• سه‌شنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۶ / ۱۹:۰۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96092816150
  • خبرنگار : 99999

رییس دانشگاه تهران در جشنواره پژوهش و فناوری:

مشکل اصلی آلودگی هوا تصمیمات غلط و آیین‌نامه‌هاست/دانشگاه صدایش را در حل مسائل کشور بلندتر کند

مشکل اصلی آلودگی هوا تصمیمات غلط و آیین‌نامه‌هاست/دانشگاه صدایش را در حل مسائل کشور بلندتر کند

رئیس دانشگاه تهران در بیست و ششمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران این جشنواره را رویداد مهم دانشگاه خواند و گفت: این رویداد به گسترده شدن دستاوردهای پژوهشی دانشگاه و رشد در حوزه مقالات، کتاب‌ها و فعالیت‌های پژوهش کاربردی می‌انجامد.

به گزارش ایسنا، محمود نیلی احمدآبادی امروز در جشنواره پژوهش دانشگاه تهران با اعلام اینکه سیاست افزایش انتشار مقالات در نشریات خارجی و داخلی در این دانشگاه ادامه خواهد داشت، بیان کرد: در پیش گرفتن سیاست افزایش کیفیت و افزایش همکاری بین پژوهشگران دانشگاه‌های مختلف کشور و نیز دانشگاه‌های بین‌المللی عمق بیشتری به دستاوردهای پژوهشی ما می‌بخشد. 

وی ضمن تأکید بر تعامل دانشگاه و جامعه، علت تأکید بر این موضوع را بحث آلودگی هوا دانست و افزود: دانشگاه باید نسبت به اتفاقات مهم و جهان حساس بوده و متناسب با چالش‌ به ارائه راه‌حل بپردازد. در این خصوص دانشگاه تهران همواره احساس مسئولیت کرده، اما سایر دستگاه‌ها هم باید نسبت به این مسأله حساس باشند.

نیلی ادامه داد: بیش از 80 درصد آلودگی هوای شهرهای بزرگ از جمله تهران ناشی از خودروهاست. این در حالی است که این آلودگی تبعاتی همچون تعطیلی‌ها، مریضی‌ها و ناراحتی‌های روحی و روانی را به دنبال دارد.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه مسأله فقط توسعه تکنولوژی نیست، عملکرد ایران در این خصوص را عکس سایر کشورهای دنیا توصیف کرد و توضیح داد: در کشور ما به بهانه حمایت از تولید داخلی تعرفه خودرو بالا می‌رود، در حالی که سوخت ارزان است.

وی مشکل اصلی آلودگی هوا را تصمیمات غلط و قوانین و آیین‌نامه‌ها دانست و افزود: در حال حاضر خودرو برای صاحب آن به سرمایه تبدیل می‌شود، در حالی که هزینه استفاده از آن نیز از هزینه حمل و نقل عمومی پایین‌تر است.

نیلی با اعلام اینکه مسائل خودروها در حوزه تکنولوژی به وسیله دانشگاهیان قابل حل است، بار دیگر بر غلط بودن سیاست‌های موجود تأکید کرد و گفت: این سیاست‌گذاری‌ها هیچ کمکی به دانشگاه، صنعت و تولیدکننده در جهت ارتقا و بهبود محصول و تکنولوژی نمی‌کند.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دانشگاه باید صدایش را در حل مسائل کشور بلندتر کند و نباید این ابراز وجود را تنها به عرصه سیاسی محدود کند.

وی آن‌گاه به مرور سیاست‌هایی که دانشگاه تهران در این جهت دنبال کرده است، پرداخت و اظهار کرد: تلاش برای خارج کردن دانشجویان و اساتید از درون‌گرایی و کاهش حق‌التدریس و حق التحریر، سعی بر تجمیع رشته‌های دارای هم‌پوشانی و نیز گرایش‌های دارای اثربخشی محدود، پذیرش دانشجو بر اساس نسبت استاد و دانشجو از جمله این سیاست‌هاست.

نیلی همچنین بازنگری دروس و تشویق به دنبال کردن رشته‌های بین‌رشته‌ای و برگزاری دوره‌های آموزش آزاد را از سایر اقدامات انجام شده در زمینه آموزشی دانست.

وی با بیان اینکه مرزی بین امور آموزشی، فرهنگی، دانشجویی، مالی و ... دانشگاه وجود ندارد، بر لزوم همسان بودن راهبرد دانشگاه در تمام حوزه‌ها تأکید کرد و افزود: امتیاز در ترفیع در دو مورد سقفی ندارد که یکی از آن‌ها بحث دستاوردهای پژوهشی در قالب مقاله و کتاب و دیگری بحث تعاملات دانشگاه با جامعه است.

رئیس دانشگاه تهران از ایجاد مؤسسات مشترک بین‌المللی با همکاری کشور کره، سازمان یونسکو و ... خبر داد و اضافه کرد: ارائه دوره‌ها به زبان انگلیسی در پردیس بین‌المللی کیش از بهمن‌ ماه آغاز می‌شود و امیدواریم که این رویه در سایر دانشکده‌ها هم پیگیری شود، چرا که این موضوع افزایش تعاملات بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت.

وی حلقه مفقوده دانشگاه را برقراری ارتباط بین نیاز جامعه و استاد و دانشجو دانست و گفت: در این خصوص باید در درجه اول از منابع بین‌المللی و در درجه دوم نیز از منابع داخلی استفاده کنیم. در همین راستا باید از پایان‌نامه‌هایی که در جهت سیاست‌های کلان دانشگاه قرار دارد، به طور مضاعف پشتیبانی شود.

نیلی در ادامه به بیان یکی دیگر از سیاست‌های اصلی دانشگاه پرداخت و اظهار کرد: جهت‌گیری پارک علم و فناوری در ایجاد زنجیره پژوهش، پایان‌نامه، رساله تا تبدیل آن به محصول و شرکت دانش‌بنیان یکی از سیاست‌های مهم دانشگاه است.

رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه سیاست‌های مذکور در جهت آمادگی بیشتر دانشگاه به منظور گسترش تعامل ملی و بین‌المللی است، قدم بعدی را کمک به قانون‌گذاران و تصمیم‌گیران کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که با کمک دانشگاهیان کشور به معضلات قبلی خود دچار نشود.

وی راه‌حل‌هایی همچون تعطیلی و تغییر ساعت طرح ترافیک را راه‌حل‌های کوتاه مدت توصیف کرد و افزود: کشور ما دارای منابع مالی عظیمی برای پژوهش‌های کاربردی است و در این خصوص نیازمند تصمیم‌گیری‌های اساسی‌تری هستیم.

نیلی خاطرنشان کرد: رئیس مجلس در مراسم تجلیل از رئیس قبلی و جدید کتابخانه اعلام آمادگی کرد که هر تصمیمی را که به تعامل دانشگاه و جامعه و صنعت مرتبط است، در قانون و نیز بودجه بیاورد.

 رئیس دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد که در این خصوص هیئتی با کمک 13 دانشگاه برتر کشور تشکیل شود تا بتواند دستگاه‌ها را به جستن راه‌حل مسائل جامعه در دانشگاه ملزم کند.

وی در پایان ضمن اشاره به تحصیل 9000 دانشجوی دکترا در دانشگاه تهران، بزرگ‌ترین ثروت را نیروی انسانی متعهد و با استعداد توصیف کرد و از همه دانشگاهیان و افراد صاحب‌نظر خواست تا در جهت رفع معضل تکراری آلودگی هوا پیشگام شوند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۹-۲۸ ۲۰:۵۵

آلودگی هوا شده وسیله کسب درآمد. طرح ترافیک سالانه هشتصد نهصدهزار تومان می گیرند که یک مجوز بشما بدهند تا دود راه بیندازید آنهم با مجوز قانونی. معاینه فنی نداری اشکالی ندارد 50 هزار تومان می دهی هر چه دلت خواست دود راه بینداز. از طرح ترافیک عبور می کنی اشکالی ندارد جریمه می دهی و به راهت در داخل محدوده طرح ادامه می دهی بنابراین تا زمانی که دید مسئولان به مسئله آلودگی هوا کاسبکارانه باشد اوضاع از این هم بدتر می شود.