• جمعه / ۵ آبان ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96080502569
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز:

رشد علمی و توانمندی در دانشگاه‎های نخبه‎گرا تحقق می‎یابد

رشد علمی و توانمندی در دانشگاه‎های نخبه‎گرا تحقق می‎یابد

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز تاکید کرد: مدرک گرایی نتیجه‎ طبیعی دانشگاه توده‌گرا بوده و این در حالی است که رشد علمی و توانمندی در دانشگاه‎های نخبه‎گرا تحقق می‎یابد. اگر سواد را به معنی توانایی حل مشکل در نظر بگیریم، فارغ‎التحصیلان دانشگاه‎ها این توانایی را نداشته و تنها یک مدرک تحصیلی در دست دارند. اگر هر پایان نامه‎ای تنها یک مشکل جامعه را حل می‏‌کرد، اکنون با این همه مشکلات روبرو نبودیم.

حجت‌الاسلام اصغر نقدی، در گفت‎وگو با ایسنا، در خصوص تعریف دانشگاه‎ اسلامی، اظهار کرد: دانشگاه اسلامی بر مبانی فکری و چارچوب‎های اندیشه‎ اسلامی در حوزه‎های هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی استوار است. همچنین تمامی فعالیت‎ها، نهادها و مدیریت‎ها نیز باید در چنین دانشگاهی بر اساس چارچوب‎های اسلامی باشد. 

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز بیان کرد: در نظام حوزوی گذشته، هر فردی که کتابی را تمام می‎کرد باید توانایی تدریس آن را بدست می‌آورد و از این رو به تعداد دانشجو، استاد وجود داشت و تحصیل علم با هدف کسب توانمندی انجام می‎شد. 

حجت‎الاسلام نقدی تاکید کرد: بیش از 10 قرائت در خصوص تبیین علم اسلامی وجود دارد که مجموعی از آنها تعریف درستی از آن ارائه می‎دهند و امام محمد غزالی در کتاب «احیاء‌العلوم»، ملا محسن فیض کاشانی در کتاب «محجة‎البیضا» و شهید مطهری نیز در کتاب «آشنایی با علوم اسلامی» در خصوص علم اسلامی تعریفی ارائه داده‎اند که بر اساس آنها آموزش علومی که جامعه به آنها نیازمند است، تکلیف شرعی به شمار می‎آید و علم نیز بر این اساس باید به عنوان تکلیف دینی و قصد قربت خوانده شود. 

وی گفت: آموختن فنی که برای حفظ و بقا و ادامه‏ حیات باشد، واجب کفایی به شمار می‌آید و همگان باید به عنوان تکلیف تا رفع نیازهای جامعه به این نوع واجب عمل کنند؛ چرا که اداره و بقای جامعه به این علوم وابسته است و در خصوص الهی بودن علم، اگر فردی عملی را به عنوان تکلیف دینی خود و به قصد اخلاص انجام دهد، علم او اسلامی خواهد بود. 

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز اظهار کرد: علم آموزی در زمانی که نیاز و تکلیفی وجود نداشته باشد، غیراسلامی خواهد بود و از این رو برنامه‎ریزی‌‏ها باید با در نظر گرفتن نیازهای بالفعل و بالقوه‎ یک جامعه انجام شود. بر همین اساس با تعمیم این مهم بر دانشگاه‎های کشور، امروزه پذیرش دانشجو در دانشگاه‎های ما بر اساس نیاز جامعه صورت نمی‎پذیرد و تکلیف مداری نیز در دانشگاه‎ها وجود ندارد. از این رو اسلامی بودن دانشگاه‎‏ها نیز با مشکل مواجه شده است و نتیجه‎ پذیرش‎های بدون برنامه‎ریزی، بیکاری خواهد بود. 

وی افزود: هر انسانی باید به تکلیف خود واقف باشد و اهمیت این موضوع در امر تحصیل به قدری است که در تصمیمات وزارت، دانشگاهها و خود دانشجویان نیز تاثیر دارد و در این صورت است که کار جنبه‎ الهی و معنوی به خود می‏‌گیرد و فضای دانشگاه‎ها نیز اسلامی شده و تخصص در رشته‎های تحصیلی دانشگاه‎ها نیز مبتنی بر نیازها می‎شود و این نیز زمینه‎ حرکت دانشگاهها به سمت نخبه گرایی را فراهم می‎کند. 

حجت‌الاسلام اصغر نقدی با اشاره به بودجه‎ آموزش عالی اظهار کرد: در کشور ایران نیز مانند سایر کشورها رقم دوم بودجه‎ها، بودجه اختصاص داده شده به آموزش است و تاسیس دانشگاه آزاد، پیام نور و نوبت دوم در دانشگاه‎های دولتی نیز راهی برای رفع بحران مالی آموزش عالی به شمار می‎آیند. ولی برای حل بحران محدودیت منابع بودجه باید علم برای کسب توانمندی جایگزین علم برای کسب مدرک شود تا در آن صورت علوم کاربردی و پژوهشی در مسیر تولید ثروت قرار گیرند. 

استاد فلسفه‎ تعلیم و تربیت دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: با حرکت در مسیر علم اسلامی و اسلامی‌سازی دانشگاه‎ها، مولفه‎هایی نظیر فرآیند جذب دانشجو، محدودیت مالی و بودجه‌، اصلاح نسبت استاد به دانشجو، معضل مدرک گرایی و مشکل بیکاری دانش آموختکان دانشگاهی تا حد قابل قبولی برطرف خواهد شد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha