• پنجشنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 98021206412
  • منبع : نمایندگی مرکزی

معاون پژوهشی دانشگاه اراک:

به دانشگاه اراک توجه کافی نشده است

دانشگاه اراک

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اراک گفت: صنایع باید خود را نیازمند دانشگاه بدانند و دستیابی به علوم و فناوری‌های نوین را در اولویت های خود قرار دهند.

علیرضا فضلعلی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه آموزش‌های دانشگاه به عنوان یک مرکز آموزشی و پژوهشی می‌بایست مبتنی بر نیازهای فعلی و آینده جامعه باشد، افزود: تلاش ما بر این است تا با ارائه آموزش‌های لازم، فارغ التحصیلان را وارد حوزه پژوهش و فناوری کنیم. مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری این امکان را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که علاوه بر کار کردن، خود صاحب ایده شوند و مرزهای جدیدی از کار و پژوهش را به روی خود باز کنند.

وی ادامه داد: ما در زمینه تحصیلات تکمیلی فعالیت‌های زیادی را انجام داده‌ایم که حمایت و ساماندهی فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان در قالب نیازهای جامعه و تأسیس پژوهشکده‌های تخصصی از جمله این اقدامات هستند. هدف ما این است که فعالیت‌های پژوهشی اساتید و دانشجویان دانشگاه، در قالب این پژوهشکده‌ها و براساس اهداف آنها انجام شود.

فضلعلی تصریح کرد: ۵ پژوهشکده اکوسیستم‌های آبی، سلامت اجتماعی، فناوری‌های نوین، فناوری نانو و انرژی‌های تجدید پذیر در حال حاضر به صورت رسمی در دانشگاه مشغول فعالیت هستند. فعالیت‌های پژوهشی اساتید در گذشته بیشتر مبتنی بر توانایی اساتید بود و هر استاد براساس توانمندی خود، اهداف پژوهشی خاصی را برای خود تعیین می‌کرد، اما مدتی است سعی کرده‌ایم فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه را هدفمند کنیم و آنها را به سمت نیازهای جامعه با رویکرد آینده‌نگری سوق دهیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اراک با بیان اینکه یکی از اهداف حوزه پژوهش، تربیت دانشجویانی با قابلیت‌های کارآفرینی است، اضافه کرد: مدرسه کسب و کار و مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه هم اکنون در راستای رسیدن به این مطلوب در حال فعالیت هستند و مراکز رشد واحدهای فناور نیز در جهت حمایت از ایده‌های فناورانه اساتید و دانشجویان و تولید ثروت، نقش مؤثری را در این زمینه بر عهده دارند.

وی اظهار کرد: مراکز رشد واحدهای فناور دانشگاه حدود ۴ سال است که به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و در حال حاضر ۳۵ مرکز در دانشگاه اراک وجود دارد که از این تعداد، ۱۳ شرکت موفق به کسب رتبه دانش بنیان شده‌اند. این مراکز برای حفظ کیفیت در نحوه خدمت رسانی، تحت نظر پارک علم و فناوری استان در حال فعالیت هستند.

فضلعلی از امضای تفاهم نامه‌هایی بین دانشگاه و مؤسسات استان در راستای استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در دانشگاه خبر داد و افزود: ما سعی داریم تا از پتانسیل‌های موجود در خارج از دانشگاه در جهت رسیدن به این اهداف نهایت استفاده را ببریم و معتقدیم علاوه بر فضای دانشگاه، نیروهای خلاق و کارآفرین در خارج از دانشگاه نیز حضور دارند که می‌توانند دانشگاه را در مباحث آموزشی و پژوهشی یاری دهند.

وی با بیان اینکه از پایان نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی دانشجویان حمایت‌های کافی صورت گرفته است، گفت: ما تلاش داریم تا سطح کیفی این طرح‌های پژوهشی را ارتقا دهیم و در این راستا قانونی را به اساتید ابلاغ کرده‌ایم که طبق آن اساتید بایستی بخشی از پایان نامه‌های دانشجویی خود را به رفع نیازهای جامعه اختصاص دهند و از انجام فعالیت‌های پژوهشی که صرفاً در مرزهای علمی باشند و دستاوردی برای دانشگاه ندارند، پرهیز کنند.

فعالیت‌های کاربردی با تولید ثروت همراه هستند

معاون پژوهشی دانشگاه اراک با اشاره به اینکه روند خوبی را در مسیر حرکت به سمت فعالیت‌های پژوهشی درآمدزا شاهد هستیم، گفت: در این راستا فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و تحقیقات دانشگاهی به سمت کاربردی شدن در حرکت هستند، اما آن چنان که می‌بایست به سطح مطلوب نرسیده‌ایم. این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد و ما درصدد هستیم تا علاوه بر روش‌های معمول، با استفاده از روش‌های بازدارنده، توانمندی‌های موجود را به سمت فعالیت‌های کاربردی ببریم، چرا که عموماً فعالیت‌های کاربردی با تولید ثروت همراه هستند.

وی با اشاره به راه اندازی واحد علم‌سنجی دانشگاه اراک با هدف رصد کیفیت فعالیت‌های پژوهشی، افزود: ما درصدد هستیم که کیفیت فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه را روز به روز افزایش دهیم و در همین راستا واحد علم‌سنجی دانشگاه با ارزیابی کیفیت پژوهش‌ها و تولیدات علمی، ما را در پیشبرد این هدف یاری می‌کند.

به دانشگاه اراک توجه کافی نشده است

فضلعلی با بیان اینکه دانشگاه اراک در مدت حدود نیم قرن گذشته نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند، گفت: متأسفانه ما به دلایل گوناگون نتوانسته‌ایم به آن جایگاهی که انتظار آن را داشته‌ایم برسیم و در تلاش هستیم تا در آینده نزدیک این دانشگاه را به جایگاه واقعی خود ارتقا دهیم. ما باید به عنوان یک مجموعه به جامعه نگاه کنیم و بپذیریم که هرگونه کوتاهی، اختلال در فرایند کلی این چرخه را به همراه دارد. باید به دانشگاه به عنوان یکی از عناصر مهم این چرخه، توجه ویژه داشت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اراک، نیاز جامعه کنونی را ایجاد یک اکوسیستم کارآفرینی و تلاش در جهت تقویت آن بیان کرد و ادامه داد: هرکسی در هر جایگاهی و در چارچوب وظایف و اختیارات خود می‌بایست به ایجاد این اکوسیستم کارآفرینی و تقویت شرکت‌های دانش بنیان اهتمام ویژه داشته باشد.

وی عملکرد معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اراک و زیرمجموعه‌های مربوطه را خوب ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه به دانشگاه اراک به عنوان دانشگاه مادر استان توجه کافی نشده و اگر بخواهیم نمره‌ای را برای عملکرد دانشگاه در این چند ساله در نظر بگیریم، به نظر بنده در زمینه بهره وری و استفاده از توانمندی‌های موجود، عملکرد خوبی داشته‌ایم و من نمره ۱۸ را مناسب می دانم؛ اما عملکرد دانشگاه نسبت به رتبه‌ای که در میان دانشگاه‌های مادر کشور دارد، رضایت بخش نیست.

وی ابراز امیدواری کرد تا با تلاش‌های مجموعه دانشگاه اراک و حمایت‌های مجموعه مدیریتی استان، بتوان با رشد کیفی فعالیت‌ها، این دانشگاه را در رتبه بندی دانشگاه‌های کشور از سطح ۳ به سطح ۲ ارتقا داد.

وی در ادامه بیان کرد: متأسفانه در چندین سال گذشته ظرفیت پذیرش دانشجویان تحصیلات عالی در کشور بدون پشتوانه فکری افزایش یافته است و ما امروز آثار نامطلوب این امر را به روشنی می‌توانیم در جامعه مشاهده کنیم. هم اکنون تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی بیش از نیاز جامعه است و دانشگاه‌ها صرفاً به یک کارخانه تولید مدرک تبدیل شده‌اند و اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی بیش از اینکه باری از روی دوش جامعه برداند، وبال جامعه هستند.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم از اساتید دانشگاه‌های دولتی که بیش از نیاز موجود و حدود تعیین شده، اقدام به تدریس در دانشگاه و بعضاً در دانشگاه‌های غیر دولتی می‌کنند، انتظار فعالیت‌های پژوهشی داشته باشیم. متأسفانه ما در بحث توجه به طرح‌های پژوهشی و درک اهمیت چنین فعالیت‌هایی، به نسبت سایر کشورهای پیشرفته جهان وضعیت مطلوبی نداریم و هنوز احساس نیاز به انجام طرح‌های پژوهشی را درک نکرده‌ایم.

فضلعلی با تاکید بر اینکه رفع مشکلات موجود نیازمند بسترسازی و تقویت زیرساخت‌های کنونی هستند، گفت: هم اکنون رشته‌هایی در دانشگاه‌های کشور وجود دارند که ما اگر ظرفیت پذیرش آنها را به یک دهم میزان موجود کاهش دهیم، باز هم بیش از نیاز کنونی جامعه هستند، اما به هیچ عنوان حاضر به اصلاح و تغییر شرایط موجود نیستیم. ما در بحث آمایش آموزش عالی دانشگاه‌های کشور به شدت با مشکل مواجه هستیم و تا زمانی که دانشگاه‌های ما اقدام به تربیت دانشجویانی با توانمندی‌های پایین و توقعات بالا می‌کنند، چیزی جز اتلاف سرمایه‌های انسانی و مادی کشور نتیجه کار نخواهد بود.

وی توسعه جامعه کنونی را در گرو توجه بیشتر به دانشگاه‌ها و روی آوردن به آموزش‌های متناسب با نیازهای جامعه دانست و گفت: در حال حاضر قوانین و قواعد کشور در راستای انجام فعالیت‌های درآمدزا نیستند و پتانسیل‌های لازم نیز موجود نیست. اینکه ما دستگاه‌های اجرایی کشور را تحت اجبار موظف به داشتن بودجه‌های پژوهشی کنیم، اصلاً موضوع مناسبی نیست و متأسفانه برخی از دستگاه‌های موجود نیز از اختصاص بودجه به فعالیت‌های پژوهشی شانه خالی می‌کنند.

وی بر سرمایه گذاری بیشتر در حوزه طرح‌های پژوهشی کشور تاکید کرد و افزود: نتایج این سرمایه گذاری خود را در آینده نشان خواهند داد و متأسفانه از آنجایی که بودجه بسیاری از دستگاه‌های دولتی کشور مستقیماً از جانب دولت تهیه می‌شوند، چندان نگران آینده خود نیستند و در قبال عرضه دستاوردهای پژوهشی به جامعه اهتمام کامل نمی‌ورزند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.