• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۷ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 97071709976
  • خبرنگار : 71567

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان:

دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها را به واتیکان تبدیل نکنیم

دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها را به واتیکان تبدیل نکنیم

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها به واتیکان تبدیل نکنیم گفت: فراهم آوردن سازوکارهای آزاداندیشی بیان نظرات مختلف و نقد دیدگاه‌ها یکی از ویژگی‌های اصلی دانشگاه اسلامی است که این ماموریت باید از طریق دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها دنبال شود.

به گزارش ایسنا، دکتر آریا الستی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سابق و جدید نهاد رهبری در دانشگاه شریف که امروز در سالن جابرالابن حیان این دانشگاه برگزار شد با تاکید بر اینکه بسیاری از مسئولین دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها به ماموریت‌های خود واقف نیستند خاطر نشان کرد: یکی از وجوه مثبت حجت‌الاسلام رستمی، رئیس سابق نهاد رهبری در دانشگاه شریف اشراف کامل به ماموریت این نهاد در دانشگاه بود که همواره مسائل و موضوعات را با گشاده رویی، وقت گذاری، نشاط، صراحت لهجه و درک فضای علمی دانشگاه‌ها برطرف می‌نمودند.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از سوءتفاهم‌هایی که همواره درخصوص نمایندگان دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها از سوی اساتید و سایر دانشگاهیان ایجاد می‌شود این است که تصور می‌کنند این مسئولین نماینده حوزه علمیه یا روحانیون در دانشگاه‌ها هستند. در صورتی که این افراد به عنوان نماینده رهبر انقلاب در دانشگاه‌ها به منظور پیگیری ماموریت‌های ایشان فعالیت می‌کنند و نهاد رهبری نماینده حوزه علمیه در این مراکز علمی به شمار نمی‌روند و در دانشگاه‌ها حکمرانی نمی‌کنند بلکه در حکمرانی‌ها کمک به مسئولین کمک کننده هستند.

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان همچنین خاطر نشان کرد: نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در ایجاد پل محکم بین دانشگاه و ریاست‌های کلان کشوری که از سوی رهبری اعلام می‌شود موثر هستند درواقع پلی را بین این سیاست‌ها و جامعه علمی ایجاد می‌کنند. به همین دلیل دفاتر نهاد رهبری در تحقق این سیاست‌های کلان علم و فناوری می‌توانند تاثیرگذار باشند.

دکتر الستی توجه به کرسی‌های آزاداندیشی را یکی از ویژگی‌های دانشگاه اسلامی عنوان کرد و گفت: اگر ما به این نکته تاکید داریم که دانشگاه اسلامی هستیم، بنابراین باید توجه اساسی به آزاداندیشی در محیط‌های علمی داشته باشیم و از این محیط‌ها باید به درستی برای بیان نظرات و اندیشه‌های متفاوت استفاده شود. ما باید بتوانیم درست حرف بزنیم و درست حرف دیگران نیز نقد کنیم تا بتوانیم درنهایت به نتایج معقولی دست یابیم چراکه بیان نظرات متفاوت و آزاداندیشی باید در محیط‌های عقلایی مطرح شود.

نماینده اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها یکی از ارکان‌های اساسی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و فراهم کردن سازوکارهای آزاداندیشی در این مراکز هستند. بنابراین ما نباید وظایف مسئولان نهاد رهبری را تنها در این نکته که پند اخلاقی می‌دهد خلاصه کنیم چراکه معتقد هستیم محیط دانشگاه‌ها محیطی تبادل عقل و منطق و گفت‌وگو و اندیشه ورزی است و در این شرایط می‌توانیم از بسیاری از شبهات و وظایف دور باشیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که بیشترین کدهای اخلاقی در جوامع سکولار و لائیک و محیط‌های علمی اتفاق می‌افتد این است که به بحث آزاداندیشی، گفت‌وگو و منطق توجه زیادی صورت می‌گیرد. بنابراین خواسته ما اساتید دانشگاه‌ها این است که امکان آزاداندیشی و نقد اندیشه‌های متفاوت در دانشگاه‌ها فراهم شود و دفاتر نهاد رهبری می‌توانند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان خاطر نشان کرد: ما نباید دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها به واتیکان تبدیل کنیم که عده‌ای بخواهند به این دفاتر مراجعه و اعتراض کنند تا بتوانند جایی در بهشت داشته باشند. باید از طریق این دفاتر سازوکارهای آزاداندیشی در چارچوب قوانین اخلاقی و قانونی کشور فراهم شود و بتوانیم در دانشگاه‌های اسلامی رادیکال ترین افکار را مطرح نماییم.

در ادامه این مراسم دکتر سیدحسن حسینی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شریف با تاکید بر اینکه دفاتر نهاد رهبری قطعه‌ای متصل به دانشگاه‌ها نیستند بلکه بخشی هستند که در درون دانشگاه‌ها حضور دارند گفت: این دفاتر سهم مهمی در تحقق اهداف و پیشرفت‌های دانشگاه در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، آموزشی، دانشجویی و... ایفا می‌کنند بنابراین مسئولان دفاتر نهاد رهبری در ارتقای جایگاه دانشگاه می‌توانند نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری ایفا نمایند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی شریف یکی از دانشگاه‌هایی است که در حوزه مدیریتی به صورت شورایی اداره می‌شود بنابراین استبداد و خودرایی در این دانشگاه جایی ندارد و همواره سعی می‌شود در تصمیم‌گیری‌های مختلف و حل موضوعات و چالش‌ها از نظرات مختلف دانشگاهیان بخصوص دانشجویان استفاده کنیم که امیدواریم با حضور مسئولان جدید نهاد رهبری این مسائل همانند گذشته با سعه صدر و تحمل نظرات مختلف حل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha