به گزارش ایسنا، مهندس طاهره رستگار در در دهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران که امروز 4 شهریور در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با بیان اینکه در تئوری رفتارگرایی رفتار انسان بر مبنای مشاهدات و آزمایشهای تجربی شکل میگیرد، گفت: چون در این تئوری فعالیتهای ذهنی دانشآموز قابل مشاهده نیست، پس نقشی در این رفتار ندارند و یادگیری، انعکاس شرطی یک محرک خارجی است.
وی تعریف یادگیری در این تئوری را جمعآوری اطلاعات، کسب و ذخیره مهارتها و به خاطر سپردن حقایق در یک زمینه خاص دانست که میتواند به صورت عملکردهای آنی ظاهر شود.
رستگار ادامه داد: در این تئوری معلم یک مربی است که دانشآموزان را به گونهای تربیت میکند که به هر پرسشی سریع و درست پاسخ دهند. در این تئوری مهارتهای ساده قبل از مهارتهای پیچیده میآیند و بازخورد مثبت به صورت ستایشهای نامشخص و به صورت تصحیح اشتباهات عمل میکنند. بهترین یادگیری در گروههای همگن، انفرادی و بر اساس یک برنامه متمایل برای سطوح مختلف دانشآموزان اتفاق میافتد.
وی با بیان اینکه در تئوری رفتارگرایانه پیشفرض یادگیری انتقال دانش از معلم به دانشآموز است، گفت: این تئوری توجهی به فرآیندی که ممکن است در زمان انتقال دانش توسط دانشآموز بر آن انجام شود، ندارد و دانشآموز یک گیرنده منفعل است.
رستگار افزود: آنچه در این رویکرد مهم است، این است که وجود تناظر یک به یک بین آنچه که معلم بیان میکند و آنچه دانش آموز به خاطر میسپارد، نه امکانپذیر است و نه مطلوب.
به گفته این محقق حوزه آموزش، سنجش در رویکرد رفتارگرایانه به این صورت است که مانند یادگیری انفرادی است و پاسخی که نشان از نقش دیگری در آن داشته باشد، نشانه تقلب محسوب میشود و در هنگام آزمون تمرکز بر عملکرد فرد است.
عضو گروه مولفان کتابهای علوم تجربی در سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی کتابهای درسی، تئوری دوم را یادگیری ساختارگرایانه معرفی کرد و گفت: در این رویکرد فرآیند ذهنی دانشآموز برای معلم اهمیت دارد. در این تئوری یادگیری، احساسی فردی و به معنی معنادار کردن جهان اطراف است. در این تئوری، یادگیری به درگیر شدن فعال یادگیرنده و اینکه در فرآیند یادگیری در مغز او چه میگذرد، تمرکز دارد.
مهندس رستگار با بیان اینکه در سنجش از منظر ساختارگرایی آموختههای فردی سنجیده میشود و تمرکز بر ادراک و حل مسئله است، گفت: امتحان گرفتن با هدف سنجش در فرآیند آموزش و یا در پایان یک دوره انجام میشود.
وی پیشرفت از منظر تئوری ساختار گرایی را میزان تلاش برای پر کردن شکاف بین فرد مبتدی و فرد ماهر دانست.
نویسنده مجموعه کتابهای راهنمای معلم در ارزشیابی علوم تجربی، کار گروهی در تئوری ساختار گرایانه اجتماعی را اجباری دانست و لازمه یادگیری در این روش را مشارکت افراد در یادگیری خواند.
به گفته وی در ساختارگرایی اجتماعی، تمرکز بر فرهنگ محیط بومی افراد وجود دارد.
یادگیری مبتنی بر بافتار
در ادامه این کنفرانس دکتر نعمت الله ارشدی، عضو هیات علمی دانشگاه زنجان، به ایراد سخنرانی در خصوص یادگیری مبتنی بر بافتار پرداخت.
ارشدی درباره این شیوه یادگیری گفت: در این شیوه باید برای یادگیری قالبی ایجاد شود، فراگیر در بین قالب قرار داده شود، کنجکاوی او برانگیخته شود و سپس نیاز به دانستن در او ایجاد شود تا بتوان مفاهیم را به او آموخت.
تشریح چالشهای آموزش شیمی در جهان
وی چالشهای آموزش شیمی در جهان را برنامههای درسی با محتوای علمی زیاد، ارتباط ضعیف میان زندگی و دانش علمی، مشکل فراگیران در انتقال دانش شیمی به بافتارهای گوناگون، درماندگی در شرح دلایلی برای مطالعه شیمی، برنامههای درسی بیگانه با یادگیرنده و جامعه، انفعال فراگیر در فرآیند یادگیری، ترویج سواد علمی بین فراگیرانی که قصد ندارند شیمی را ادامه دهند و آموزش سنتی شیمی با تاکید بر حفظ کردن حقایق، نظریهها و قواعد دانست و در ادامه تاکید کرد: در آموزش شیمی در ایران تلاش شده انفعال دانشآموز کمتر رخ دهد. اگر یادگیری مبتنی بر بافتار باشد، یکی از مهمترین چالشهای پیش روی آموزش شیمی در جهان که ارتباط ضعیف میان زندگی واقعی و دانش علمی است، رفع میشود. ما باید زندگی واقعی را بافتار در نظر بگیریم و در این بافتار حس کنجکاوی دانشآموزان را بر انگیزیم.
وی در پایان درباره تفاوت میان بافتار و موضوع، گفت: موضوع حوزهای در زندگی روزمره است که با آن سر و کار داریم و بافتار شرایطی است که موضوع در آن نمایانده میشود، مانند بافتار شخصی، حرفهای و اجتماعی؛ ما باید بدانیم چطور بافتارهای شخصی، اجتماعی و حرفهای را به مفاهیم شیمیایی مرتبط کنیم.
به گزارش ایسنا، دهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران از روز گذشته در دانشگاه علم و صنعت در حال برگزاری است و امروز به پایان میرسد؛ این کنفرانس نخستین بار در سال 75 آغاز به کار کرد که از آن زمان تاکنون هر دو سال یک بار برگزار میشود. روز گذشته همزمان با برپایی این کنفرانس، نمایشگاه زکریای رازی به میزبانی موزه علوم و فناوری ایران گشایش یافت.
انتهای پیام


نظرات