• چهارشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96112514442
  • خبرنگار : 71605

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران اعلام کرد؛

موزه‌های علوم در دانشگاه‌ها ساماندهی می‌شوند/استفاده ازظرفیت بخش خصوصی در ایجاد موزه‌های فناوری

موزه‌های علوم در دانشگاه‌ها ساماندهی می‌شوند/استفاده ازظرفیت بخش خصوصی در ایجاد موزه‌های فناوری

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران موزه‌های علوم و فناوری را جزء مراکز آموزشی غیر رسمی دانست و گفت: تلاش‌های انجام گرفته در ایران برای ایجاد یک موزه علم و فناوری حقیقی چندان موفقیت‌آمیز نبوده، این در حالی است که کمتر جایی در دنیا وجود دارد که یک موزه علوم و فناوری به معنای واقعی نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، سیف‌الله جلیلی در چهارمین نشست تخصصی موزه‌های دانشگاهی که روز چهارشنبه، 25 بهمن ماه با حضور رئیس انجمن ترویج علم ایران، رئیس ایکوم ایران و جمعی از نمایندگان موزه‌های علوم و فناوری دانشگاه‌ها برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر در دنیا موزه‌های علوم و فناوری نسل سوم و چهارم در حال گسترش هستند،‌ موزه علم را متفاوت با موزه‌های سنتی توصیف کرد و افزود: موزه‌های مورد نظر ما موزه‌هایی هستند که بشود برای آن‌ها نقش آموزشی قائل شد.

وی درباره واژه سنتی، توضیح داد: منظور از سنتی،‌ شیوه ارائه سنتی در این موزه‌ها است و نداشتن رویکرد فعال به امر آموزش است. این در حالی است که موزه‌های علوم و فناوری مراکزی به‌روز هستند و چنین نیست که صرفا برخی اجسام را به نمایش بگذارند.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به اینکه تلاش‌های انجام گرفته در ایران برای ایجاد یک موزه علم و فناوری حقیقی چندان موفقیت‌آمیز نبوده است، ادامه داد: برای تاسیس موزه ملی علم و فناوری، چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم. با برگزاری جلسات متعدد و تبلیغات زیاد توانسته‌ایم مسئولین را قانع کنیم که این موضوع اهمیت زیادی دارد.

جلیلی با اعلام اینکه عمر قدیمی‌ترین موزه علم و فناوری در آلمان به 106 سال می‌رسد به وصف اوضاع کشورهای منطقه در این خصوص پرداخت و گفت: کشورهای مذکور با وجود آن که قدمت تاریخی چندانی ندارند، با ایجاد موزه‌ها سعی بر تاریخ‌سازی دارند. این در حالی است که ایران با وجود دارا بودن تاریخ و تمدن کهن، تلاش درخوری در این زمینه نکرده است.

وی از اختصاص مکان‌هایی در دانشگاه‌ها تحت عنوان موزه خبر داد و اظهار کرد: مثلا در موزه دانشگاه تهران اشیاء علمی منحصر به فردی وجود دارد که از آن‌ها استفاده درستی نمی‌شود.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران یکی از اهداف ذکر شده در اساسنامه ( ماده 5 بند 12) این نهاد را ساماندهی موزه‌های علوم در دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: شناسایی موزه‌های علم در دانشگاه‌ها و فهرست کردن اشیاء و امکانات آن‌ها ذیل این بند قرار می‌گیرد.

جلیلی با بیان اینکه اطلاعات خوبی در زمینه موزه‌های علوم و فناوری کشور وجود ندارد، پیشنهاد کرد که دفترچه‌ای طراحی شود تا این موزه‌ها در آن معرفی شوند.

وی دیگر وظیفه موزه ملی علوم و فناوری را راه‌اندازی شعب موزه‌های علوم و فناوری در استان‌های مختلف با حمایت دانشگاه‌ها و استانداری‌ها بیان کرد و ادامه داد: در این زمینه به ما مجوز داده شده و برای اجرایی کردن آن هیچگونه محدودیتی نداریم.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران تاکید کرد: نیروی انسانی و کسی که بتواند در موزه به خوبی آموزش بدهد، یکی از دیگر بحث‌های مهم این نهاد است. در این زمینه نیز موزه ملی علم و فناوری ایران می‌تواند کمک کننده باشد.

جلیلی یادآور شد: کسی که هزینه می‌دهد، طبیعتا انتظار خدمات دارد، بنابراین موزه‌های علم و فناوری از پیش‌موجود باید از حالت سنتی خارج شده و تکمیل شوند. علاوه بر این صدور بلیط‌های مشترک برای موزه‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز مختلف می‌تواند گامی در جهت ارتقای این مراکز به شمار آید.

وی همچنین از برگزاری جُنگ‌های علمی،‌ نمایشگاه‌های سیار و سخنرانی‌های کوتاه علمی در موزه ملی علم و فناوری خبر داد و اضافه کرد: چنین برنامه‌هایی می‌تواند در موزه‌های علم مراکز مختلف اجرایی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر تصریح کرد: دانشجویان علاقه چندانی به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه ندارند، چرا که مورد پسند ذائقه آن‌ها نیست. این در حالی است که می‌توان دانشجویان را با برگزاری رویدادهایی همچون جشنواره علم یا نمایشگاه کوچک دستاوردهای علمی به فعالیت‌های موزه علاقه‌مند کرد.

جلیلی، ضمن تاکید بر لزوم ارزیابی موزه‌ها، انتخاب سالیانه موزه برتر را گام موثری در این راستا برشمرد و گفت: تلاش کرده‌ایم تا انجمن موزه‌های علوم و فناوری تشکیل شود که تکلیف این مساله نیز امسال نهایی می‌شود.

وی از فعالیت موثر بخش خصوصی در زمینه ایجاد موزه‌های علم و فناوری خبر داد و اظهار کرد: در این زمینه می‌توانیم از ظرفیت بخش خصوصی بویژه خیرین بهره‌مند شویم.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران با بیان اینکه هزینه‌های کلانی در اختیار نهادهایی قرار گرفته است که نقش چندانی در ترویج علم ندارند، خاطرنشان کرد: اگر یک هشتم آن بودجه در اختیار موزه ملی علوم و فناوری قرار می‌گرفت، اقدامات موثرتری در راستای ترویج علم برداشته می‌شد.

جلیلی در پایان ابراز امیدواری کرد که با اقدامات آتی این نهاد، درب‌های موزه‌ها و دانشگاه‌ها به روی مردم باز شود؛ حتی در روزهای تعطیل.

انتهای پیا

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha