دکتر حسین مهرابی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، درباره انتظارات جامعه دانشگاهی از وزیر علوم اظهار کرد: وزارت علوم یکی از وزارتخانههای خیلی مهم در کشور است و اینکه تاکنون برای آن وزیر معرفی نشده از دو منظر قابل توجه است.
وی افزود: نخست اینکه وزارت علوم وزارتخانه مهمی بوده و حساسیت زیادی وجود دارد و پیدا کردن گزینه مناسب زمانبر است و دولت تلاش خود را انجام میدهد تا کار زودتر انجام شود و نگاه درستتر همین است.
مهرابی تصریح کرد: نگاه دیگر این است که وزارت علوم برای دولت اهمیت ندارد و اینکه وزیر دیرتر معرفی شود اشکال ندارد اما بعید میدانم این نگاه وجود داشته باشد که در این صورت برای جامعه خوب نیست که اهمیت این وزارتخانه کم شود.
وی بیان کرد: در سالهای بعد از انقلاب وزرای علوم در دولتهای بعد از انقلاب فعالیتهای متفاوت و بعضا ضد و نقیض در زمینه تولید علم در جامعه و رسالتهای وزارت علوم داشتهاند اما برآیند کلی را میشود مثبت ارزیابی کرد.
رییس دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران کرمان گفت: بعد از انقلاب از 200 هزار دانشجو به 5 میلیون دانشجو رسیدهایم و تعداد آزمایشگاهها، پارکهای علم و فناوری و ... افزایش یافته و بعد از انقلاب فرهنگی رشد نسبتا خوبی در جامعه علمی به وجود آمده و امیدواریم در دورههای بعد شتاب بیشتری بگیرد.
وی افزود: اولین وظیفهای که وزارت علوم دارد، تثبیت جایگاه علم و عالم در جامعه است و باید به نحوی برنامهریزی کند که تمام مردم بدانند برای تولید کردن، توسعه و کار کردن باید از مبانی علمی استفاده کنند و نهادینه کردن نگاه علمی به همه مسائل وظیفه دانشگاه هاست.
دکتر مهرابی اظهار کرد: دانشگاهها باید همزمان با تولید علم، معرفت و فرهنگ را نیز تولید کنند و این وظیفه وزارت علوم است که یک جانبه به قضیه نگاه نکند و فقط یک بخش را رشد داده و نفوذ علم در تک تک افراد جامعه کم شود که متاسفانه در سالهای اخیر این اتفاق نیفتاده و فقط مدرک تولید میکنیم اما علم وارد زندگی، فکر و طرز تلقی مردم نمیشود.
رییس دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران کرمان با بیان اینکه قبل از تثبیت جایگاه علم باید جایگاه عالم را تثبیت کرد، افزود: بخشی از این مسئله به اوضاع معیشتی خانواده بزرگ دانشگاهیان بر میگردد.
وی با بیان اینکه تقویت استقلال و اختیار دانشگاهها وظیفه دیگر وزارت علوم است که خیلی زمان میبرد، افزود: این مسئله سالها قبل آغاز شده و زمانی که دانشگاهها هیئت امنایی شدند، بحث این بود هیئت امناها از کسانی انتخاب شوند که فارغ از مسائل و جناح بازیهای سیاسی مسیرها و خط و خطوط کلی دانشگاهها را در قالب بودجه و درآمد دانشگاهها هدایت کنند و به همین دلیل در برنامه پنجم توسعه اعلام شده دولت به دانشگاهها کمک کند تا در این مسیر جلو بروند.
مهرابی ادامه داد: اما هنوز میبینیم آیین نامه و مقرراتی که از طرف وزارت علوم به دانشگاهها ابلاغ میشود، خیلی زیاد است و در شکل، هیئت امنایی شدن اتفاق افتاده اما دانشگاهها هنوز به آن استقلال کافی نرسیدهاند و باید در این زمینه تلاشهای بیشتری بشود.
رییس دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران کرمان با اشاره به اینکه ضعفهایی نیز از طرف دانشگاهها وجود دارد، تصریح کرد: زمانی که دانشگاهها میخواهند مستقل شوند باید بخشی از هزینههای خود را پوشش بدهند و این قضیه دو سویه است و خیلی زمان میبرد اما حرکت به سمت استقلال دانشگاهها در بلند مدت به توسعه علمی خیلی کمک خواهد کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه وزیر علوم باید به طور قاطع خط بکشد بین دانشگاهها به مفهوم واقعی و بنگاههای تولید مدرک، بیان کرد: اکنون یکسری جاها هستند که کیفیت به مفهوم واقعی دانشگاه را رعایت نمیکنند و همه تلویحا میدانند جاهایی هستند که فقط مدرک میدهند و طرف سواد ندارد و انبوهی از افراد بی سواد دارای مدرک تولید میکنیم و سونامی از این افراد در راه است.
مهرابی تاکید کرد: وزیری می خواهیم که در این زمینه خیلی قدرتمندانه این دو گروه را از هم جدا کند.
وی با بیان اینکه وزیر علوم باید در زمینه افزایش تعاملات بینالمللی تلاش کند، گفت: اکنون انگیزهای برای فرصت مطالعاتی و همکاریهای بینالمللی کافی نیست و به لحاظ مادی همکاران حمایت نمیشوند و انگیزه رفتن برای فرصت مطالعاتی کم شده است.
رییس دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران کرمان گفت: بخشی از این مسئله تحت الشعاع دیپلماسی بینالمللی است که در سالهای اخیر گشایشی شده اما هنوز در دانشگاهها به معنای واقعی نفوذ نکرده در حالی که افزایش ارتباطات بینالمللی لازمه کاربردیتر کردن علم در جامعه امروز ماست.
وی با اشاره به اینکه مسئله دیگر که باید مورد توجه وزیر علوم باشد، حرکت دادن دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل سوم و چهارم است، افزود: دانشگاههای نسل اول آموزش محور، نسل دوم پژوهش محور، دانشگاههای نسل سوم کارآفرین و دانشگاههای نسل چهارم دانشگاههای مسوولیتپذیر و آیندهنگر هستند که ما خیلی با آن فاصله داریم.
مهرابی با بیان اینکه این امر به همان تثبیت جایگاه علم و عالم برمیگردد، افزود: این مسئله زمانی مفهوم پیدا میکند که آموزشهای ما متکی بر تقاضای بازار و تقاضا محور باشد.
رییس دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران کرمان همچنین بیان کرد: نکته دیگری که وزارت علوم باید روی آن تاکید بکند و قانون آن وجود دارد، عدالت آموزشی است و نباید مدارک ارائه شده از نظر کیفیت خیلی با هم فاصله داشته باشند و این عدالت در مورد سهمیه دادن و اینکه به چه کسی سهمیه بدهیم نیز صادق است.
وی با شاره به اهمیت بحثهای فرهنگی و اجتماعی در وزارت علوم اظهار کرد: وزارت علوم شاید به اندازه وزارت ارشاد بتواند در فرهنگسازی جامعه نقش داشته باشد.
دکتر مهرابی در پایان خاطرنشان کرد: اتاق فکر دولت باید در وزارت علوم باشد و در استان اتاق فکر در دانشگاه باشد و باید وزارتخانه این مسئله که دانشگاهها اتاق فکر دستگاههای اجرایی باشند را جا بیندازد.
انتهای پیام

نظرات