• سه‌شنبه / ۴ دی ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 97100402211
  • خبرنگار : 71624

در پی کشته شدن تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد در سانحه واژگونی اتوبوس؛

کلاس‌های واحد علوم و تحقیقات تعطیل شدند/حضور طهرانچی در محل حادثه+تصاویر و فیلم

کلاس‌های واحد علوم و تحقیقات تعطیل شدند/حضور طهرانچی در محل حادثه+تصاویر و فیلم

دقایقی پیش اتوبوسی در محوطه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد واژگون شد که بر اثر آن تعدادی از دانشجویان این دانشگاه کشته و مجروح شدند. در پی وقوع این حادثه کلاس‌های امروز واحد علوم و تحقیقات تعطیل شد.

به گزارش ایسنا و بر اساس مشاهدات خبرنگار علمی دانشگاهی ایسنا در محل حادثه، حوالی ظهر امروز یک دستگاه اتوبوس شرکت واحد که در مسیر منتهی به واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه حصارک پونک در حال حرکت بود، دچار واژگونی شد که در این سانحه تعدادی از دانشجویان این دانشگاه کشته و مجروح شدند.

هم اکنون علاوه بر تیم‌های امدادی بالگرد اورژانس در محل حادثه حضور دارند.

دکتر طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی هم اکنون در محل حضور دارد اما توضیحاتی در خصوص این سانحه ارائه نکرد.

علی‌رغم خروج همه کشته‌ها و مجروحان از محل حادثه، مسئولان حاضر در صحنه تصادف به خبرنگار ایسنا گفتند، به جهت اینکه گاز اتوبوس خارج نشده، برای جلوگیری از خطرات احتمالی، هنوز آمبولانس‌ها و تکنسین‌های آتش نشانی در محل حادثه حضور دارند و مشغول تخلیه گاز اتوبوس هستند.

اداره علمی و دانشگاهی ایسنا در حال پیگیری جزییات خبر از مسؤولین دانشگاه آزاد اسلامی است.

اسامی جان‌باختگان و مصدومان اعلام شد

به گزارش ایسنا، روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: در پی حادثه تلخ و دلخراش واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات، ضمن عرض تسلیت به خانواده درگذشتگان و آرزوی شفای عاجل برای مصدومان این حادثه، اسامی مصدومان و محل بستری آنها به شرح زیر اعلام می شود.

بیمارستان امام خمینی:

علیرضا ولی محمدی

مینا نعمتی

محمد ابراهیمی فر

میر مهتا یوزباشی

ملیکا سادات افتخار عزیزی

شکوه نعمتی

فاطمه عبداللهی

ثنا عابدی

فاطمه رحیمی

کیارش اسدی کمال

سامان قضاوتی

مهدی مغنیان

هدیه جلیلی

کوروش ثابت

کامیاب طاهری

خدیجه وکیلی

بیمارستان شریعتی:

ایرج راد

محمدامین عابدینی

سیدآرین حقیقت

بیمارستان حضرت رسول (ص):

علی هروراتی

بهاره کوچه باغیان

علی عرب نژاد

ملیکا فراهانی

محمدمهدی قدیمی

بیمارستان عرفان:

مجهول آقا

مجهول آقا

جان‌باختگان:

سجاد پوراحسانی

علی حسین زاده

احسان صفایی

واحد علوم و تحقیقات چهارشنبه و پنجشنبه هم تعطیل شد

به گزارش ایسنا، در پی حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات، این واحد دانشگاهی چهارشنبه و پنجشنبه تعطیل اعلام شد.

در اطلاعیه وب سایت اطلاع رسانی واحد علوم و تحقیقات آمده است:

متأسفانه به دلیل واژگونی یک دستگاه اتوبوس دانشجویی در سایت واحد علوم و تحقیقات، تعدادی از دانشجویان این دانشگاه کشته و مصدوم شدند.

ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه، به اطلاع می‌رساند واحد علوم و تحقیقات روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخ ۵ و ۶ دی ماه ۱۳۹۷ به دلیل اعلام عزای عمومی تعطیل می‌باشد.

فرسودگی ناوگان حمل و نقل دانشگاه، بلای جان دانشجویان

در پی وقوع حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تعدادی از دانشجویان این واحد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به برخی مشکلات سیستم حمل و نقل عمومی این دانشگاه و فرسودگی آن اشاره کردند.

به گزارش ایسنا، یکی از دانشجویانی که با نگرانی به اتوبوس واژگون‌شده نگاه می‌کند، می‌گوید یکبار نشده دانشجویان سوار اتوبوس‌های قدیمی دانشگاه شده باشد و راننده در حال چرت زدن نباشد! دوست دیگر این دانشجو می‌گوید راننده‌ها پشت فرمان چای می‌نوشند، غذا می‌خورند و کمربند ایمنی را نمی‌بندند!

یکی از حاضران در صحنه تصادف امروز واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد می‌گوید: چهار سال پیش در همین مکان تصادف شده بود. او که چند دقیقه پس از حادثه در محل حاضر شده، می‌گوید که دانشجویانی را دیدیم که در تصادف امروز دچار نقص عضو شدند.

جلوتر که می‌رویم دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد را می‌بینیم که با چشمان اشک آلود ایستاده و با یکی از مسؤولان اورژانس صبحت می‌کند، او بعد از پایان صحبتش در پاسخ به درخواست مصاحبه ما می‌گوید فعلا با هیچ خبرنگاری صبحت نمی‌کنم.

ماموران انتظامات و اورژانش دانشگاه مدام دانشجویانی را که بعضاً در حال گریه هستند، پراکنده می‌کنند و بعد از دقایقی چند نفر داد می‌زنند که دانشگاه تعطیل است.

یکی از کارمندان دانشگاه آزاد که کمی دورتر از صحنه تصادف ایستاده می‌گوید: اتوبوس برای انتقال دانشجویان زیاد است؛ اما همه آنها فرسوده هستند. او در حالی که اشک‌هایش را پاک می‌کرد، گفت: جوان‌های مردم همه جلوی چشممان کشته شدند.

دانشجوی دیگری که در مقطع دکترا درس می‌خواند، می‌گوید: ترمی 7 میلیون شهریه می‌دهیم، اما دانشگاه حاضر نیست اندکی از این پول را صرف هزینه نوسازی اتوبوس‌ها کند.

در عین تلاش برای پیدا کردن مسؤولان واحد علوم و تحقیقات برای مصاحبه، دیدم نیروهای یگان امداد پلیس وارد محوطه شدند و دانشجویان را پراکنده کردند.

یکی از دانشجویان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره کیفیت وسایل حمل‌ونقل دانشگاه به اتوبوسی که در حال انتقال دانشجویان از دانشکده‌های بالاتر است اشاره می‌کند و می‌گوید: همه این اتوبوس و لاستیک‌های ساییده شده‌اش را ببینید، همین وضعیت همه اتوبوس‌های دانشگاه را شامل می‌شود، مسیرها گارد ریل ندارد، وقتی کوه را می‌تراشند و دانشگاه تاسیس می‌کنند، همین می‌شود.

آخرین تکه اتوبوس را که می‌خواهند، جدا کنند پلیس، دانشجویان و کارمندان حاضر را پراکنده می‌کند و در همین حین یکی از حاضران می‌گوید ساعت 12 و خرده‌ای بوده که صدای واژگونی اتوبوس را شنیده است، او جاده را به من نشان می‌دهد و می‌گوید این جاده باریک و مارپیچ تا بالا گارد ریل و حفاظ ندارد.

دانشگاه آزاد با یک میلیون و 200 هزار دانشجویی که دارد، هر سال میلیاردها تومان شهریه از دانشجویان می‌گیرد؛ شهریه‌ای که قبل از اینکه صرف مسائل آموزشی شود، باید سلامت جانی دانشجویان را تامین کند.

یکی دیگر از دانشجویان حاضر در محل حادثه در همین رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: دانشگاه علوم تحقیقات در سراشیبی قرار دارد و دانشکده‌ها به صورت پلکانی در مسیر هستند؛ از آنجایی که مسیر طولانی است، دانشجویان ناگزیرند از اتوبوس‌های دانشگاه استفاده کنند.

این دانشجو ادامه داد: پیش از این قرار بود که دانشجویان با حمل و نقل کابلی جابه‌جا شوند، اما با تغییر مدیریت دانشگاه، پروژه‌ تلکابین دانشگاه متوقف شد.

یکی دیگر از دانشجویان نیز تاکید کرد: اتوبوس‌هایی که برای سیستم حمل و نقل دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند بعضاً مستهلک هستند و ایمنی درستی ندارند و قرار نبود که طولانی مدت از آنها استفاده شود. مخصوصاً در زمستان که یخبندان می‌شود، این موضوع نگران کننده‌تر است.

وی ادامه می‌دهد: در مورد حادثه‌ امروز هم ما اینطور شنیدیم که اتوبوس ترمز بریده بود و متاسفانه تا الان هفت نفر فوت کرده‌اند.

یکی از دیگر از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات نیز می‌گوید: اتوبوس‌های دانشگاه همگی مستهلک هستند و تعداد آنها کافی نیست و بیشتر از ظرفیت و حدود 60 تا 70 نفر دانشجو را سوار می‌کنند.

پیش از آنکه محل حادثه را ترک کنیم یکی دیگر از دانشجویان نیز نزدیک ما می‌شود و می‌گوید: علی رغم اینکه مسیر بین دانشکده‌ها در دانشگاه علوم و تحقیقات مانند جاده چالوس است اما این مسیر فاقد گاردریل است و رانندگان نیز حتی اصول ایمنی اولیه را هم رعایت نمی‌کنند و گاهی بیش از ظرفیت دانشجو سوار می‌کنند. به همه این موارد، سیستم ناکارآمد و فرسوده حمل و نقل دانشگاه را هم باید اضافه کرد.

در حال حاضر در خصوص خود حادثه نمی‌توانیم نظر دهیم

رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر در خصوص خود حادثه نمی‌توانیم نظر دهیم گفت: باید صبر کنیم کارشناسان علت حادثه را تعیین کنند و سپس مشخص خواهد شد که مسئولیت این حادثه بر عهده چه کسی است.

دکتر مسعودی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به ادعای مطرح شده در رابطه با فرسودگی اتوبوس حامل دانشجویان پاسخ داد: زمانی که قرار است خدماتی از جایی گرفته شود به طور طبیعی یک پیمانکار دارد و پیمانکار بایستی الزامات فنی و تکنیکی را که در قرارداد ذکر شده رعایت کند و چنانچه رعایت نکند علی القاعده قراردادی نیز با آن بسته نخواهد شد.

وی ادامه داد: بر این اساس اتوبوس و راننده باید الزامات ایمنی و تکنیکی را داشته باشند که این قرارداد نیز بر همین مبنا بسته شده است.

مسعودی در رابطه با شرح ما وقع حادثه امروز اظهار کرد: ساعت ۱۲:۲۰ اتوبوسی که در حال حرکت به سمت درب خروجی دانشگاه بود دچار حادثه شد و با صحنه تلخی که شاهد آن هستیم روبرو هستیم.

نقاط حادثه‌خیز علوم و تحقیقات را شناسایی کرده بودیم

رئیس دانشکده عمران واحد علوم و تحقیقات نیز در یادداشتی اعلام کرد که پیشتر نقاط حادثه‌خیز ریسک‌های ایمنی سایت علوم تحقیقات را اعلام کرده بوده اما مانند همیشه کمبود اعتبارات عاملی برای عدم امکان اجرای سریع راهکارها بوده است.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی روانشادنیا رییس دانشکده عمران، معماری و هنر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: 

«عروج چند تن از فرهیختگان دانشگاه علوم و تحقیقات، به ویژه یکی از دانشجویان مدیریت ساخت، را به خانواده محترم‌شان، هم دانشگاهیانمان و سایر داغدیدگان، تسلیت عرض می‌کنم. متاسفانه بار دیگر حادثه‌ای تکان‌دهنده یاد دانش مدیریت ایمنی را زنده کرد.

هر چند، علت حادثه واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات هنوز روشن نشده و قضاوت زودهنگام کمکی به حل ریشه‌ای مساله فرهنگ ایمنی نمی‌کند، اما نفس توجه به این حادثه مرگبار، ضرورت تجدیدنظر در رویکردها نسبت به مسائل ایمنی به ویژه کاربست علم و دانش HSE را صد چندان کرد.

اگر چه بنده سمت اجرایی در حوزه معاونت پشتیبانی و عمرانی دانشگاه نداشته و ندارم، اما حسب وظیفه حرفه‌ای و رسالت اجتماعی، با همکاری تیمی از اساتید و دانشجویان، گزارشی تحت عنوان اولویت‌بندی نقاط حادثه‌خیز واحد علوم تحقیقات تهیه کردیم، که در آبان ماه امسال به معاونت محترم پژوهشی و مدیریت طرح‌های عمرانی واحد تقدیم گردید.

در این گزارش، ریسک‌های ایمنی سایت علوم تحقیقات شناسایی و بر مبنای احتمال و اثرات وقوع، ریسک‌ها ارزیابی، رتبه‌بندی و پیشنهادات اصلاحی ارائه و در قالب نقشه واحد پیاده‌سازی شدند. اگر چه مثل همیشه کمبود اعتبارات عاملی برای عدم امکان اجرای سریع چنین راهکارهایی می‌شود.

یادآوری این نکته خالی از لطف نیست، که سالانه حدود ۱۶ هزار نفر در تصادفات کشور از بین می‌روند و حدود ۲ هزار نفر در حوادث ناشی از کار! بنا به برآورد کتاب مدیریت ایمنی پروژه‌های عمرانی، اقتصاد ایران سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار فقط از حوادث ناشی از کار آسیب می‌بیند.

بارها مهجوریت ایمنی را در مشکلات ناشر در تجدید چاپ کتاب‌های ایمنی و در برخورد دستگاه‌های اجرایی با انجمن علوم ایمنی شاهد بوده‌ام. بروز حادثه‌ای دیگر آن هم در خانه خودمان، بغضم را شکست و عذرخواهم که زیاده نوشتم.  مجددا عرض تسلیت و با امید به آینده ایمن‌تر با همت مسئولان و با اعتماد به دانش روز مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست.»

علت واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد از سوی کارشناسان در دست بررسی است

در پی حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل تعدادی از دانشجویان، دانشگاه آزاد اسلامی با صدور اطلاعیه ای، ضمن تسلیت در گذشت این عزیزان به خانواده بزرگ و داغدار دانشگاه آزاد اسلامی و خانواده های معزز آنان اعلام کرد: متاسفانه در این حادثه تاسف بار، اتوبوس ضمن برخورد با مانع سیمانی خارج از مسیر، واژگون گردید که علت این اتفاق از سوی کارشناسان در دست بررسی است و به محض قطعیت اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، متن اطلاعیه روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی به این شرح است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

با کمال تاسف و تاثر، روز سه شنبه 4 آذرماه، خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی، در غم اندوهبار و دلخراش درگذشت تعدادی از دانشجویان عزیز و زخمی شدن برخی دیگر فرو رفت و داغدار شد.

در این حادثه تاسف بار و براساس بررسی های انجام شده، تعدادی از دانشجویان از دانشکده مدیریت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در اتوبوسی که در بخشی از جاده دچار انحراف از مسیر شده، حضور داشتند.

متاسفانه در این حادثه تاسف بار، اتوبوس ضمن برخورد با مانع سیمانی خارج از مسیر، واژگون گردید که علت این اتفاق از سوی کارشناسان در دست بررسی است و به محض قطعیت اطلاع رسانی خواهد شد.

لازم به ذکر است که رئیس و مسئولان دانشگاه بلافاصله در محل حادثه حاضر و نسبت به رسیدگی به شرایط موجود و هماهنگی های لازم با اورژانس، آتش نشانی و ضرورت های امدادی لازم اقدام نموده و حادثه دیدگان بلافاصله به مراکز درمانی و بیمارستانی منتقل شده اند که با دستور صادر شده، پیگیری های لازم برای رسیدگی به وضعیت مصدومان و مجروحان از سوی دانشگاه ادامه دارد.

دانشگاه آزاد اسلامی ضمن ابراز تاسف و تاثر از وقوع این حادثه مولمه، مراتب تعزیت و تسلیت خود را به بازماندگان این عزیزان از دست رفته و خانواده داغدار دانشگاه آزاد اسلامی اعلام و برای مجروحان و حادثه دیدگان شفای عاجل آرزومند است و در خصوص دریافت اطلاعات دقیق از علل وقوع حادثه و رسیدگی به وضعیت جان باختگان و مصدومان اقدامات فوری را انجام خواهد داد."

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این ضایعه را به خانواده این دانشجویان و جامعه دانشگاهی تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۴ ۱۳:۳۲

من دانشجوي همين دانشگاهم خدا مسئولين رو لعنت كنه اندازه خون پدرشون پول ميگيرن اما امكانات صفر خدا لعنتشون كنه

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۴ ۱۴:۰۷

لطفا در عنوان خبر به این مهمی تجدید نظر بفرمایید. کشته شدن چندین دانشجو رو با تعطیلی کلاس هیچ تناسبی ندارد.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۴ ۱۵:۱۸

مدیریت جدید دانشگاه آزاد واقعاً اسفناک شده. این از شرایط دانشجویان و ان هم از شرایط سخت و مبهم کارمندان و اعضای هیأت علمی که حتی یک سوم موظفی انها تکمیل نمی شود. موج بیکاری در راه است و حداقل نیمی از کارمندان و اساتید واحدهای شهرستان ها تا سال نود و هشت بیکار می شوند.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۱۰:۳۱

آخه چرا. کی جوابگو هست. اشکم سرازیره. آخه جون بچه های مردم انقدر بی ارزش شده که یه روز چندتا بچه7ساله یه روزم چند تا دانشجوی جوون. خانواده های اینا چقدر خون دل خوردن تا اینا به این سن برسن.اونم چه ارگان هایی؟ دانشگاه آزاد که شهریه اش کمرشکن هست من ارشدم رو از دانشگاه آزاد گرفتم پس میدونم شهریه دانشگاه اونم دانشگاه آزاد یعنی چی. خرج مخارجش یعنی چی.یه اتوبوس سالم یه راننده سالم که بچه های مردم رو بسپارن دستشون. نه کسی که بگن سکته کرده. یا یه مدرسه غیرانتفاعی که اونقدر شهریه میگیره بعد با وسیله گرمایشی غیراستاندارد بچه های مردم رو چزغاله میکنن.این بچه ها چند روز دیگه زمان شروع امتحانت ترمشون بود. خانواده هاشون پدرمادراشون الان چی میکشن خدای من قلبم درد گرفت از ماتم. روحشون شاد

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۲۳:۲۰

تسلیت تسلیت تسلیت... بند بند وجودم شده از درد حزین ای خدا نیست دگر قلب مرا صبر عجین چشم من خون شده از دیدن خون دل من شب شده از جام جنون یاران و دوستان، آن جوانان خندان راه دانش بگرفتند که نگردند حیران روزگار اما چه کرد، عمرشان غارت بکرد به چه چیزی تو بگو، زود باز عادت بکرد ظهر بود و روز وسط، هفته هم حتی وسط راه دانشگاه وسط، خنده ها بر لب وسط عشق بود و ذوق بود، قلبشان پر شوق بود ناگهان اما چه شد، در مسیر زندگی ترمزی گویا برید، قلب دانشگاه درید ماهرویان جوان، پر زدند در این میان جان و دل آتش گرفت، از قصور مجریان

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۶ ۰۷:۳۹

هفته پیش کودکان مدرسه اسوه حسنه در آتش بی کفایتی مسئولین سوختند و این هفته هم دانشجویان دانشگاه آزاد از بلندای کوه غرور و نخوت مسئولین به پائین سقوط کردند و جان باختند. البته مسئولین محترم ابراز همدردی می کنند، مقصر را به اشد مجازات می رسانند، تسلیت هم می گویند. دیگه از این بهتر چی می خواهید. الان یکی از مهمترین مشکلاتی که وجود دارد فرزندان مسئولینی هستند که در اروپا و آمریکا در آن شرایط سخت و به دور از خانواده برای پیشرفت کشور در حال تحصیل علم و دانش هستند. ما از همیجا با این مسئولین و فرزندان آنها ابراز همدردی می کنیم و از آنها می خواهیم که اصلا نگران مردم و مشکلات آنها نباشند به هر حال مسئولی گفتند، آقازاده ای گفتند، ژن خوبی گفتند. نباید یه فرقی بین این عزیزان و مردم عادی باشه؟