• یکشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98022915230
  • خبرنگار : 71567

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد

ظرفیت خالی برای پذیرش ۲۵۵ هزار دانشجوی مهارتی

هنرستان-کاردانش- فنی و حرفه ای- هنرستان دهژخترانه-هنرستان پسرانه

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تاکید بر این که سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار ظرفیت برای حضور دانشجو در رشته‌های مهارتی ایجاد شد، گفت‌: تنها ۳۵ هزار نفر از این ظرفیت پر و ما با ۲۵۵ هزار ظرفیت خالی دانشجو مواجه شدیم.

به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیمی صالحی عمران در نشست اعضای هیأت علمی دانشجویان و مسئولان دانشکده شریعتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با رئیس نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، دانشگاه فنی و حرفه‌ای را یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور از لحاظ تحصیلی حضوری عنوان کرد و گفت‌: در حال حاضر ۱۷۳ دانشکده و آموزشکده فنی حرفه‌ای در سراسر کشور فعال هستند و این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های محسوب می‌شود که با ۵۴ دانشکده مخصوص دختران در قالب تفکیک جنسیتی فعالیت می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به جمعیت ۲۳۷ هزار نفری دانشجویان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، خاطر نشان کرد: سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار ظرفیت برای آموزش مهارتی در کشور ایجاد شد که تنها ۳۵ هزار نفر از این ظرفیت پر شد و به دلیل تغییر نظام آموزشی به نظام ۶ ۳ ۳ حدود دو هزار و ۵۵۰ هزار ظرفیت خالی در دانشگاه داشتیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به حضور بیش از ۲۰ هزار حق التدریسی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تصریح کرد: هزار نفر از کادر آموزشی این دانشگاه رسمی هستند.

دکتر صالحی عمران با اشاره به این که برنامه‌های درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در دوره کاردانی تدوین شده است، در رابطه با خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما ۱۰۰۰ رشته کاردانی و ۶۰ رشته کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه فنی و حرفه‌ای داریم.

وی با اشاره به اشتغال بیش از ۷۸ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای، بیان کرد: میزان اشتغال فارغ التحصیلان در برخی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای گاه به ۱۰۰ درصد نیز می‌رسد.

دکتر صالحی عمران با بیان این که آموزش عالی کشور ابتدا با دانشگاه تهران آغاز شد، خاطر نشان کرد: در اوایل عمده فارغ التحصیلان دانشگاهی در رده‌های مختلف اداری جذب می‌شدند و تربیت کادر اداری به یک فرهنگ در کشور تبدیل شده بود و ما نیز با شدت به کمبود نیروی انسانی در دوران بعد از انقلاب مواجه شدیم. به همین دلیل نیز دانشگاه‌های ما به منظور تربیت نیروی انسانی توسعه یافتند. در نتیجه امروز با جمعیت دانشجویی بیش از چهار و نیم میلیون و ۲۸۰۰ مرکز آموزش عالی مواجه شدیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تاکید بر این که هدفمندی آموزش عالی و حرکت به سمت مهارت آموزی امروزه به عنوان یک هدف در کشور پیگیری می‌شود، در این رابطه عنوان کرد: تجربه‌های بین‌المللی در عرصه‌های آموزش عالی بیان‌گر اصلاح این عرصه در کشور بود. اگر چه ما در این زمینه سیاست منفعلانه پیش گرفته و برنامه‌های اصلاح را با تأخیر شروع کردیم، اما یقیناً راه برون رفت از مشکلات فعلی حرکت به سمت مهارت آموزی است. همچنان که در کشورهای آمریکا و اروپا ۴۰ درصد از آموزش‌های آنها مهارتی هستند. در کشور ما نیز باید به این سمت حرکت کند.

وی در پایان اظهاراتش توضیح داد: بنای ما در سال جاری تجاری سازی آموزش و ارتباط دانشگاه و صنعت است. تلاش می‌کنیم با توجه به ظرفیت ۱۳۰۰ کارگاه و آزمایشگاه فنی و حرفه‌ای بتوانیم در رشد اقتصادی و تجاری سازی علم کمک کنیم. همچنین در این راستا بازنگری برنامه‌های درسی و انطباق آن با نیازهای کشور را آغاز کرده‌ایم.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.