• دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۸:۱۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97020301415
  • خبرنگار : 71565

کاظمی: باید با اقدامات خودسرانه ماموران نیروی انتظامی برخورد شود

کاظمی: باید با اقدامات خودسرانه ماموران نیروی انتظامی برخورد شود

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن تجلیل از اقدامات نیروی انتظامی، گفت: اما گاهی اوقات ماموران نیروی انتظامی اقدامات خودسرانه انجام می‌دهند که باید با آن برخورد شود.

محمد کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص حقوق متقابل متهم و ضابط قضایی و با اشاره به تصویری که اخیرا در خصوص برخورد ناشایست مامور نیروی انتظامی با دختر جوان در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: آنچه دیده شد برخلاف شئونات نیروی انتظامی بود و این اقدام برخلاف حقوق شهروندی بود و شایسته نیروی انتظامی نبود. نیروی انتظامی نیروی زحمت‌کشی است و وظایف سنگینی بر عهده دارد که همه باید قدر آن را بدانیم ولی گاهی خودسری‌ها مشکل ایجاد می‌کند. فرمانده نیروی انتظامی و نه هیچ مامور مسئولی این نوع برخوردها را تایید نمی‌کند.

وی با بیان اینکه «رفتار با مردم باید در چارچوب شأن مردم باشد» گفت: در فرمایشات حضرت امام(ره) داریم که اگر فردی به مجازات اعدام محکوم شد و برای اجرای حکم وی را از زندان به محل اجرای حکم می‌بردند حقی وجود ندارد که به او توهین شود. حتی فردی که جنایت کرده و مستحق اجرای حکم اعدام است ماموری حق ندارد به ایشان توهین کند اما در خصوص آنچه دیده شد باید گفت اگر فرد دچار تخلفی شده باید در صورت لزوم فرد را با احتیاط منتقل می‌کردند، این رفتار خلاف شرع و خلاف قانون بود.

نماینده مردم ملایر تاکید کرد: نیروی انتظامی در بحث جرایم مشهود بدون حکم قضایی می‌تواند برخورد کند اما نه این برخوردی که ما شاهد هستیم که هم شأن مردم اقتضاء می‌کند که احترام‌شان رعایت شود و هم شأن نیروی انتظامی اقتضاء می‌کند که با مردم به خوبی برخورد کنند. این رفتار را نمی‌پسندیم چرا که برخلاف شئونات نیروی انتظامی و برخلاف حقوق شهروندی است.

کاظمی بیان کرد: معتقدم باید با افراد خاطی به زودی برخورد شود، چرا که جامعه منتظر اقدام است. برای جلوگیری از تکرار این حوادث باید حتما برنامه‌ریزی داشته باشیم. به خاطر مسائل کوچک نباید همه چیز را زیر سوال ببریم. این رفتاری نیست که کسی بپسندد، نباید کاری کنیم که دنیا ما را زیر سوال ببرد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: اگر برخورد و اقدام مقامات مافوق به اطلاع مردم نرسد مردم برداشت می‌کنند که این عمل قانونی بوده و خواست نیروی انتظامی بوده است.

کاظمی با اشاره به حقوق متقابل متهم و مامور اجرای قانون، تصریح کرد: حقوق میان مامورین و افراد متقابل است. متهم مجاز نیست فحاشی و با مامورین برخورد نامناسب کند و همچنین مامور این اختیار را ندارد به متهم فحاشی کند البته مامور هم حقوق شهروندی دارد که نباید مورد توهین قرار بگیرد، ولی آنچه اتفاق می‌افتد باید در محکمه رسیدگی شود و نه در خیابان. مامور با فرض توهین متهم حق ندارد متقابلا توهین کند. مامور می‌تواند توهین متهم را صورت جلسه و به دادگاه منعکس کند تا دادگاه خود رسیدگی کند و حکم قضایی لازم را صادر کند. ما در مقابل عکس‌العمل متهم حق نداریم از دایره قانون خارج شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha