• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: دفاعی - امنيتی
  • کد خبر: 97022413445
  • خبرنگار : 71533

سردار جلالی:

نیازمند ایجاد ۱۶ رشته جدید با موضوع پدافند غیرعامل در دانشگاه‌ها هستیم

نیازمند ایجاد ۱۶ رشته جدید با موضوع پدافند غیرعامل در دانشگاه‌ها هستیم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: نیازمند ایجاد ۱۵-۱۶ رشته جدید با موضوع پدافند غیرعامل در دانشگاه‌ها هستیم و باید در نظام کنترل صنعتی مانند برق و آب و گاز و پتروشیمی مرکز کنترل صنعتی اسکادای بومی ایجاد کنیم .

به گزارش ایسنا، سردار غلامرضا جلالی در دیدار با وزیر علوم با گرامیداشت اعیاد شعبانیه، به تعریف مفهوم پدافند غیرعامل پرداخت و گفت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، پدافند غیرعامل مثل مصونیت‌سازی برای بدن است و حفاظت از پیکره کشور و مردم و جامعه و زیرساخت‌ها در برابر تهدیدات و پایدارسازی ساختار دستگاه اجرایی در برابر تهدیدات را جز ماموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور تعریف کرده‌اند و در همه وزارتخانه‌های نظامی و غیرنظامی موضوعات پدافند غیرعامل دنبال و پیگیری شده است.

جلالی گفت: موضوع پدافند غیرعامل در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای حفاظت از دارایی‌ها و مراکز وزارت علوم که دارای سطح اهمیت حیاتی، حساس، مهم که شامل آزمایشگاه‌های تخصصی که بعضا آزمایشگاه‌های رفرنس کشور هستند و تجهیزات وابسته به این آزمایشگاه‌های یونیک است باید بصورت مشترک تدابیری پیش‌بینی کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: به دلیل نهفته بودن فرصت و تهدید در دانش و تکنولوژی، پدافند غیرعامل هم به دانش و تکنولوژی متکی است که بطور مثال در فناوری‌های اینترنت اشیا، گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی تهدیدات و فرصت‌هایی وجود دارد که اگر این موضوعات به درستی مطالعه شود و فرصت‌ها و تهدیدها شناخته شود باعث می‌شود دستگاه‌های مرتبط نسبت به این تهدیدات آشنا شوند و دولت و کشور رویکردی هوشمندانه نسبت به این موضوعات اتخاد کند و فرصت‌های این تکنولوژی‌ها را بشناسد و از فرصت‌های آن بهره برداری و با تهدیداتش مقابله کند.

جلالی خاطرنشان کرد: در موضوع تکنولوژی و فناوری جدید، دولت وظیفه تنظیم را بر عهده دارد و چون در برخی موارد ورودی‌های شناسایی تکنولوژی نگذاشته‌ایم و سرعت رشد علمی فناوری‌های جدید به حدی زیاد شده که فرصت تهیه مقررات از دست می‌رود و تکنولوژی جدید جایگزین تکنولوژی‌های قبلی می‌شود و از طرفی این پدیده‌ها در رشته‌های مختلف به هم تنیده شده‌اند که باعث بوجود آمدن موضوعات بین رشته‌های شده است که باید به آن رسیدگی و تعیین تکلیف کرد و برای این موضوعات تولید محتوا کنیم که در این راستا، نقش وزارت علوم اثر گذار است.

جلالی به حادثه قطع برق استان خوزستان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اندازه‌گیری وابستگی‌های متقابل زیرساخت‌ها، داری مدل و چارچوب و رشته دانشگاهی است که مورد محاسبه قرار می‌گیرد ولی متاسفانه این مطالب و علوم در هیچ دانشگاهی در کشور به دلیل نداشتن دانش و رشته دانشگاهی، آموزش داده نمی‌شود.

جلالی افزود: ما نیازمند ایجاد ۱۵-۱۶ رشته جدید با موضوع پدافند غیرعامل در دانشگاه‌ها هستیم و چون در حوزه سایبری مورد تهاجم دشمنان قرار می‌گیریم، نمی‌توان به خارجی‌ها اتکا و اعتماد کرد و باید در نظام کنترل صنعتی مانند برق و آب و گاز و پتروشیمی مرکز کنترل صنعتی اسکادای بومی ایجاد کنیم اما ما هیچ رشته‌ای در کشور بنام طراحی و ساخت اسکادای بومی نداریم. لازم و ضروری است که این رشته‌ها در کشور ایجاد شود تا در برابر تهدیدات و حملات سایبری مصون بمانیم.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه پدافند غیرعامل بایستی تهدیدات را رصد و پایش نموده و مصون‌سازی را دنبال کند، امروزه تهدیدات با دانش و تکنولوژی ترکیب شده و لازم است بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی یک رصدخانه دانش و تکنولوژی ایجاد شود تا موضوعات جدید را سریع تحلیل و شناسایی کند و از مواهب و فرصت‌ها استفاده، و مضرات را کنترل کنیم. و این باعث می‌شود که وزارت علوم با بکارگیری شرکت‌های دانش بنیان و کرسی‌های نظریه‌پردازی و دانشگاه‌ها، تبدیل به قطب علم و فناوری شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ما از نظر حوزه شناخت علم و پدیده‌شناسی، تولید علم، کار پژوهشی، نظریه‌پردازی، آزمایشگاه‌های تشخیصی و بعد مشخص‌کردن تهدید و فرصت در هر حوزه، جز نیازهای ما در حوزه‌های دانشی و علوم است و تقریبا چیزی حدود ۴۰ رشته ترکیبی را شامل می‌شود.

جلالی پیشنهاد داد: ساختارهایی مجازی با رتبه‌بندی‌های مختلف در وزارت علوم شکل بگیرد که این ساختارها بصورت مجازی در اختیار اساتید دانشگاه‌ها قرار داده شود و قطب‌های علمی با موضوعات خاص در دانشگاه‌های مختلف کشور ایجاد شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از فعال بودن ۱۵ رشته دانشگاهی در حوزه پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: بسیاری از حوزه‌های صنعتی، فنی و رشته‌های تخصصی لازم است که علوم پدافند غیرعامل را درحوزه کاری خود بدانند و از این طریق از زیرساخت و دارایی‌های خود حفاظت کنند.

جلالی در پایان به فعالیت‌های انجمن علمی پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: از فعالیت انجمن‌های علمی پدافند غیرعامل ۶-۷ سال می‌گذرد که در ۱۶ استان کشور فعالیت دارند و سه سال پیاپی موفق به اخذ رتبه یک از وزارت علوم شده است و در این انجمن‌ها اساتید مختلفی در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha