• دوشنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96101105584
  • خبرنگار : 71560

سلیمی: مسئولان به نقدهای سازنده‌ رسانه‌ها توجه کنند

سلیمی: مسئولان به نقدهای سازنده‌ رسانه‌ها توجه کنند

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: ما رسانه‌ها و مطبوعات را رکن چهارم دموکراسی می‌دانیم. قطعا اگر رسانه‌ها تحلیل درستی داشته باشند و انتقادهایی که از سوی آنها منعکس می‌شود، برگرفته از مسائل کارشناسی و مستند باشد، می‌تواند بر روی نگرش مسئولان تاثیرگذار باشد.

اصغر سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ضرورت توجه مسئولان در تصمیم‌گیری‌هایشان به نقدهای کارشناسانه رسانه‌ها بیان کرد: در دنیا بسیاری از مفاسدی که کشف می‌شود اولین بار توسط رسانه‌ها و مطبوعات اعلام می‌شود. در بسیاری از کشورها رسانه‌هایی که این کار را انجام می‌دهند، تشویق می‌شوند. در کشور ما فرهنگ فضای نقد به خوبی جا نیفتاده است. فضای نقد در جامعه با توجه به اینکه رسانه‌ها و همچنین فضای مجازی موجود است، می‌تواند به مسئولان  کمک کند تا بتوانند کم و کاستی‌های موجود را جبران کنند. از نظر من دولت باید به رسانه‌هایی که انتقادهای شایسته و خوبی را منعکس می‌کنند، کمک کند و با آن دسته که قصد تخریب دارند و خوبی‌ها را نمی‌بینند و صرفا کاستی‌ها را بزرگ می‌کنند و به دنبال اهداف خاصی هستند، باید برخورد شود.

وی در ادامه گفت: قطعا اگر رسانه‌ها تحلیل‌های درستی داشته باشند، می‌توانند بر روی نگرش مسئولان تاثیر گذارند. افرادی هم که در سیستم مدیریتی‌شان اشکال وجود دارد می‌توانند با استفاده از این تحلیل‌ها، موارد موجود را اصلاح کنند. رسانه‌ها می‌توانند روشنگری کنند و همچنین فضای جامعه را به سمت عدالت و توسعه سوق دهند. اگر افرادی که نقدهای سازنده‌ای دارند مورد توجه قرار نگیرند، در عوض افرادی که صرفا چاپلوسی می‌کنند در فضای جامعه رشد می‌کنند. فضای جامعه را همیشه خوب و بی‌نقص دیدن منجر به از بین رفتن تدریجی پایه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور می‌شود و منجر می‌شوند که کشور رشد و تعالی خود را نداشته باشد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس بیان کرد: هزینه‌ای که رسانه‌ها برای کاغذ و چاپ‌شان صرف می‌کنند و همچنین هزینه‌ای که برای تهیه خبر توسط خبرنگارها صرف می‌شود، از نظر مالی و زمانی زیاد است. ما اگر از انتقادهای سازنده‌ای که از سوی رسانه‌ها مطرح می‌شود، استفاده نکنیم، انگار همه منابع را به دور ریخته‌ایم. جامعه‌ای که در آن فضای نقد و انتقادهای سازنده وجود نداشته باشد، جامعه مرده و بی‌روحی خواهد شد که هر لحظه امکان سقوط آن افزایش خواهد یافت.

سلیمی خاطر نشان کرد: قبل از نهایی شدن تصمیمات، انتقادها و نقدها باید منعکس شوند چرا که بعد از گرفته شدن تصمیمات تغییر آنها در کشور ما به سختی انجام می‌شود. هر کسی که تصمیم می‌گیرد، می‌گوید که تصمیم من کارشناسی و علمی است اما بعدا که به تصمیمات نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که از روی احساسات و نظر شخصی گرفته شده است. همانطور که در قرآن گفته شده باید تصمیمات با مشورت کردن گرفته شوند. اگر نقد، انتقاد و حرف کارشناسی وجود دارد باید به اطلاع مسئولین رسانده شود تا در تصمیمات‌شان از آنها استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha