• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97023117285
  • خبرنگار : 71533

مصباحی‌مقدم در نشست خبری اعلام کرد:

اساسنامه جدید جامعه روحانیت تصویب شد/دبیرکل جدید به زودی انتخاب می‌شود

اساسنامه جدید جامعه روحانیت تصویب شد/دبیرکل جدید به زودی انتخاب می‌شود

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اعلام این خبر که اساسنامه جدید تشکل متبوعش تصویب شده است، اظهار کرد: قرار بود در سال 96 بازنگری داشته باشیم که در نهایت به امسال کشیده شد و در اردیبهشت ماه به تصویب رسید که طی آن هم تشکیلات و کارویژه‌ روحانیت مبارز مورد بررسی قرار گرفت و هم هدف تشکیل این تشکل سیاسی مورد تامل قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه کارویژه اصلی جامعه روحانیت مبارز حفاظت از اصول و ارزش‌های جمهوری اسلامی، اظهار کرد: وظایف جامعه روحانیت در هشت بند توضیح داده شده و نیز شورای مرکزی جدید دارای سه گروه هیات موسس و اعضای شورای استان و شورای مناطق تهران خواهد بود.

وی تاکید کرد: معمولا هر 10 سال یکبار اساسنامه جامعه روحانیت بازبینی می شود که در سال 86 این اساسنامه بازنگری شد و در بازنگری اخیر هم تغییراتی رخ داده که اهمیت دارد و طی آن هم هدف جامعه روحانیت مبارز اندکی تغییر کرده و هم تشکیلات و کار ویژه روحانیت مبارز به صورت خاص مورد تامل قرار گرفته و مشخص شده است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه جامعه روحانیت نهادی روحانی، سیاسی، اجتماعی، انقلابی، مردمی و فراجناحی است اظهار کرد: اینکه چنین نهادی چه ویژگی هایی دارد و چه کار ویژه‌ای دارد در این بازنگری مشخص شده است. به خصوص که جامعه روحانیت در سال 56 تاسیس شده و در آن زمان  هنوز نظام جمهوری اسلامی تشکیل نشده بود و بنابراین جامعه روحانیت وظایف گسترده ای برای خود تعیین کرده بود اما بعدها برای آن وظایف نهادهای رسمی شکل گرفت که بر این اساس جامعه روحانیت از انجام آن معاف شده بود اما به هر حال در بازنگری اخیر مشخص شده که جامعه روحانیت می خواهد از اصول و ارزشهای اسلامی حراست کند.

وی افزود: وظایف جامعه روحانیت در هشت بند تصریح شده که شامل حراست از روحانیت، هدایت مردم ، پشتیبانی از رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، دفاع از اصل ولایت فقیه، نظارت بر عملکرد مسئولان نظام و فعالیت های حوزه های علمیه و نقد عالمانه و خیرخواهانه در جهت اهداف مصالح و منافع ملت ایران و ارتباط با روحانیون سایر مذاهب اسلامی و همکاری با مراکز اسلامی و تعامل مثبت با پیروان ادیان الهی است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در تشریح سازوکار جدید اساسنامه تشکل سیاسی متبوعش اظهار کرد: هیئت موسس شورای مرکز مجمع عمومی ، شورای استان، شورای شهر ،شورای منطقه، دبیر کل کمیته سیاسی و شورای داوری از ارکان جامعه روحانیت مبارز هستند و اعضای کنونی شورای جامعه روحانیت شامل 23 نفر می شود. که در صورت فوت کناره گیری یا برکناری اعضای موسس فردی جایگزین می شود تا در هر دوره این تعداد حداقل 20 نفر باشد.

مصباحی مقدم تاکید کرد: اعضای شورای مرکزی کنونی جزء شورای مرکزی جدید هم می شوند و سه گروهی که در شورای مرکزی فعال هستند هیئت موسس کنونی، نماینده یک نفر از اعضای هر شورای استانی و گروه شورای مناطق است.

وی ادامه داد: شورای مرکزی با تشکیل حداقل دو سوم اعضای مقیم تهران برگزار می شود و رئیس شواری مرکزی توسط اعضا به مدت دو سال انتخاب خواهد شد همچنین شورا یک دبیر و یک نایب رئیس دارد که به مدت دو سال توسط شورای مرکزی انتخاب می شود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه شورای مرکزی حداقل ماهی یکبار جلسه خواهد داشت اظهار کرد: تعیین خط مشی ها به پیشنهاد دبیر کل باید به تصویب شورای مرکزی برسد و همچنین تصویب بودجه تعیین و نصب شورای داوری به مدت سه سال و سایر موارد از جمله وظایف و اختیارات شورای مرکزی است.

وی تاکید کرد: کمیته سیاسی جامعه روحانیت از 9 نفر از اعضای این تشکل انتخاب می شود که باید حداقل 5 نفر از آنها از شورای مرکزی باشند.

مصباحی مقدم همچنین بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سوال که آیا دبیرکل موقت برای این تشکل انتخاب شده است، گفت: هنوز این اتفاق نیفتاده است و کاندیداهایی برای آن اعلام آمادگی کرده اند اما تا زمان قطعی انتخاب دبیرکل، این موضوع خبری نخواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جامعه روحانیت خود را حزبی سیاسی می داند یانه ، گفت: ما هیچگاه جامعه روحانیت را یک حزب ندانستیم و مقتضیات آن را هم برایش قائل نیستیم. ما هیچگاه به دنبال کسب قدرت و تشکیل دولت نبودیم و در مجموع کارویژه حزبی برای خود در نظر نگرفتیم اما در عین حال نمی توان گفت که فعالیت سیاسی هم نمی کنیم اما فعالیت سیاسی ما در راستای تبلیغ دین و حفاظت و صیانت از انقلاب اسلامی  است.

مصباحی مقدم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با رئیس‌جمهوری دیدار دیگری داشته‌اید ویا در صدد دیدار تازه‌ای با وی هستید یا نه اظهار کرد: هنوز دیدار جدیدی نداشته‌ایم و شورای مرکزی هم در پی تجدید دیدار با ایشان نبوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جامعه روحانیت در پی نقد اقدامات دولت هست یا نه، گفت: در چارچوب اهدافمان به نقد مسئولان می پردازیم اما بنای ما همیشه این بوده که این نقدها منصفانه و راهگشا باشد تا مشکلات حل شوند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پایان در پاسخ به این پرسش که نظر این تشکل سیاسی اصولگرا درباره بحث گفت‌وگوی ملی چیست، اظهار کرد: این موضوع در جامعه روحانیت مبارز مورد بحث قرار نگرفته تا بخواهند راجع به آن حرفی بزنند اما شخص من تاکنون با تعداد قابل توجهی از فعالان حزبی و سیایس گفت‌وگو داشته ام از جمله با آقای علی صوفی آقای انصاری آقای ابطحی و مناظره های هم با آقایان اعلم ی و زیبا کلام انجام داده‌ام که در رسانه ها هم منتشر شده است بنابراین ما اهل گفت‌وگو هستیم و از آن فرار نمی کنیم و معتقدیم کسانی که دل در گرو انقلاب دارند و رهبری را محور این نظام میدانند باید با هم ارتباط سیاسی برقرار کنند و گفت‌وگو داشته باشند و در پی وحدت ملی باشند چراکه ما به شدت نیازمند آن هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha