• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۷ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 97041207016
  • خبرنگار : 71567

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی تاکید کرد

«کیفی‌سازی آموزش» مهم‌ترین راهکار نجات آموزش عالی از مشکلات فعلی

«کیفی‌سازی آموزش» مهم‌ترین راهکار نجات آموزش عالی از مشکلات فعلی

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم کیفی‌سازی را مهم‌ترین شعار این وزارتخانه در عرصه آموزش عالی عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی توسعه کمی به هیچ عنوان نمی‌تواند کمکی به رفع معضلات دانشگاه‌ها و همچنین جامعه نماید، بنابراین باید کیفی‌سازی آموزش سرلوحه سیاست‌گذاری‌های مسئولین قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر ابوالقاسم دولتی در دومین نشست معاونین آموزشی دانشگاه‌های سطح یک و دو کشور که امروز در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، از توسعه کمی و ناموازی موسسات آموزش عالی در کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در دوره‌ای مراکز آموزش عالی به شکل ناموازی و نسنجیده توسعه کمی پیدا کرد و در همین زمینه نیز وزارت علوم طرحی با عنوان آمایش و ساماندهی آموزش عالی را در دستور کار خود قرار داده است تا براساس آن بازنگری جدی بر وضعیت مراکز آموزشی صورت بگیرد و بحث کیفیت در اولویت این مراکز لحاظ شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ایجاد و توسعه تمامی رشته‌محل‌ها در مراکز آموزش عالی باید متناسب با نیازهای جامعه اتفاق بیفتد و باید به رشته‌هایی توجه کنیم که تقاضای بازار کار برای فارغ‌التحصیلان آن رشته‌ها در جامعه وجود دارد، اگرچه متاسفانه فضای کسب و کار در جامعه ما فضای مناسبی نیست و تامین اجتماعی و مراکز بیمه‌ای گرفتاری‌هایی را در این زمینه ایجاد کرده‌اند که هرگونه نوآوری و خلاقیت را زیر سئوال می‌برد.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی همچنین یادآورشد: وضعیت بازار کار در جامعه ما به گونه‌ای نیست که ادعا کنیم موارد متعددی از بازار کسب و کار در اختیار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی قرار دارد. در این شرایط آموزش عالی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی داشته  باشد که خروجی آن متناسب با شرایط جامعه باشد و گسترش کمی آموزش عالی فقط گرفتاری‌های فعلی را افزایش می‌دهد.

دکتر دولتی تاکید کرد: متاسفانه در زمانی که آموزش عالی با سیاست‌های گسترش کمی مواجه بود و وقتی رشته‌محل‌های بدون نیازسنجی در این مراکز ایجاد کردیم، بحث اشتغال و بازار کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به هیچ عنوان مورد توجه قرار نگرفت و بعضا افرادی که دنبال گسترش مراکز آموزش عالی بودند، مطرح می‌کردند که با جذب اعضای هیات علمی و کارکنان این مراکز خود به اشتغال‌زایی در جامعه کمک می‌کنند.

وی همچنین کیفی‌سازی را مهم‌ترین شعار وزارت علوم عنوان کرد و گفت: در واقع وجود بیش از 4 میلیون دانشجو که بیش از 2 میلیون نفر آن‌ها در دوره کارشناسی و صد هزار نفر آن‌ها نیز در دوره دکتری تحصیل می‌کنند، بیانگر این است که توسعه کمی آموزش عالی به اندازه کافی اتفاق افتاده و باید برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های بعدی در راستای کیفی‌سازی صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در پایان از بی توجهی به بررسی‌هایی کارشناسانه در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در طراحی و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های جدید در عرصه‌های مختلف آنطور که باید بررسی‌های کارشناسی صورت نمی‌گیرد یا این که طول مدت بررسی‌های کارشناسانه را محدود می‌کنند و امیدوار هستیم رویه‌های فعلی که در عرصه آموزش عالی که با جمع‌بندی اظهارنظرهای کارشناسان صورت گرفته و در دست اجرا است، بتواند تا حدودی وضعیت فعلی آموزش عالی را سامان دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.