• دوشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۷:۲۱
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 98022312428
  • خبرنگار : 71567

بیانیه تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران درباره اتفاقات امروز دانشگاه

 بیانیه تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران درباره اتفاقات امروز دانشگاه

تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران ظهر امروز در اعتراض به آنچه که آن را استقرار نیروهای حفاظت فیزیکی زن در همراهی با مأموران حراست دانشگاه می‌نامیدند، تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند. در ادامه دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی در بین دانشجویان حاضر شد، اما عده‌ای، از سخنرانی‌اش در جمع دانشجویان معترض ممانعت کردند.

به گزارش ایسنا، در پایان این تجمع یکی از دانشجویان به نمایندگی از دانشجویان معترض دانشگاه تهران اقدام به قرائت بیانیه‌ای کرد که در بخشی از آن ادعا شده است: "دانشجویان دانشگاه تهران در روزهای گذشته شاهد حضور و استقرار نیروهای حفاظت فیزیکی زن در همراهی با مأموران حراست دانشگاه، به منظور دخالت در امر پوشش خود بوده‌اند. این اتفاق ناخوشایند با سخت‌گیری در ورود بانوان به دانشگاه به علت نوع پوشش‌شان و تهدیدِ احضار به کمیته‌ی انضباطی و برخوردهای قهریِ این‌چنینی همراه شده که مایه‌ی تأسف است. "

در بخشی از این بیانیه که در اختیار ایسنا نیز قرار گرفته، خطاب به معاون فرهنگی دانشگاه تهران آمده است: "جناب آقای دکتر سرسنگی، برخوردهای انضباطی و حراستی با دانشجویان این دانشگاه با هدف تغییر اجباری پوشش، حتی اگر در لفافه‌ای به اسم نظام‌نامه‌ی اخلاق حرفه‌ای دانشجویان هم پیچیده شود، امری خارج از شأن و جایگاه این دانشگاه و دانشجویان آن است. "

این دانشجویان در بیانیه خود ادعا کردند: "طرح‌هایی مثل نظام‌نامه‌ی اخلاق حرفه‌ای دانشجویان باعث به وجود آمدن چُنین دست‌درازی‌هایی به حریم دانشجویان شده و همان‌گونه که مستحضر هستید، این نوع برخوردهای قهری هیچ‌گاه جواب نخواهد داد چرا که دانشجویان بهتر از هر شخص دیگری به عرف دانشگاه و جامعه‌ی خود آگاه هستند. "

در بخش‌های از این بیانیه دانشجویان معترض دانشگاه تهران مدعی شدند: "اجبار و تحمیل نوع خاصی از پوشش به دانشجویان، شکل واضحی از تعرض آشکار به حریم خصوصی دانشجویان و نقض مستقیم حقوق انسانی آنان است که مورد اعتراض جمع‌ها و محافل دانشجویی است. چنین برخوردهایی تنها موجب ایجاد تنش در فضای دانشگاه و برهم‌زدن بسترهای عقلانیت می‌شوند، آن هم در روزهایی که دانشگاه بیش از همیشه به آرامش و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز طیف‌های مختلف عقیدتی و سبک‌های مختلف زندگی نیاز دارد. "

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: "بدین‌وسیله ما دانشجویان خواستار توقف برخوردهای دانشگاه در خصوص پوشش و عدم تداوم برخوردهای حراست در این رابطه هستیم. "

دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران نیز ضمن شرح ماجرای تجمع امروز در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: هیچ نیرویی امنیتی یا "گشت ارشاد" در دانشگاه تهران حضور نداشته و ندارد. متأسفانه عده‌ای جاهلانه و یا عامدانه اخباری را منتشر می‌کنند که موجب تشنج فضای دانشجویی می‌شود و من صراحتاً اعلام می‌کنم اگر دانشجویی به دلیل پوشش حجاب به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شده است، موضوع را اعلام کند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود در دانشگاه تهران "گشت ارشاد" ورود پیدا کرده و به دانشجویان تذکر می‌دهند یک شوخی کاملاً غیر واقعی است و چنین چیزی اتفاق نیفتاده. تنها چیزی که وجود دارد این است که هر ساله به مناسبت ماه مبارک رمضان و با هدف حفظ حرمت این ماه تاکید شد که مظاهر روزه‌خواری در سطح دانشگاه دیده نشود و وضع پوشش هم نباید به گونه‌ای باشد که حرمت ماه رمضان نادیده گرفته شود. در همین راستا نیروهای انتظامات در محوطه دانشگاه تهران حضور پیدا کردند تا به افرادی که حرمت روزه‌داری را حفظ نمی‌کنند تذکر داده شود.

دکتر سرسنگی خاطرنشان کرد: آنچه که امروز دانشجویان به آن اعتراض کردند این بود که برخورد انتظامات دانشگاه در حوزه حفظ حرمت روزه‌داری شدید بوده و نباید به این شکل برخورد شود اما من صراحتاً این را اعلام می‌کنم اگر دانشجویی به این دلیل به کمیته انضباطی احضار شده است را اعلام کنند. در واقع هیچ دانشجویی به دلیل روزه‌خواری یا بی‌حجابی به کمیته انضباطی معرفی نشده و اگر هم اتفاقی افتاده تنها در حد تذکر به دانشجویان بی‌حجاب یا روزه‌خوار بوده است.

وی تاکید کرد: دانشجویان اگر مواردی جز تذکر از سوی نیروهای انتظامات در حوزه عدم رعایت حجاب یا روزه‌خواری مشاهده کردند را اعلام نمایند. متأسفانه همانطور که عنوان شد عده‌ای جاهلانه یا عامدانه می‌خواهند اتفاقات را به گونه‌ای دیگر جلوه دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۳ ۱۷:۳۴

دانشگاه بیخود میکنه تو این شرایط تصمیمات تحریک‌آمیز می گیره. مامور تذکر و حجاب یعننی چی ؟!!!! مریضین مگه؟!

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۳ ۱۷:۴۳

تذکر برای روزه خواری و حجاب یعنی پیاده کردن دستور خدا. یعنی امر به معروف و نهی از منکر. با خدا هم مشکل دارین؟! برو ادامه درمان!

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۳ ۱۹:۳۱

بعضیا یادشون رفته فلسفه انقلاب اسلامی چی بوده. اجرای احکام اسلام عزیز در جامعه. امر بمعروف هم مهمترین اصل عملیه که اگه نباشه جامعه اسلامی به مسلخ میره. اگه منظور شما از "این شرایط" وضع اسفبار اقتصادی امروزه، کیه که ندونه این وضع، نتیجه تفکرات و تدبیر دولتیه که قائل به آزادی غربی و لیبرالیسم فرهنگی در کشوره. بدونید که پایبندی به اسلام و احکام الهی است که باعث برون رفت ما از هر شرایط سختی مثل جنگ و تحریمه و الا کشور تا امروز توسط آمریکا و صهیونیسم نابود شده بود و اثری از دانشگاه و دانشجویی نبود که امروز بخواد در برابر دستور خداوند تجمع راه بندازه. فاین تذهبون؟

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۳ ۲۳:۱۶

سلام.توی این شرایط؟!مگه کجا هستید شما؟! جنگ چیزی طرف شماست؟! مردم مشکل اقتصادی دارن،بجایی پرداختن به علم و حل مشکلات مردم،این کارهای بی دلیل روزه خواری و بی حجابی چیه دیگه؟! امدن دانشگاه قانونیش رو هم رعایت کن.. متاسفانه عده برای مسائل دیگری برای دانشگاه می این..

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۰۶:۳۳

تصمیمات تحریک آمیز!!! بیخود میکنه!!! شما یه نگاه به تصویر معترضین بفرمائید تا ببینید که مانتوی دختران نه آستین داره نه دکمه. با اینحال به داخل دانشگاه راه داده شده اند. آقایون هم که به راحتی دست در دست همکلاسی دخترشان از هوای بهاری محوطه دانشگاه لذت می برند. به نظرم با آزادی جنسی و پوشش بیشتر از این باید اسم اونجا را از دانشگاه به چیز دیگری تغییر داد.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۰۶:۴۱

جناب رضایی برای منم سؤاله که تو این شرایط بد اقتصادی و سیاسی، این دانشجو نماها تو چه اتمسفر فکری ای تغذیه می شن که دغدغه و مطالبه اصلی شان روزه خواری در فضای عمومی و برداشتن اون نیمچه حجاب رو سرشونه؟! واقعا برای جنبش دانشجویی که از خون شریعت رضوی و قندچی و بزرگ نیا شروع شد و با کارهای اینا به فضاحت کشیده شد باید خون گریه کرد.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۰۹:۱۸

تو کدوم شرایط رضایی؟ ماه رمضان؟؟؟ شما کجای دنیا تربیت شدی که به هیچ قاعده و قانونی پایبند نیستی عزیزم؟

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۱۰:۴۶

هر مکانی در هرجای دنیا قوانین مخصوص خودش رو داره، قوانین این دانشگاهم همینه که هست، نمیتونید بپذیرید و رعایت کنید بسلامت

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۱۱:۳۱

دانشجوی واقعی باید خودش نسبت به قوانین جامعه ای که درش فعالیت میکنه آگاهی کافی داشته باشه و رفتارهای مناسب بروز بده تا سلامت اجتماع آسیب نبینه.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۳ ۱۷:۳۹

متاسفانه این عده قلیل و قانون شکن حرمت اخلاقی و قانونی دانشگاه را رعایت نمی کنند. در ماه مبارک اقدام به کشیدن سیگار در ملاعام و خوردن و نوشیدن در گعده های دختر و پسری در فضاهای باز دانشگاه می نمایند. آیا این حرمت شکنی نیست؟؟؟ اگر با اینها صحبت کنید می بینید که اکثرا هیچ توجیهی برای کارشان ندارند ولی چون دیگران اقدام به حرمت شکنی کرده اند اینها هم فکر کرده اند این قبیل کارها دیگر از حرمات نیست! باید تذکرات باشد تا این قبح این مسائل ریخته نشود.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۳ ۱۸:۴۹

به سهم خود از مسئولین دانشگاه برای اهتمام به قوانین کشور تشکر می کنم.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۳ ۱۹:۰۲

خداییش با این وضع پوشش و سیگار کشیدن بی وقفه دختر و پسر،فرقی با محافل ماهواره ای ندارد.اومدیم جوینده دانش باشیم یا چیز دیگر.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۰۰:۱۹

متاسفانه وضعیت حجاب در دانشگاهها خوب نیست. اینکه مسولین هم قانون را در برخورد با هنجارشکنان اجرا نمی کنند وضعیت را بدتر کرده است. لطفا بفرمایید یه نگاه به مقررات دانشگاههای خارج داشته باشید و از کسانی که در آنجا تحصیل کرده تند بپرسید رعایت نکردن قوانین چه عواقلی در آنجاها دارد.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۰۲:۵۶

تذکر که ایرادی ندارد! فوقش یک خورده هم شامل برخورد فیزیکی شده باشد، هنوز که اخراج نشدید، اعتراض برای چی؟!

avatar

لا اکراه فی الدین

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۱۸:۱۳

لا اکره فی الدین معناش این نیست یعنی در انتخاب دین ازادی نه اینکه در جامعه اسلامی قوانین اسلام رو رعایت نکنی خود شما هیچ وقت نمیذاری مهمانی با کفش وارد خونت بشه ... هر جایی قوانینی داره که باید مبتنی بر عقل باشه این رفتار که شعار علیه حجاب بدی عین جاهلیت مدرن

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۱۴:۰۳

بخشنامه جدیده سازمان امور دانشجویان واسه پرونده سازی چنین روزهایی پیش بینی شده بود....

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۱۴:۰۶

مسئولین دانشگاه درود وسپاس و تشکر.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۱۴:۱۲

از مسئولین دانشگاه، بخاطر رعایت مسائل دینی ،نهایت سپاس وتشکر را دارم .

avatar

کار مسئولین دانشگاه به جا وحق بوده ، که متاسفانه عده ای تحمل این حداقل قوانین دانشگاه را هم ندارند .

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۱۴:۲۷

این قدر به فکر پیاده کردن پوشش های غربی نباشیم .

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۵ ۰۵:۴۷

خیلی عالی

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۵ ۱۷:۱۵

شیر زنان ایران

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۹ ۰۰:۰۷

خدایااا کی میشه ماها عوض شیم مشکل مملکتمون اقتصادشه نه پوشش کاش اینو بفهمیم

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۳۱ ۱۸:۰۴

اجرای قوانین اسلام خیلی هم خوبه. اما به شرطی که تو تمام حوزه ها و برای همه اجرا شه. در حال حاضر استثناهایی مثل آقا زاده های (معدود) فاسد، رانت خواران و مفسدان اقتصادی دارن راست راست میگردن هیچ قانون و شخصی هم جلودارشون نیست.