به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام بیمه البرز، در این سمینار یکروزه که در سالن کنفرانس این شرکت برگزار شد، سیدرسول تاجدار، مدیرعامل ونایب رییس هیاتمدیره بیمه البرز تاکید کرد: شرکتهای بیمه کشور باید با اصلاح ساختار و تطبیق خود با قوانین و مقررات بینالمللی، سرمایهگذاران خارجی را برای حضور در بازار ایران تشویق کنند.
وی افزود: شرکتهای بیمه کشور اگر بخواهند از مزایای اقتصاد جهانی بهرهمند شوند، چارهای جز رعایت قوانین بینالمللی و تطبیقپذیری با این قوانین، ندارند.
مدیرعامل بیمه البرز با بیان اینکه شرکتهای بیمه در عمل با دو نوع ریسک متاثر ازمتغیرهای داخلی و خارجی مواجه هستند، گفت: کمبود نیروی انسانی متخصص، کمبود سرمایه، آموزش، نگاه صرفا اجتماعی اغلب مسئولان به فعالیتهای بیمهای، عایدی غیراقتصادی ذینفعان بهویژه سهامداران و در مجموع ریسکهای سیستامیک و غیرسیستامیک از جمله برخی از ریسکهای داخلی هستند.
تاجدار ادامه داد: ریسکهای خارجی در عمل ناشی از دو عامل تحریم و تغییرات ناشی از شرایط غیر از تحریم در فضای کسبوکار بینالمللی است. به عنوان مثال میتوان به حوادث ۱۱ سپتامبر و متعاقب آن اصلاح قوانین ضد پولشویی از طریق تصویبUSA PATRIOT ACT، بحران مالی سال ۲۰۰۸ امریکا و بحران مالی ۲۰۱۰ در اروپا اشاره کرد که باعث افزایش قوانین سختگیرانه از سوی بانکها و سرمایهگذاران بینالمللی شده و در واقع هزینههای مبادله بینالمللی را افزایش داده است، بنابراین همانطور که ملاحظه میشود شرایط سخت فعلی برای فعالیت بانکهای بزرگ بینالمللی و ورود سرمایههای خارجی نه صرفا ناشی از فضای تحریم بلکه عمدتا ناشی از تغییر شرایط و افزایش هزینههای تطبیقپذیری است.
وی تاکید کرد: بنابراین برخی مسایل موجود الزاما با رفع تحریمها و اجرای برجام حل نمیشود بلکه با اصلاح ساختار و تطبیقپذیری با قوانین و مقررات بینالمللی سختگیرانه که پس از بحرانهای اقتصادی جهانی وضع شده است، رفع میشوند.
نایب رییس هیاتمدیره بیمه البرز ادامه داد: شرکتهای بیمه برای حفظ منافع ذینفعان خود باید بتوانند سرمایهگذاران خارجی را وارد صنعت بیمه کشور کنند و این رویداد با تطبیقپذیری و ایجاد شفافیت و اجرای استانداردها میسر میشود.
وی همچنین با اشاره به نقش بسیار مهم و حیاتی صنعت بیمه که بدون دریافت کمترین کمک مالی از بودجه دولتی هزینه دیات و درمان حوادث جادهای و تصادفها که میتوانست هزینههای سنگین به دولت تحمیل کند و آثار اجتماعی مخربی داشته باشد را تامین میکند، از نقشآفرینی صنعت بیمه قدردانی کرد.
تاجدار همچنین برنقش موثر و پررنگ دولت و بیمه مرکزی در دوران تحریم از جمله تشکیل حساب ویژه، تشکیل "P and I" ها و ظرفیت مشترک اتکایی داخلی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه با حمایت دولت و بیمه مرکزی، شرکتهای بیمه توانستند از دوران سخت تحریم بهخوبی عبور کرده و با وجود احتمال تحمیل هزینههای سنگین، تجربه ارزشمندی را ذخیره کنند.
وی با تاکید بر رعایت شاخصههای اقتصاد مقاومتی (برونگرایی و درونزایی) در اقتصاد، اظهار امیدواری کرد که بتوانیم به زودی صنعت بیمه را به جایگاه واقعی خود برسانیم.
همچنین در این سمینار، جاپ ون دیک و هرمان آنینک دو تن از مدیران ارشد شرکت فیلیپ سیدنی هلند در مورد ماهیت تطبیقپذیری و نقش آن در صنعت بیمه، جنبههای اساسی مجموعه ریسکها و جرایم مالی اقتصادی از جمله مقابله با پولشویی، مقابله با تامین مالی تروریستها، قوانین تحریمها، کنترل صادرات، فساد، تقلب و فرار مالیاتی مباحثی مطرح کردند.
این کارشناسان همچنین اصول تدوین منشور و چارچوب تطبیقپذیری با قوانین و مقررات را تشریح کردند و به ملاحظات اساسی در به کارگیری فناوری اطلاعات و ابزارهای نرمافزاری به منظور پشتیبانی عملیات تجاری و دسترسی به اطلاعات مربوط برای مراقبت از مشتریان( KYC) نیز اشاره کردند.
جاپ ون دیک بر لزوم دارا بودن شفافیت برای تبادل اطلاعات تاکید کرد و گفت: ما هیچگاه نمیتوانیم ریسکهای فعالیتهای تجاری را به صفر برسانیم، اما در این بین حاکمیت سازمانی بسیار مهم است و باید کنترل کرد نیروی انسانی فعال در شرکت، مطابق با اصول و قوانین فعالیت میکنند یا نه. بر همین اساس برای اصلاح رفتار نیروی انسانی بر اساس قوانین بینالملل باید به پرسنل خوب پاداش داد و پرسنلی که رفتار سازمانی خوبی ندارند را از چرخه فعالیت خارج کرد.
وی ادامه داد: ضربه خوردن اعتبار و شهرت شرکت یکی از اثرات مخرب تطبیقناپذیری شرکتها با قوانین است.
وی همچنین بر لزوم تشکیل کمیته و واحد بررسی انطباقپذیری در شرکتهای بیمه تاکید کرد و گفت: این بخش باید بتواند قوانین بینالمللی را ترجمه و تشریح کند و قوانین و مقررات حاکم بر شرکت را با قوانین بینالمللی منطبق سازد تا شرکتهای بیمه بتوانند با بازار جهانی ارتباط برقرار کنند.
مدیر ارشد شرکت فیلیپ سیدنی هلند در عین حال تاکید کرد: هر جامعهای ارزشهایی دارد که شرکتها باید از آن پیروی کنند و در تعاملات با ناظران و مشتریان خود به اخلاق حرفهای پایبند باشند. به عبارت دیگر صحت، سلامت و یکپارچگی در تجارت، فاکتورهای بسیار مهمی هستند که باید به آنها پایبند بود.
وی تاکید کرد: مدیران ارشد شرکتهای بیمه علاوه بر مسئولیت سودآوری برای ذینفعان باید به عنوان شهروند مسئولیت اخلاقی هم داشته باشند.
هرمان آنکیک، کارشناس دیگر شرکت فیلیپ سیدنی نیز تاکید کرد: ثبات مالی و اخلاقیات، دو رکن مهم در تجارت هستند.
وی ادامه داد: موسسات مالی ایرانی برای برقراری ارتباط با شرکتهای خارجی و حضور در بازار جهانی و جذب سرمایهگذاران خارجی باید خود را با قوانین بینالمللی همسو سازند.
انتهای پیام
نظرات