به گزارش سرویس بازار ایسنا، به نقل از روابط عمومی بانک انصار، حدود دو سال از اجرای "طرح حاتم" که عنوان آن به شکلی هوشمندانه از ترکیب حروف اول «حمایت از تولید ملی» گرفته شده است، میگذرد و حدود ۳ هزار میلیارد تومان از منابع بانک انصار در دو مرحله به اجرای آن اختصاص یافته است. اجرای این طرح، اقدامات موثر این بانک در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را برجستهتر کرده است. در نخستین گام این طرح، تمهیداتی فراهم شد تا تازهعروسان و تازهدامادها تسهیلاتی با نرخ ۱۵ درصد، دریافت کنند و آن را صرف تهیه جهیزیه از کالاهای ساخت داخل کنند. پس از استقبال مزدوجین جوان از این طرح، مسئولان بانک تشویق شدند با تامین اعتبار لازم، آن را به کل جامعه توسعه دهند تا این طرح، جلوهای ملی به خود بگیرد و یکی از طرحهای کلان کشور در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به مرحله اجرا درآید. برای آشنایی با دستاوردهای این طرح و آگاهی از چگونگی طراحی و اجرای این طرح، آیتالله ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار به سوالات پاسخ دادهاند.
چه انگیزههایی باعث شد بانک انصار به طراحی این مدل از واگذاری تسهیلات به مصرفکنندگان مبادرت ورزد؟
یکی از مهمترین چالشهای اقتصادی کشور، فقدان الگوهای تولید و مصرف مناسب برای جامعه ایرانی است که از یک سو بتواند مردم را به سمت مصرف بهینه کالاهای مورد نیاز داخلی هدایت و ترغیب کند و از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی را به ارتقای سازوکارهای تولید خود در سطح استانداردهایبینالمللی از طریق استحکام زیرساختهای تولیدی ترغیب سازد. این چالش طی سالهای گذشته به مهمترین دغدغه مقاممعظمرهبری(مدظلهالعالی) تبدیل شده است، به گونهای که با طرح موضوع اقتصاد مقاومتی و ابلاغ سیاستهای کلان آن، از همه نهادها وسازمانهای اقتصادی و بازرگانی و قوای مقننه و اجرایی خواستهاند در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تلاش مستمر کنند. علاوه بر این، سیاستهای حاکم بر واگذاری تسهیلات کلان به شرکتهای بزرگ در شبکه بانکی به گونهای بوده است که بیش از ۴۰ درصد منابع بانکی کشور به شکل راکد و مطالبات معوق به یک معضل اساسی بازار پول کشور درآید. بانکانصار بر اساس مطالعات صورت گرفته نسبت به شرایط اقتصادی کشور تصمیم گرفت به جای ادامه سیاست منتهی به افزایش انجماد منابع مالی، از سمت تقاضای اقتصاد حمایت کرده و مردم را به خرید کالاهای ایرانی تشویق کند و حمایت خود از سمت عرضه را به شکل غیرمستقیم انجام دهد.
آیا طرح حاتم برای بانک انصار جنبه سودآوری هم دارد؟
بانک انصار نرخ ۱۵ درصد را به تسهیلات حاتم کارت انصار با بازه زمانی ۳۶ ماهه تخصیص داده است. که بر این اساس، نرخ تسهیلات بانک در این طرح ۳ درصد کمتر از سود تسهیلات اعلامی بانک مرکزی است. اگر این طرح درست اجرا شود، یکی از راهها و طرحهای موفقی است که برای همه طرفهای قرارداد، سودآوری دارد. از آنجایی که زیرساختهای اجرایی و فناورانه طرح، سیستمها و زیرسیستمها آماده است و مدیریت بهینه هزینهها در بانک انصار در حال پیادهسازی است، اجرای آن مقرون به صرفه میباشد. از برکتهای این طرح این است که همه اجزای بانک در حوزه فناوری، تسهیلات و بخشهای دیگر خود را ارتقا دادهاند.
آیا اجرای این طرح مانع پشتیبانی مستقیم بانک انصار از تولیدکنندگان نیست؟
برخلاف این دیدگاه، این حمایت منطقیتر و واقعیتر از واگذاری تسهیلات و وامهای کلان به شرکتهای بزرگ است که به علت سنگینی نرخ سود و رکود تورمی حاکم بر اقتصاد، سرنوشتی جز سنگین شدن بدهی و ورشکستگی شرکتها و افزایش مطالبات معوق برای بانکها ندارد. در شرایط کنونی، تولیدکنندگان داخلی مسئولیت بسیار بزرگی را بر عهده دارند و بانک انصار به منظور جبران زحمات آنان، با ایجاد حاتمکارت، به صورت غیرمستقیم، زمینه خرید کالاهایشان را فراهم کرده تا پول و اعتبار مورد نیازشان بدون واسطه، به دست آنان برسد. این در حالی است که این بانک در راستای اجرای طرح حاتم، به دنبال سود و سهم یک سویه نبوده است. با اجرای این طرح، احیای فرایندهای تولید در کارخانهها و مراکز تولیدی میسر شده و این خود، رونقبخشی به تولید داخلی قلمداد میشود. البته همه ما میدانیم که حمایت از تولید داخلی نیازمند عزم ملی بوده و استمرار آن میتواند باعث رونق اقتصادی کشور شود تا همه طرفهای تولید و مصرف اقتصاد، در درازمدت از آن بهرهمند شوند.
مزایای دیگر طرح حاتم برای اقتصاد کشور چیست؟
اگر همه بانکها به تاسی از بانک انصار درصدد حمایت از تولید داخلی و ملی با سرمایههای ایرانی برآیند، میتوانیم از همه ظرفیتهای صنعتی کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم. پیرو فرمایش مقاممعظمرهبری (مدظلهالعالی) در بسیج همگانی برای تلاش مضاعف نسبت به پویایی اقتصاد ملی و حمایت از تولید ملی، این بانک طرحهای متعددی را به مرحله اجرا رساند. در گامهای نخست، واگذاری وام و تسهیلات کلان به شرکتهای بزرگ در دستور کار قرار گرفت و سپس شرکتهای کوچک و متوسط هم تحت پوشش تسهیلاتی بانک قرار گرفتند. بانک انصار در گامهای بعدی و به جهت تکمیل زنجیره ارزش خود فروش تولیدات و ایجاد نقدینگی برای تولیدکنندگان، با افزایش قدرت خرید مصرفکنندگان واقعی، نقش خود را در قبال پویایی اقتصاد ملی به عنوان یک دغدغه مبنایی مقام معظم رهبری(دامتافاضاته)، ایفا کرده است. مزیت دیگر این طرح فرهنگسازی برای مصرف کالاهای داخلی است. براساس این طرح مردم به مصرف کالاهای ایرانی، مشروط به رعایت استانداردهای بینالمللی، عادت میکنند. از سوی دیگر، با همه طرفهای قرارداد خود شرط کردهایم که استانداردهای بینالمللی را رعایت کنند. این طرح تولیدکنندگان را به رعایت قواعد رقابتی، مشتریمداری و رضایتمندی مشتریان تشویق میکند. یک مزیت دیگر حاتمکارت انصار، این است که جنبه اشتغالزایی هم دارد و بانک انصار همواره در تعامل خود با شرکتهای تولیدی و در عقد قرارداد با آنها بر این امر تاکید میکند.
آیا برای افزایش سقف تسهیلات این طرح، اقدامی صورت گرفته است؟
حاتمکارت انصار یک طرح دائمی است که اجرای آن از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است. ما به منظور ساماندهی و همچنین تامین زیرساختهای پرداخت تسهیلات، یک روند منطقی را تعریف کردهایم. در گام نخست اعطای تسهیلات به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال با اقساط ۳۰ ماهه و نرخ سود ۱۵ درصد در قالب عقد مرابحه برای تهیه جهیزیه به هریک از مزدوجین سال ۱۳۹۵ بود. پس از آن، همانطور که وعده داده بودیم، این طرح با تخصیص بودجه لازم، ارتقای زیرساختهای فناوری، حمایت مسئولان محترم بانک مرکزی و مشارکت مردم بزرگوار به سایر اقشار جامعه نیز تسری پیدا کرد. مبلغ تسهیلات در ادامه به ۱۵۰میلیون ریال و اقساط ۳۶ ماهه افزایش یافته است. بدیهی است که بر اساس شرایط و امکانات و انشاءالله یاری خداوند منان، ابعاد این طرح قابل گسترش و سقف تسهیلات نیز همچنان قابل افزایش است.
انتهای پیام
نظرات