• پنجشنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۸:۱۶
  • دسته‌بندی: علم و فناوری جهان

دو ستاره مرده، انتظارات دانشمندان را به چالش کشیدند

ستاره کوتوله سفید

محققان موفق به کشف دو ستاره کوتوله سفید شدند که به در حال گردش به دور هم هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، با وجود پیشرفت‌های شگفت‌انگیز علم نجوم، ستاره‌ها همچنان شگفتی‌های متعددی دارند.

محققان با استفاده از تجیهزات نجومی موسسه فناوری کالیفرنیا یک سیستم ستاره کوتوله سفید دوتایی کشف کرده‌اند که ۸ هزار سال نوری از ما فاصله دارد.

این دو ستاره مرده هر ۷ دقیقه‌ یک بار به دور یکدیگر گردش می‌کنند.

این گردش، دومین گردش سریع میان ستاره های دوتایی کوتوله سفید است که تاکنون رؤیت شده است.

ماده تشکیل دهنده کوتوله‌های سفید به اندازه‌ای به هم فشرده‌است که یک فنجان از آن صدها تن وزن دارد. کوتوله‌های سفید که تعدادشان در کهکشان ما نسبتاً زیاد است، آخرین مرحله تکامل بسیاری از ستاره‌ها هستند.

این برای اولین بار نیست که دیده می‌شود یک ستاره کوتوله سفید دیگری را می‌بلعد. ولی دیدن آن‌ها در حین انجام این کار نادر است.

فرآیند خورده شدن ستاره‌ها اسرار مخصوص خود را دارد. در مورد این دو ستاره هم می‌توان گفت که ستاره‌ کوچک‌تر ولی چگال‌تر تا حدود ۹۰ هزار درجه فارنهایت یا ۹ برابر دمای خورشید حرارت می‌گیرد.

دانشمندان معتقدند که این میزان حرارت بسیار گرم است. زیرا ستاره کوچک‌تر شروع به بلع ستاره بزرگ‌تر می کند.

ستاره‌های دوتایی یکی از چند منبع شناسایی شده امواج گرانشی است. البته باید گفت رفتار این ستاره‌ها تا زمان پرتاب " آنتن فضایی تداخل سنج لیزری"(لیسا) در سال ۲۰۳۴ مطالعه نخواهد شد.