• جمعه / ۱۴ دی ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 97101407341
  • منبع : نمایندگی زنجان

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان زنجان:

تنها ۱۰ درصد از پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی هستند

تنها ۱۰ درصد از پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی هستند

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان زنجان گفت: بنا به گفته استاندار زنجان تنها ۱۰ درصد از پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی هستند، که این موضوع باید به عنوان یک مسئله اجتماعی تعریف شود تا دانشگاه‌ها به سوی انجام پژوهش‌های کاربردی ترغیب شده و حرکت کنند.

به گزارش ایسنا، حسن طغرانگار در دیدار دانشجویان و رؤسای دانشگاه‌های زنجان با استاندار زنجان، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در کشور آلمان بیش از ۵۰ درصد دانشجویان در جهت کسب مهارت آموزش می‌بییند، که این موضوع، نقطه مثبتی برای برترین قطب اقتصاد جهان شده‌است.

طغرانگار افزود: در ایران این میزان ۱۸ درصد است که قرار است در پایان برنامه ششم توسعه به ۳۰ درصد افزایش یابد.

وی تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی متولی اصلی آموزش‌های مهارتی و مکمل آموزش عالی نظری است، که این دو موضوع باید با هم حرکت کنند تا به موفقیت دست یابیم که تحقق آن کار سختی است.

طغرانگار خاطرنشان کرد:  ۱۸ مرکز علمی کاربردی در استان زنحان فعالیت می‌کنند که نیمی از این مراکز در یکی دو ماه آینده تعطیل خواهد شد که اگر ظرفیت مراکز باقی‌مانده تکمیل شود این خلاء جبران خواهد شد.

دکتر بابک کریمی رییس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان نیز در سخنانی اظهار کرد: بسیاری از کشورهای سرآمد در علم بیش از ۲ درصد درآمد ناخالص ملی‌شان را صرف پژوهش می‌کنند که سهم ایران در این زمینه بسیار ناچیز است.لذا ضرورت دارد به بودجه آموزش عالی کشور توجه کنیم.

بابک کریمی افزود: اگر خواهان این هستیم که در آینده سیستم عالی کشور موفق‌تر از امروز ظاهر شود و نقش سازنده در دانش فنی داشته باشد ، باید به افزایش بودجه‌های این بخش توجه کنیم.

وی با بیان اینکه جهت گسترش و ایجاد بستر علمی در زنجان باید بودجه‌های اختصاصی به دانش و فرهیختگان با افزایش همراه باشد،خاطرنشان کرد: تمام کسانی‌که دلسوز مسئله آموزش، جوانان و پیشرفت کشور هستند باید به این مسائل توجه کنند؛ اگر بودجه آموزش عالی کشور ۳ الی ۴ برابر افزایش یابد شاهد رکود در حوزه آموزش نخواهیم بود.

همچنین در این جلسه علی محمدی رئیس دانشگاه پیام‌نور استان زنجان اظهار کرد: موضوع توسعه در دنیا به معنای تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است، در واقع هرآنچه که منجربه حل مشکل افراد جامعه شود اگر سیستمی نباشد آن جامعه را با چالش مواجه خواهد کرد.

وی افزود: ما باید بپذیریم که برای توسعه، سیستمی ایجاد کنیم که همه ما در آن اجماع داشته باشیم، متاسفانه در جامعه ما به دلیل کاهش سرمایه اجتماعی، دانشجویان درجه یک به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند که این یکی از چالش‌های جامعه ایران به‌شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: ما به آموزش نگاه هزینه‌ای داشته‌ایم در صورتی که باید رویکرد تغییر کرده و نگاه سرمایه‌ای به آن داشته باشیم، که این دیدگاه باید در جامعه تغییر یافته و بر اساس آن عمل کنیم.

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان زنجان یادآورشد: با توجه به اینکه بخش دولتی ظرفیت این تعداد فارغ‌التحصیل را ندارد از همین رو باید با تقویت بخش خصوصی نسبت به اشتغالزایی برای جوانان اقدام کنیم، در همین راستا باید با حمایت از سرمایه‌گذاران ظرفیت استفاده از فارغ‌التحصیلان در جامعه استفاده شود.

محمدی افزود: فعالیت درختی پیام‌نور با حضور ۴۵۰ هزار دانشجو و ۴ هزار هیات علمی و ۱۰ هزار پرسنل است این دانشگاه دارای سیستم آموزشی متفاوتی است و دارای متقاضیان خاصی است، متقاضیان این دانشگاه اصولا افرادی هستند که فرصت لازم برای فعالیت تمام وقت را ندارد.

وی یادآورشد: ۶ هزار دانشجو و ۹ مرکز و واحد و ۶۰ هیات علمی در استان زنجان در دانشگاه پیام‌نور مشغول فعالیت آموزشی و فرهنگی و پژوهشی هستند.

این مسئول گفت: دانشگاه‌ها امروز یک فرصت هستند که باید از آن‌ها استفاده شود، با توجه به ظرفیتی که دانشگاه‌ها دارند باید از آنها برای توسعه استان استفاده کرد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۴ ۱۶:۳۵

مشخص نیست مبنای اعلام 10% چیست؟