• سه‌شنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96041306712
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۳ تیر بخوانید؛

پیش‌بینی درباره شهرداری تهران/استقرار کارشناسان کنسولی در مکه/هشدار درباره پیوند داعش و منافقین

پیش‌بینی درباره شهرداری تهران/استقرار کارشناسان کنسولی در مکه/هشدار درباره پیوند داعش و منافقین

پیش بینی کرباسچی از شانس مرعشی برای حضور در شهرداری تهران، سردار یزدی فرمانده سپاه تهران بزرگ شد، رکورد بی‌سابقه تولید نفت خام برای اولین بار بعد از رفع تحریم‌ها، هشدار امیرعبداللهیان در مورد پیوند احتمالی داعش و منافقین، تشریح روند شکل‌گیری لیست ۲۱ نفره شورای اسلامی شهر تهران، توضیحات رئیس دیوان محاسبات درباره قرارداد صادرات گاز به ترکیه، استقرار موقت کارشناسان کنسولی وزارت خارجه در مکه، جده و مدینه، ادعای بمباران مناطقی از اقلیم کردستان عراق توسط ایران، تصویب معاهده منع تسلیحات هسته‌ای در سازمان ملل طی هفته جاری و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه، سیزدهم تیر ماه ۱۳۹۶ است.

سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه در جمع رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس استان کرمان با بیان اینکه سپاه را تضعیف نکنیم تاکید کرد: نباید کسی سپاه را تضعیف و مورد حمله های گوناگون قراردهد، نباید تداعی حرف های دوره های گذشته را کرد، زیرا امروز سینه سپاه برای ایثار در راه کشور و مردم سپر است و قرقی بین بالای شهر و پایین شهر نمی کند، ما باید حساس باشیم و سیاسی نگاه نکنیم، اگر ما مجاهدیم و عزت ایران را می خواهیم، باید این اصول را رعایت کنیم. وی ایجاد بدبینی مردم نسبت به دین را خطرناک دانست و افزود: نباید مردم را نسبت به دین بدبین و جامعه را از متدینین ترساند، چرا که راندن مردم از دین باعث می شود آمار طلاق بالا برود و مفاسد اجتماعی با کمرنگ شدن ارزشها رشد پیدا کند، اینجا وقتی ارزش ها فقط رابطه حزب الهی با حزب الهی معنا ندارد و  رابطه حزب الهی با کسی که دینش ضعیف تر است موضوعیت پیدا می کند.

سردار یزدی فرمانده سپاه تهران بزرگ شد. طی مراسمی که صبح امروز با حضور سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران و مسئولین و مقامات کشوری و لشکری در حسینیه حضرت فاطمه الزهرا (س) برگزار شد سردار سرتیپ دوم پاسدار حاج محمد رضا یزدی به عنوان فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ معرفی شد.

سخنگوی دولت از رکورد بی‌سابقه تولید نفت خام برای اولین بار بعد از رفع تحریم‌ها خبر داد. محمدباقر نوبخت در این نشست با اشاره به اخباری از حوزه تولید نفت ، گفت: طبق عملکرد خرداد ماه در تولید نفت برای اولین بار بعد از رفع تحریم ها تولید نفت خام از سه میلیون و نهصد و یک  هزار بشکه در روز فراتر رفته است که این رکوردی بی سابقه است و این موفقیت بعد از تنگناها در این زمینه خبر بسیار امیدبخشی است. وی همچنین با اشاره به امضای قرارداد ۵ میلیارد دلاری سرمایه گزاری نفتی شرکت توتال با ایران در حوزه میادین مشترک گازی پارس جنوبی، گفت: این قرارداد از آن جهت حائز اهمیت است که اولین قرارداد پس از رفع تحریم و اجرایی شدن برجام در کشور رخ داده و نشان داده شد که اراده های شکل گرفته بر اساس تزریق نااطمینانی در فضای جمهوری اسلامی ایران بی اثر بوده و این قرارداد پس از برجام به عنوان یک قرارداد ارزشمند دیوار تحریم را کاملا فرو ریخت.
معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه امانتدار خوبی برای مردم بودیم گفت: باید اعتماد مردم را به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی حفظ کرده و در جهت تحقق مطالبات مردم تلاش کنیم. علی اصغر احمدی صبح روز سه‌شنبه در همایش منتخبین پنجمین دوره شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور با اشاره به برگزاری سه انتخابات در ۲۹ اردیبهشت اظهار داشت: آن‌چه ما در وزارت کشور با تدبیر وزیر دنبال می‌کردیم اجرای مر قانون با هر سختی بود.

آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در دیدار با کارکنان شورای نگهبان گفت:امیدواریم نتیجه انتخابات بالاخره به خیر و صلاح این مردم تمام شود. همه باید دعا کنیم دولت موفق به کار و خدمت شود. متاسفانه وضع کار و اشتغال خوب نیست. رهبری هم امسال را سال تولید و اقتصاد مقاومتی نامگذاری کردند و ما انتظار داریم دولت به دردها و مشکلات مردم برسد و در کابینه آینده از نیروهای انقلابی استفاده کند. اگر نیروی انقلابی؛ وزیر، استاندار و فرماندار شود؛ قطعا اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا می‌کند.

محمد هاشمی با بیان اینکه نیازی به تغییر در کابینه نیست افزود:‌ در علم مدیریت ، ثبات موضوع قابل توجهی است و در این انتخابات نیز مردم به عملکرد دولت و کابینه فعلی رای دادند و رای آن‌ها نشان از ارزیابی مثبت از دولت یازدهم بوده است؛ بنابراین به نظر من نیازی به تغییر در کابینه وجود ندارد؛ چراکه رمز پیروزی نیز در ثبات است و تغییر فقط فرصت‌ها را از دست می‌دهد. وی معتقد است ثبات رمز پیروزی کار دولت است و نیازی به تغییر در کابینه در دولت دوازدهم وجود ندارد.

روند شکل‌گیری لیست ۲۱ نفره شورای اسلامی شهر تهران تشریح شد. دبیرخانه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تشریح چگونگی شکل گیری فهرست ۲۱ نفره نامزدهای شورای اسلامی شهر تهران برای اولین بار مبادرت به انتشار اسامی ۱۶۱ و نیز ۴۲ نامزد برگزیده مراحل اولیه شکل گیری فهرست شورای شهر تهران کرد.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ایران، گفت که تعداد قابل توجهی از اعضای شورای شهر نظر مثبتی نسبت به انتخاب حسین مرعشی به عنوان شهردار تهران دارند. غلامحسین کرباسچی با اشاره به گمانه‌زنی‌های اخیر در خصوص انتصاب شهردار تهران و مطرح بودن نام حسین مرعشی برای قرار گرفتن در این سمت گفت: تا جایی که می‌دانم تعداد قابل توجهی از اعضای شورای شهر نظر مثبتی به آقای مرعشی دارند و ایشان را از گزینه‌های قابل توجه و مهم شهرداری می‌دانند.

رئیس مجلس در دیدار با رئیس مجلس اعلای عراق گفت: آیت‌الله سیستانی نقش تعیین کننده‌ای در پیروزی‌های عراق بر داعش دارد. وی افزود: آیت‌الله سیستانی در شکست تروریست‌های تکفیری در موصل نقش مهمی داشتند و این مهم را به ملت و دولت عراق تبریک می گویم.

امیرعبداللهیان در مورد پیوند احتمالی داعش و منافقین هشدار داد. دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: برخی اطلاعات و نشانه‌ها از شروع پیوند گروه تروریستی داعش و گروهک منافقین حکایت دارد. این موضوعی است که برای امنیت منطقه و جهان خطرناک است.

علاءالدین بروجردی در واکنش به گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره عملکرد ایران نسبت به قطعنامه ۲۲۳۱ و طرح ادعاهایی نسبت به برنامه موشکی ایران گفت: برنامه موشکی ما هیچ ابهامی ندارد. آنها موضوع کلاهک‌های هسته‌ای را مطرح می‌کنند. حال اینکه ما خودمان اضافه بر تعهدات در عهدنامه NPTاصل دستیابی به سلاح هسته‌ای را تحریم  و ممنوع کردیم و مقام معظم رهبری نیز در این باره فتوا دادند. به قول علما این دیگر سالبه به انتفاع موضوع است.رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه «برنامه موشکی ایران هیچگونه تعارضی با قطعنامه‌های شورای امنیت ندارد» گفت: ما با جدیت سیاستمان را در حمایت از برنامه موشکی ادامه می‌دهیم.

محمدرضا عارف در دیدار با جمعی از مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاری‌ها با تبریک در پیش بودن روز قلم به صاحبان قلم و اندیشه، به نقش و تأثیرگذاری رسانه‌های مستقل در تثبیت گفتمان اصلاح طلبی اشاره کرد و گفت: رسانه‌های مستقل علی رغم محدودیت‌های فراوان در دهه اخیر با شناخت و درک صحیح از اوضاع کشور و همراهی با گفتمان اصلاح طلبی مسیر خوبی را آغاز کردند و همین مسیر باید با جدیت دنبال شود. رئیس فراکسیون امید با درخواست از رسانه‌ها برای نقد منصفانه عملکرد این فراکسیون و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، رعایت منافع ملی از سوی مسئولان و رسانه‌ها را امری ضروری برشمرد و تاکید کرد: ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها با تفسیری خاص از منافع ملی ظلم در حق رسانه‌هاست.

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه افراد بی‌اصالت با اغراض سیاسی و اقتصادی قواعد بازی سیاسی را به‌هم می‌زنند، گفت: طیفی سیاسی بسته به شرایط سیاسی حاکم بر قوای سه‌گانه اهداف، اغراض و منافع سیاسی و اقتصادی خود را به هر روش، شیوه و ابزاری دنبال می‌کنند و قواعد بازی سیاست را به‌هم می‌زنند.جبار کوچکی‌نژاد  گفت: شعار پایه‌ای جمهوری اسلامی «وحدت» است و مردم ایران با هر گرایش، سلیقه، مذهب و قومیتی در اصول و ارکان کشور نظام با یکدیگر وحدت داشته و برادرانه زندگی می‌کنند حتی وحدت بین شیعه و سنی در نظام جمهوری اسلامی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

رئیس دیوان محاسبات درباره قرارداد صادرات گاز به ترکیه توضیحاتی ارائه کرد. عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور در آخرین مصاحبه خود درخصوص موضوع قرارداد صادرات گاز به ترکیه اعلام کرد: قرارداد صادرات گاز به ترکیه در سال ۱۳۹۶ میلادی به مدت ۲۶ سال منعقد گردید و عملیات اجرایی آن از سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز گردید. قیمت گاز تحویلی طبق فرمولی تعیین شده که مبنای آن قیمت فرآوردهای نفتی به ماخذ مجله Plats می باشد.

امیر دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملیدر تماس تلفنی با دبیرشورای امنیت ملی فدراسیون روسیه با استقبال از رایزنی‌های مستمر دو کشور در فرآیند مقابله با تروریسم گفت: افزایش هماهنگی میان ایران و روسیه در موضوع سوریه از ضرورت‌های غیرقابل اجتناب است.

براساس تفاهم بین ایران و عربستان کارشناسان کنسولی وزارت خارجه در مکه، جده و مدینه موقتا مستقر میشوند. دولت عربستان سعودی موافقت کرده هیأت کنسولی ایران درایام برگزاری حج در این کشور مستقر شود. با توجه به اعزام حجاج ایرانی در سال ۹۶ به عربستان جهت شرکت در مراسم حج، ایران از چند وقت پیش درخواست کرده بود هیأتی کنسولی از سوی ایران در فصل حج در این کشور مستقر شود تا مسائل کنسولی مربوط به اتباع ایرانی که در حج حضور دارند را پیگیری کند.

در پاسخ غیر رسمی به کشورهای تحریم‌کننده قطر کاهش روابط با ایران را به اقدام متقابل کشورهای خلیج فارس منوط کرد. شبکه المیادین پیش‌نویس غیر رسمی پاسخ قطر به کشورهای عربی تحریم‌کننده را که شامل ۱۰ بند است منتشر کرد، در این پیش‌نویس آمده است: کشور قطر آماده کاهش روابط دیپلماتیک با ایران است به شرطی که تمام کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به این امر پایبند باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به قرارداد گازی اخیر بین ایران و شرکت فرانسوی توتال اظهار کرد: فرانسه "مکرون" مصمم است که به حضور جدی‌تر خود در بازار ایران استمرار بخشد.بهرام قاسمی در مورد اهمیت امضای قرارداد کلان گازی بین ایران و شرکت فرانسوی توتال و پیام‌های انعقاد این قرارداد تصریح کرد: حضور توتال در این کنسرسیوم بیان‌گر پیام یا پیام‌های گوناگونی است که می‌تواند مخاطبان بسیاری داشته باشد و من نمی‌توانم به تمامی ابعاد و آثار این پیام‌ها در این لحظه خاص بیانی صریح و روشن داشته باشم، ولی در یک برداشت ساده باید گفت که "فرانسه امانوئل مکرون مصمم است به حضور جدی‌تر خود در بازار ایران استمرار بخشد.

قرار است طی هفته جاری معاهده تاریخی منع تسلیحات هسته‌ای در سازمان ملل به تصویب نهایی برسد. آخرین نسخه پیش‌نویس معاهده منع تسلیحات هسته‌ای قرار است در نشست روز جمعه به تصویب نهایی برسد. در نسخه جدید این پیش‌نویس بر ممنوعیت استفاده از تسلیحات هسته‌ای و یا تهدید استفاده از آنها به طور صریح تأکید شده است.

پایگاه خبری هیل، وابسته به کنگره آمریکا با اشاره به رویکرد دولت آمریکا برای بازنگری سیاست‌های واشنگتن در قبال تهران گزارش داد: دولت ترامپ نباید درس‌های جنگ ایران و عراق را نادیده بگیرد و اکنون که توافق هسته‌ای دوساله می‌شود، ضروری است که آمریکا به روشنی پایبندی‌اش به توافق را مخابره کند. این کار به واشنگتن اعتبار به شدت مورد نیازش در شرایطی را خواهد داد که اعتماد بین‌المللی به رهبری آمریکا رو به افول است و به علاوه به آمریکا اجازه می‌دهد تا دروازه‌های مذاکرات آینده درباره دیگر مسائل مربوط به ایران را باز نگه دارد.

با ادعای بمباران مناطقی از اقلیم کردستان عراق، اقلیم کردستان سرکنسول ایران را فراخواند. دولت اقلیم کردستان در بیانیه‌ای مدعی شد: در حالی که ما به اصول حسن همجواری و عدم دخالت در امور دیگران پایبند هستیم و در مشکلاتی که میان جمهوری اسلامی ایران و مخالفانش به وجود آمده است، طرف هیچ‌کدام را نگرفتیم، نمی‌خواهیم که شهروندان‌مان در مناطق مرزی و ساکنان روستاهای مرزی مورد هدف قرار گیرند یا قربانی بمباران‌های جمهوری اسلامی ایران باشند.

پنجمین نشست ایران، ترکیه و روسیه در چارچوب مذاکرات آستانه دقایقی پیش آغاز شد. این نشست بین‌المللی با برگزاری جلسه گروه کاری مشترک درباره مسائل مربوط به کاهش تنش‌ها در سوریه آغاز شد و به دنبال جلسه گروه کاری، دیدارهای دوجانبه‌ای در سطح روسای هیئت‌های شرکت کننده و کارشناسان برگزار خواهد شد.

پورمحمدی در دیدار با معاون وزیر دادگستری چین گفت: ملت‌های آزاده می توانند موج جهانی مقابله با آمریکا را ایجاد کنند. وی افزود: کشورهای همفکر و آزاده باید همکاری های خود را توسعه دهند و برای ایستادگی در برابر زیاده خواهی و تکبر آمریکایی ها، موجی جهانی ایجاد کنند.

رییس سازمان پرشکی قانونی گفت: بیش از یک میلیون پرونده در سال ۹۵ توسط پزشکی قانونی ببرسی شده است. احمد شجاعی رییس سازمان پرشکی قانونی طی سخنانی در نشست خبری به ارائه عملکرد سازمان پزشکی قانونی در سال ۹۵ پرداخت و اظهار کرد: در سال ٩٥ یک میلیون و ٧٦٠ هزار و ٨٥٣ فقره پرونده را مورد بررسی قرار دادیم و رشد ٢/١ درصدی نسبت به سال ٩٤ را شاهد بودیم.

هم‌چنین حسینعلی امیری  معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور در حال بررسی گزینه‌های مختلف دولت آینده است و هنوز به مصادیق اشاره‌ای نکرده است. در حال حاضر رئیس جمهور در حال بررسی و ارزیابی کابینه دولت است و هنوز در مورد مصادیق صحبتی نکرده است.

محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس  نیز  با اشاره به آن‌چه در دیدار فراکسیون امید با حسن روحانی در روزهای آتی مطرح خواهد شد، نیز گفت: اعتقاد داریم که برجستگی‌های دولت دوم آقای روحانی باید از لحاظ پاسخگویی به مطالبات مردم بیشتر باشد. مطالبات مردم روشن است و روحانی هم تعهد کرده و ما هم برای عمل به تعهدات و به خصوص جوانگرایی در خدمت وی هستیم. جوانگرایی و دادن سهم بالاتر به زنان در مدیریت کلان اجرایی از دغدغه‌های ما بوده است که این موارد را در جلسه‌ای که با رییس‌جمهور خواهیم داشت، مطرح می‌کنیم.

یکی از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با ایسنا تایید کرد که  هدایت الله آقایی برای اجرای حکم شش ماه حبس خود راهی زندان اوین شد    و گفت:‌ روز شنبه هدایت الله آقایی با من تماس گرفت و از رفتن خود به زندان اوین خبر داد.

مراسم ترحیم مرحوم سیدرضا نیری رئیس سابق کمیته امداد امام خمینی (ره) عصر امروز در مسجد امام صادق میدان فلسطین برگزار شد.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای  امروز (سه شنبه) سیزدهم تیر ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha