رییسه فراکسیون امید مجلس با علی مطهری به منظور تصمیم گیری درباره انتخابات هیات رییسه مجلس صبح امروز در محل فراکسیون امید مجلس برگزار شد. در این جلسه که به ریاست محمدرضا عارف تشکیل شد، درباره تلاش گروهی از نمایندگان برای تغییر ترکیب هیات رییسه مجلس بحث و گفت‌وگو شد.

در همین راستا عبد الکریم حسین‌زاده، عضو فراکسیون امید مجلس در توئیتی درباره انتخاب هیات رییسه مجلس با بیان این که عهدشکنان فهرست امید با نمایندگان جبهه پایداری بر سر لیست مشترک هیات رییسه توافق کردند ادعا کرد، برخی وزرای دولت هم در کنار عهدشکنان قرار گرفته‌اند.

 حضور محمدرضا عارف در مجمع اسلامی دانشجویان کشور

فراخوان عارف از نخبگان اصلاح طلب برای گام چهارم انتخابات مجلس یازدهم اعلام شد.محمد رضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نیز با اعلام فراخوانی، از نخبگان اصلاح طلب خواست ساز و کارهای پیشنهادی خود را تا پایان شهریور برای اجماع بیشتر در گام چهارم (انتخابات مجلس یازدهم) مطرح کنند.عارف همچنین با اشاره به تصمیم‌گیری این فراکسیون برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس در هفته جاری گفت که حفظ مطهری و پزشکیان، نواب رئیس فعلی مجلس خط قرمز  فراکسیون امید خواهند بود.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان احتمال ارائه لیست مشترک از سوی سه فراکسیون مجلس برای انتخابات هیئت رئیسه گفت:تا به امروز این بحث مطرح است که سه فراکسیون به صورت ۴+۴+۴ سهم در انتخابات هیئت رئیسه داشته باشند . یعنی فراکسیونهای اصولگرایان، مستقلین و امید هرکدام چهار نماینده را برای لیست مشترک معرفی کنند. این موضوع هنوز به توافق هیچ فراکسیونی نرسیده است و تنها در حد بحث است.نقوی حسینی افزود: در حال حاضر بحث‌هایی بین سه فراکسیون مجلس برای داشتن چهار نماینده از هر فراکسیون در انتخابات هیئت رئیسه مطرح است که هنوز هیچ فراکسیونی در این‌باره به جمع بندی و توافق نرسیده است.

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از توافق فراکسیون مستقلین و ولایی برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس و احتمال ارائه لیست مستقل فراکسیون امید خبر داد وگفت:با توجه به اعلام توافق فراکسیون‌های مستقلین و ولایی برای انتخابات هیأت رئیسه ، در صورت عدم تحقق مطالبه این فراکسیون برای حفظ وضع موجود، فراکسیون امید برای تمام ارکان هیأت رئیسه لیست مستقل ارائه خواهد کرد.

***

ایران و آمریکا

روزنامه الرای کویت مدعی شد که آمریکا در پیامی به ایران از طریق روسیه اعلام کرده که اگر به سربازان آمریکایی در عراق و یا سوریه آسیب برساند به پایگاه‌های نظامی داخل ایران حمله خواهد کرد.روزنامه الرأی کویت مدعی شد: برخی منابع تأکید می‌کنند که افسران روسی این پیام را به ایران رساندند، افسرانی که برای هماهنگی عملیات نظامی در سوریه با افسران آمریکایی جلسه داشتند

پرچم روسیه

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: روسیه، ایران و ترکیه مرزهای مناطق کاهش تنش در سوریه را تعیین می‌کنند.میخاییل بوگدانوف که نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور خاورمیانه نیز هست، گفت:کارشناسان این سه کشور (ایران، روسیه و ترکیه) نقشه مرزهای مناطق کاهش تنش در سوریه را تعیین خواهند کرد و کارشناسان این سه کشور همچنین برخی اقدامات دیگر از قبیل تعیین مرزهای بازرسی و تنظیم عبور و مرور مردم از گذرگاه‌ها را بررسی خواهند کرد.

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس نیز با تاکید بر اینکه ایران و روسیه آتش‌بس در سوریه را با جدیت دنبال کنند گفت: گروه هفت معتقد است روسیه و ایران باید اجرای آتش بس در سوریه را با جدیت دنبال کنند. وی افزود: به همین  اندازه درباره سوریه نیز، ما اتفاق نظر داریم که شکست دادن تروریسم بدون حل و فصل سیاسی مسئله ناممکن است که بتواند گذار باثبات را در سوریه به ارمغان بیاورد یعنی وضعی که به دور از اسد رئیس جمهور سوریه باشد. ما از پیشرفتها در مسیر کاهش درگیری ها (در سوریه) استقبال می کنیم. اما کاملا روشن است که حامیان رژیم سوریه یعنی روسیه و ایران باید از نفوذ خود استفاده کنند تا آتشژبس برقرار شود و به سمت فرایند سیاسی واقعی حرکت شود.

ابراهیم جعفری

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در مورد ترویج موضع ضد ایرانی دونالد ترامپ در خاورمیانه گفت: عراق وارد سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ نمی‌شود. وی در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه ترامپ خواستار شکل گیری جبهه ای جدید برابر ایران شده است و آیا عراق در چنین اقدامی مشارکت خواهد کرد؟ افزود : عراق وارد سیاست های محوری یک کشور علیه کشور دیگری نخواهد شد.

منصور آیرم، سرکنسول ایران در نخجوان همایش تخصصی بررسی عرفان، اخلاق و تربیت امام خمینی (ره) با بیان اینکه باید از نو به ریشه‌های اندیشه‌های امام خمینی (ره) توجه کرد، گفت:امام خمینی (ره) با تکیه ‌بر دیدگاه و اندیشه‌های مردم‌دوستی و صلح‌طلبانه توانست انقلاب اسلامی ایران را هدایت و به عنوان یکی از انقلاب‌های موفق دنیا، رهبری و به پیروزی برساند و در جهان امروز وظیفه هر انسان با فرهنگ و دارای عقلانیت منطقی این است که با ترویج اندیشه‌های صلح طلبانه و عقلانی در برابر افراطی‌گری‌های ویران‌گرایانه ایستادگی کند.

دفن زباله هسته‌ای

گروهی از دانشمندان هشدار دادند ذخیره زباله‌های هسته‌ای آمریکا می‌تواند این کشور را با فاجعه‌ای بالقوه مواجه کند.گروهی از دانشمندان روز جمعه هشدار دادند بی‌میلی دستگاه‌های تنظیم مقررات در آمریکا در خصوص ملزم کردن گردانندگان رآکتورهای هسته‌ای برای صرف 5 میلیارد دلار به منظور تقویت ایمنی میله‌های سوخت مصرف شده -که در زیرزمین ذخیره شده است- می‌تواند این کشور را با فاجعه‌ای بالقوه روبرو کند.

شورای نگهبان سه شنبه درباره انتخابات ریاست‌جمهوری نظر قطعی خودرا اعلام میکند. بر اساس تبصره ۱ ماده ۸۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری، چنانچه کسانی از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشتند می‌توانستند ظرف مدت سه روز از تاریخ اخذ رأی،‌ شکایت مستند خود را به هیات‌های نظارت استان‌ها و شهرستان‌ها و یا دبیرخانه شورای نگهبان ارائه کنند.پس از پایان مهلت سه روزه، طبق ماده ۷۹ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری شورای نگهبان ظرف یک هفته و در صورت ضرورت حداکثر ده روز پس از دریافت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نظر قطعی خود را نسبت به انتخابات انجام شده به وزارت کشور اعلام می‌کند و وزارت کشور از طریق رسانه‌های گروهی نتیجه نهایی را به اطلاع مردم خواهد رساند. در همین ارتباط عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه نظر شورای نگهبان در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری ۹ خرداد اعلام می‌شود، گفت: در تلاش هستیم تا سه‌شنبه هفته جاری (نهم خرداد ماه) نظر شورای نگهبان را در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کنیم. وی افزود:آخرین مهلت برای اعلام صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان سه شنبه هفته جاری - ۹ خردادماه - است و ما تلاش داریم در این مهلت قانونی نظرمان را نسبت به صحت انتخابات یا عدم صحت انتخابات اعلام کنیم.

آرم ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه‌ای به اظهارات خطیب نماز جمعه روز گذشته تهران پاسخ داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است:در خطبه های نماز جمعه پنجم خرداد ماه در تهران متاسفانه مطالب نادرست و بعضا خلاف واقع مطرح شد که به نوعی شیرینی حماسه بزرگ 29 اردیبهشت ماه را در کام ملت به تلخی گرائید. همچنین آیت الله احمد خاتمی در نامه‌ای به ستاد انتخابات کشور با دفاع از اظهارات خود در نماز جمعه روز گذشته تهران عنوان کرد که ظرفیت خود را در تحمل نقد بالا ببرید.

حلول ماه ملاک رمضان

رئیس‌جمهور  به سران کشورهای اسلامی به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان پیام تبریک داد. حجت الاسلام و المسلمین حسنی روحانی در ﭘﯿﺎم‌ﻫﺎی ﺗﺒﺮﯾﮏ ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ‌ای ﺑﻪ ﺳﺮان ﮐﺸﻮرﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ، از آنان خواست با تبیین و ترویج اهداف متعالی دین اسلام و ارائه تصویری روشن از دین رحمانی اسلام، با بحران‌سازی ناصحیح دشمنان در زمینه اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی مقابله کنند. همچنین رئیس مجلس طی پیامی حلول ماه مبارک رمضان را به همتایان خود تبریک گفت. علی لاریجانی طی پیامی فرارسیدن ماه مبارک رمضان را به همتایان خود در کشورهای اسلامی تبریک گفت و افزود: بر این باورم، ماه مبارک رمضان فرصت معنوی بی نظیری برای بهره مندی از سرچشمه لایزال فیض الهی و تقویت همدلی، برادری و مودت میان امت اسلامی به شمار می رود. اسحاق جهانگیری نیز حلول ماه رمضان را به دو دولت ها و ملت های مسلمان تبریک گفت.معاون اول رییس جمهور در پیام هایی جداگانه به همتایان خود در کشورهای اسلامی، فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به دولت ها و ملت های مسلمان تبریک گفت.اسحاق جهانگیری در بخشی از این پیام ها آورده است: « امیدوارم در این ماه پر خیر و برکت، با استعانت از خداوند متعال و با بهره گیری از تعالیم حیات بخش دین مبین اسلام، شاهد گسترش و تحکیم پیوندهای اخوت میان امت اسلامی و ریشه کنی خشونت و تروریسم در سراسر جهان باشیم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha