• سه‌شنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: علم و فناوری جهان
  • کد خبر: 97110201008

توسعه یک آزمایش خون که آلزایمر را یک دهه زودتر پیش‌بینی می‌کند!

آزمایش خون

مطالعه اخیر یک تیم بین‌المللی از پژوهشگران نشان داده است که یک پروتئین جدید می‌تواند یک شاخص زیستی تاثیرگذار مبتنی بر خون برای نظارت بر پیشرفت بیماری آلزایمر بیش از یک دهه قبل از ظهور علائم بالینی باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ،  تاکنون آزمایش‌های مختلفی برای تشخیص این بیماری توسعه داده شده‌اند که هر کدام از آنها تا حدی موثر بوده‌اند. اکنون پژوهشگران "مرکز بیماری‌های عصبی آلمان"(German Center for Neurodegenerative Diseases) یک آزمایش نوین توسعه داده‌اند که به بررسی یک نشانگر زیستی پروتئینی متفاوت مبتنی بر خون به نام "نوروفیلامنت لایت"(neurofilament light) می‌پردازد. این پروتئین درصورت آسیب سلول‌های مغزی به جریان گردش خون افراد وارد می‌شود.

محققان به منظور بررسی ارتباط بین سطح "نوروفیلامنت لایت" خون و شروع آلزایمر، داده‌های ۴۰۵ فرد لیست "شبکه آلزایمر"(Dominantly Inherited Alzheimer Network) را مورد بررسی قرار دادند.

شبکه آلزایمر یک شبکه تحقیقاتی است که طی آن افراد مبتلا به بیماری آلزایمر ارثی را مورد بررسی قرار می‌دهند. این مطالعه نشان داد که رابطه معناداری بین افزایش سطح neurofilament light خون و شروع علائم آلزایمر بالینی وجود دارد.

آنها طی این مطالعه به این نتیجه رسیدند که سطح "neurofilament light" تاثیر به سزایی در آغاز این بیماری دارد و به عنوان یک زیست نشانگر موثر شاخته می‌شود.

پژوهشگران بر این باورند که تحقیقات بیشتری لازم است اما معتقدند که این آزمایش خون می‌تواند بیماری آلزایمر را یک دهه زودتر از شروع علائم آن پیش‌بینی کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "‌Nature Medicine" منتشر شد.