• شنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98032511326
  • منبع : ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

تلاش برای صادرات فرش‌های ضد اشعه و آنتی‌باکتریال ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

تلاش برای صادرات فرش‌های ضد اشعه و آنتی‌باکتریال ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

محققان یکی از شرکت‌های تولیدکننده فرش با استفاده از نانو مواد اقدام به تولید انبوه فرش‌های نانویی کرده‌اند که به گفته آن‌ها این محصولات دارای خواص آنتی‌باکتریال، ضد بو و ضد اشعه است.

به گزارش ایسنا، یکی از شرکت‌های تولیدکننده فرش از اواخر سال گذشته تولید انبوه فرش‌های نانویی خود را آغاز کرد و در حال حاضر این فرش‌ها در داخل کشور توزیع می‌شوند و با توجه به جذابیت بازار این محصول، این شرکت برنامه ویژه‌ای برای صادرات فرش‌های نانویی دارد که یکی از آنها شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی است. بر این اساس فرش نانویی ایرانی در نمایشگاه "دموتکس" ۲۰۱۹ ترکیه عرضه شد.

با توجه به نوآوری ایجاد شده در این فرش‌ها، مذاکراتی با توزیع‌کنندگانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر عمان و امارات انجام شده است. در حال حاضر ۱۰ درصد از تولیدات این شرکت به محصولات نانویی اختصاص دارد و با توسعه بیشتر بازار تلاش دارند سهم محصولات نانویی را افزایش دهند.

نانومواد اولیه این فرش‌ها از طریق شرکت‌های داخلی تأمین می‌شود. این نانو مواد در تاروپود فرش‌ها مورد استفاده قرار گرفت و موجب ایجاد خواص آنتی‌باکتریال در فرش‌های تولیدی شده است. این شرکت از اکسید روی برای ایجاد خواص آنتی باکتریال روی الیاف اکریلیک استفاده می‌کند.

فرش نانویی تولیدشده حساسیت‌های پوستی و تنفسی را تحریک نمی‌کند و برای افراد مبتلا به آلرژی، انتخاب مناسبی است. همچنین با توجه به تماس بیشتر بدن کودکان با سطح فرش و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن کودکان، استفاده از این فرش امکان ابتلا به بیماری‌های پوستی و حساسیت را کاهش می‌دهد.

علاوه بر آن دارا بودن خاصیت ضد بو باعث می‌شود فرش‌ها در مکان‌های با رفت‌وآمد زیاد بوی نامطبوع نگیرند و از این جهت انتخاب بسیار مناسبی برای اماکن عمومی مانند مساجد، تکایا و مجتمع‌های فرهنگی هستند.

نانو ذراتی که در بستر الیاف فرش قرار می‌گیرند، بافت و حس طبیعی فرش را تغییر نمی‌دهند. در واقع با استفاده از فناوری نانو می‌توان خواص فرش را به گونه‌ای تغییر داد که خواص اولیه آن از جمله راحتی و لطافت فرش حفظ شود و هیچ‌گونه تغییری در ظاهر فرش ایجاد نشود. علاوه بر این با اضافه شدن مواد ضد اشعه و آنتی استاتیک به فرش، دوام فرش بیشتر شده و رنگ فرش برای مدت طولانی‌تری ثابت می‌ماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha