• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۷ / ۰۳:۰۶
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 97041609147
  • خبرنگار : 71491

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

تاسیس بی‌رویه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم‌پزشکی آسیب‌های زیادی به‌همراه داشته است

تاسیس بی‌رویه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم‌پزشکی آسیب‌های زیادی به‌همراه داشته است

معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تاسیس بی رویه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی آسیب‌های زیادی را برای کشور در پی داشته و انجام کار کارشناسی و کاهش مداخلات بی مورد، در راستای از بین بردن پیامدهای این مساله ضروری است، همچنین باید در این زمینه نیازسنجی‌های لازم برای 10 سال آینده صورت گیرد.

دکتر رستمیان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب در خصوص افزایش تعداد دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: بر اساس قانون برنامه توسعه پنجم و ششم جذب نیرو در ارگان‌ها باید بر حسب نیاز خدمات،‌ آموزش و تحقیقات باشد؛ در حالی‌که طی سال‌های اخیر این اتفاق در روند ایجاد دانشکده‌های علوم پزشکی رخ نداده است.

وی با تاکید بر اینکه ابتدا باید میزان نیاز به نیروی انسانی و دانشجوی تربیت شده در عرصه تحقیقات، آموزش و خدمات بررسی شود و سپس نسبت به تاسیس دانشکده و دانشگاه و جذب نیرو در این حوزه‌ها اقدام کنیم، گفت: راه اندازی این دانشگاه‌ها بدون کار کارشناسی موجب تحمیل هزینه‌های زیادی به کشور شده است. 

معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در حال حاضر در بسیاری رشته‌ها که نیازی وجود نداشته، اقدام به جذب دانشجو کرده‌ایم، این مساله در واقع آسیبی است که کشور را تهدید می‌کند چرا که هزینه زیادی برای جذب نیرو تحمیل شده، ولی نمی‌توانیم بهره‌وری لازم را داشته باشیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بسیاری از دانشگاه‌ها در برخی نقاط متمرکز شده‌اند، گفت: ایجاد و تمرکز دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف در برخی مناطق کار غیر کارشناسی و زیان‌ده است که هزینه‌های زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند.

وی افزود: به عنوان مثال دانشکده دندانپزشکی باید در منطقه‌ای ایجاد شود که حداقل 500 هزار نفر جمعیت داشته باشد، اما در حال حاضر حتی برخی مناطقی که 250 هزار نفر جمعیت دارند و دارای دو دانشکده دندانپزشکی هستند. این موضوع بدیهی است که آموزش در این مناطق به شکل درستی انجام نمی‌شود و با توجه به اهمیت آموزش پزشکی در کشور عدم توجه به این نکات می‌تواند مضر و خطرناک باشد.

معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در رشته دندانپزشکی ما در حال حاضر نیازمند این هستیم که بهداشت دندان و دهان را افزایش داده و پوسیدگی را کاهش دهیم، بنابراین باید نیروهایی را تربیت کنیم که در این کار موفق باشند. برخی از کشورها وقتی پوسیدگی دندان را کاهش دادند، برخی دانشکده‌های دندانپزشکی را تعطیل کردند. 

دکتر رستمیان در پایان با اشاره به رشد بی‌رویه مراکز آموزشی طی سال‌های اخیر، گفت: به دلیل فشارهای سیاسی و منطقه‌ای در خیلی مواقع دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی زیادی ایجاد شده و رشد کرده‌اند که برخی از این مراکز اکنون هم برای خود دانشگاه‌ها و هم برای کشور زیان‌ده شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha