• یکشنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 96032111796
  • منبع : فضای مجازی

محمد هاشمی:

عده‌ای در حادثه‌ تروریستی اخیر از آب، کَره گرفتند

عده‌ای در حادثه‌ تروریستی اخیر از آب، کَره گرفتند

محمد هاشمی می‌گوید: هیچ ضرورتی برای تغییر در کابینه وجود ندارد مگر این که در جایی مشکل جدی وجود داشته باشد یا این که وزیری نخواهد در دولت بماند وگرنه اصل تغییر در دولت دوازدهم را اصلا مفید نمی‌دانم.

به گزارش ایسنا، خبرآنلاین نوشت: «مردادماه که از راه برسد قطار دولت یازدهم هم به ایستگاه آخر می‌رسد. حالا حسن روحانی به همراه یارانش در بزنگاهی دیگر برای تشکیل کابینه‌ای دیگرند؛ کابینه‌ای که عده‌ای از مدت‌ها پیش دم از ضرورت ایجاد تغییر در آن زده‌اند و معتقدند حالا رییس‌جمهور با توجه به تجربیات ۴ سال گذشته می‌تواند در جهت کارایی بیشتر کابینه گام بردارد. اما در این میان هستند کسانی که تغییرات گسترده در کابینه دوازدهم را به نفع دولت نمی‌دانند؛ محمد هاشمی یکی از آنهاست. او معتقد است ثبات و نظارت بر عملکرد وزارتخانه‌ها بیشتر می‌تواند در توفیق مدیران و اجرای برنامه‌های دولت کارساز باشد تا یک تغییر و تحول اساسی.

رییس سابق سازمان صداوسیما و عضو سابق حزب کارگزاران سازندگی، عملکرد اغلب وزارتخانه‌های دولت یازدهم را مثبت ارزیابی می‌کند و معتقد است معاون اول دولت می‌تواند به عنوان یک مهره تاثیرگذار در هماهنگی اجزای دولت بیشتر موثر باشد.

از او درباره حادثه تروریستی مجلس و حرم امام (ره) و تخریب‌ها علیه دولت و وزارت اطلاعات هم پرسیدیم. هاشمی این تخریب‌کنندگان را غیر منصف خواند و گفت عده‌ای در این میان به جای وحدت از آب کره گرفتند!

گزیده گفت‌وگوی خبرآنلاین با محمد هاشمی را در زیر می‌خوانید.

- از نظر من اصل در مدیریت، ثبات است.

- به نظر من مصلحت نیست که تغییرات وسیع یا جدی‌ای را در دولت دوازدهم انجام دهند، چون به هر حال وقتی دولت تشکیل شده و وزیری ۴ سال تجربه دارد، نیروهایش را چیده، هر چند اگر جایی ضعفی هم باشد، می‌توان همان ضعف‌ها را تذکر داد و برطرف کرد.

- یقینا یک نیروی ضعیف پای کار بهتر از یک نیروی قوی است که تازه وارد شود.

- از نظر من تغییر به صرف تغییر، هیچ موقع نه کارگشا بوده و نه موثر. مگر این که یک دلیل خیلی قوی داشته باشیم.

- در ارزیابی منصفانه از عملکرد دولت یازدهم باید گفت که دولت بر اساس توانایی‎هایش و با توجه به محدودیت‌هایی که وجود داشته، خوب عمل کرده و رفتارش مثبت و مناسب بوده است. مخصوصا در کارهای اساسی و زیربنایی تغییر می‌تواند آفت جدی باشد.

- شخصا هیچ ضرورتی برای تغییر نمی‌بینم الا این که در جایی مشکل جدی وجود داشته باشد یا این که خود وزیری نخواهد بماند وگرنه اصل تغییر در دولت دوازدهم را اصلا مفید نمی‌دانم.

- اتفاقا وزارت کشور جزو وزارتخانه‌هایی است که ثبات در آن خیلی موثر است و به امنیت کشور بستگی دارد. وقتی در وزارت کشور در سطح وزیر تغییر ایجاد شود، تا عمق روستاها رفته و بخشدار را هم شامل می‌شود. این تغییرات نمی‌تواند خیلی مفید باشد.

- اگر با یک فرماندار یا مسئولی که بر خلاف منویات دولت یا به تعبیر شما، علیه دولت اقدام کرده، می‌توان موردی برخورد کرد اما این که بخواهیم به خاطر ۱۰ تا تخلف، کل یک وزارتخانه وسیع مثل وزارت کشور را تغییر دهیم، نابجاست و آفت زیادی به بار می‌آورد.

- همانطور که می‌دانید تخلف همه جا هست و باید با متخلف و تخلف برخورد کرد نه این که به خاطر یک دستمال، قیصریه‌ای را به آتش کشید.

- من شخصا آن چه در کشور ضعیف و کم می‌دانم، بحث نظارت است. نظارت معمولا ضعیف است و چون نظارت ضعیف است، کارآمدی ممکن است کم شود و تخلف وجود داشته باشد. اما اگر نظارت و برنامه وجود داشته باشد، دیگر دلیلی وجود ندارد که عملکرد نامناسب باشد.

- من با توجه به سوابق اجرایی خودم در گذشته می‌گویم که ما هیچ‌ وقت با تغییر نتوانستیم نواقص را برطرف کنیم بلکه با نظارت و تامین منابع و برنامه توانسته‌ایم کارها را بهتر جلو ببریم.

- به نظرم نقش هماهنگی بین وزارتخانه‌ها در دولت عمدتا در حوزه معاون اول است.

- شخصا عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم را مثبت ارزیابی می‌کنم، چون دولت یازدهم وقتی کار را از دولت دهم تحویل گرفت منابعی که برای اقتصاد یا هزینه‌های اقتصادی نیاز داشت، در اختیار نداشت. چنانچه وضعیت اقتصادی دو دولت را با هم مقایسه کنید، می‌بینید که عملکرد دولت یازدهم در حوزه اقتصاد واقعا مثبت بوده. به این دلیل که جهت منفی‌ای که در دولت‌های نهم و دهم وجود داشت را تغییر داد. این دولت جهت‌های رشد اقتصادی ۵- درصد، تورم دورقمی بالا، اشتغال بسیار پایین، نرخ بیکاری بسیار بالا و رشد نقدینگی بالا را تغییر داد.

- بحث امنیت فقط مربوط به وزارت اطلاعات نیست. مثال نیروی انتظامی، سپاه، بسیج و در کنارش وزارت کشور و نیروهای مردمی و وزارت اطلاعات یک مجموعه هستند و این طور نیست که فقط متوجه یک ارگان باشد.

- بالاخره آن کسی که به ساختمان دوم مجلس ورود کرده، از جایی گذشته که در اختیار وزارت اطلاعات نبوده و توسط سپاه، بسیج یا نیروی انتظامی حفاظت می‌شد. به نظرم نیرویی که از مجلس حفاظت می‌کند، سپاه است. بنابراین باید کل مسائل را دید.

- این که دلواپسان با هر مسئله کوچکی شروع به نقد یا تخریب دولت می‌کنند، در رقابت‎های جناحی و گروهی طبیعی است و این موضوع هم نباشد دنبال چیز دیگری هستند. حتی عده‌ای بعد از این حادثه گفتند که داعش برای مذاکره با شما آمده و دست به کار شده است! در اینجا باید پرسید که مگر شما از برنامه داعش اطلاعات داشتید و داعشی‌ها را می‌شناختید و ماموریتشان را می‌دانستید که این حرف‌ها را می‌زنید؟ به نظرم این حرف‎ها صرفا رقابت‎های جناحی و گروهی است.

- وزارت اطلاعات واقعا در این ۴ سال و حتی سال‎های قبل به خوبی عمل کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha