• دوشنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 98050703445
  • خبرنگار : 71605

سرپرست دانشگاه در نشست خبری عنوان کرد

دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان، نوشداروی هنر کشور

دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان، نوشداروی هنر کشور

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان ضمن اشاره به مهلت پنج روزه دانشجویان برای انتخاب رشته در مقطع کارشناسی ارشد سه رشته تازه تاسیس این دانشگاه (نگارگری، صنایع چوبی، و سفال و سرامیک) خاطرنشان کرد:‌ دانشگاه استاد محمود فرشچیان مستقیما تحت نظارت ایشان فعالیت می‌کند و نوشدارویی برای پیکره بیمار هنر کشور است.

به گزارش ایسنا، بهمن نامور مطلق در نشست خبری که امروز به مناسبت روز درهای باز دانشگاه هنرهای اسلامی و ایرانی استاد محمود فرشچیان برگزار شد، با بیان اینکه فلسفه وجودی نشست امروز ، اضافه شدن مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ نگارگری، صنایع چوبی، و سفال و سرامیک به دفترچه انتخاب رشته بوده است، توضیح داد: دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان با طرح فرهنگستان هنر ، تصویب شورای انقلاب فرهنگی و تحت نظارت و حمایت دانشگاه اسلامی از یک سال پیش آغاز به کار کرده است.

وی با اشاره به این که طی این یک سال رشته‌های مورد نظر شناسایی و مصوب شده‌اند، یادآور شد: شرایط دشواری را برای راه اندازی رشته‌ها طی کرده ایم ضمن آن که قصد داریم ارتباط مستمر خود را با سه نهاد فرهنگستان هنر، شورای انقلاب فرهنگی و دانشگاه آزاد اسلامی حفظ کنیم.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان افزود:‌ طرح گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر، برای تاسیس این دانشگاه بر اساس این بوده که هنر ملی و ایرانی اسلامی ما در خطر انقراض قرار گرفته و در واقع این دانشگاه نوش دارویی برای پیکره بیمار هنر کشور بوده است.

نامور مطلق ادامه داد: این نوشدارو از طرف هنرمندان ارائه شده و امیدواریم هنر برجسته‌ ما را به دوران طلایی خود برگرداند. بر این اساس به روز رسانی هنرهای اسلامی ایرانی و تربیت استادان برای خلق آثار هنری را هدف قرار داده‌ایم.

وی با بیان این که خواسته هنرمندان این بوده که هنرهای ملی و اصیل در دانشگاهی بزرگ همچون دانشگاه آزاد اسلامی دارای رشته باشد تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های این دانشگاه این است که زیر نظر مستقیم استاد محمود فرشچیان اداره شده و اساتید شاخص در حوزه‌ هنرهای اصیل نیز در شورای راهبردی وجود دارند.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان اضافه کرد:‌ برای این که به عهد خود وفا کنیم بایستی رشته‌ای تازه تاسیس می‌کردیم که نه در وزارت علوم وجود داشته باشد و نه در دانشگاه آزاد. از جمله این رشته ها می‌توان به رشته‌ خوشنویسی در مقطع تحصیلات تکمیلی اشاره کرد که چنانچه این پیشنهاد ما نیز مصوب شود سهم هنر خوشنویسی را به آموزش عالی بر می‌گردانیم.

نامور مطلق با بیان این که در خصوص پیشنهاد ایجاد رشته "طراحی فرش" نیز هنوز جواب قطعی نگرفته‌ایم، گفت: می‌توانیم در کنار تصویب رشته طراحی فرش و خوشنویسی رشته‌های نمایش سنتی، نواهای سنتی، و معماری را نیز در فاز دوم ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه تا کنون 3500 داوطلب کنکور، دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان را انتخاب کرده‌اند و مهلت انتخاب رشته نیز تا 12 مرداد ماه تمدید شده است.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان ادامه داد: در عین حال کسانی که جزء استعدادهای درخشان یا رتبه 1 تا 3 در دانشگاه‌های خود باشند، می‌توانند بدون کنکور این دانشگاه را انتخاب کنند و جزء نخستین دانشجویان باشند. این در حالیست که طی نامه‌ای به رئیس دانشگاه آزاد اجازه خواسته‌ایم که افرادی که دارای نشان درجه 2 و 3 هنری هستند نیز بتوانند بدون کنکور در این دانشگاه جذب شوند.

نامور مطلق با اشاره به اینکه مخاطبان ما هنرمندانی هستند که پایه‌های هنری را کسب کرده و می‌خواهند درجه استادی بگیرند، گفت: تقاضای دیگر ما این است که امکان جابجایی دانشجویانی که یک سال یا کمتر در رشته‌های هنری سایر دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند نیز به این دانشگاه فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: قصد داریم در سه رشته تازه تاسیس دانشگاه 60 دانشجو جذب کنیم که از جمله امتیازات آموزشی آن این است که دانشجویان را با شیوه استاد شاگردی تربیت خواهیم کرد. بنابراین در هر رشته دو استاد بر اساس ضوابط آموزش عالی به تربیت شاگرد می‌پردازند. این در حالیست که بهترین اساتید را در حوزه خلق اثر جذب کرده و حضور اساتید تراز اول را در دستور کار قرار دادیم.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان ذیل دیگر مزایای آموزشی این دانشگاه به کاربردی بودن رشته‌ها اشاره کرد و گفت: در دانشگاه درس‌های نظری را نیز آموزش خواهیم داد اما تاکید بر تربیت هنرمند و کاربردی کردن رشته‌هاست. ضمن آنکه با توجه به تاکید استاد فرشچیان بر طراحی و خلاقیت این موارد را برای به روز رسانی هنرها الزامی می‌دانیم.

نامور مطلق اظهار کرد: به دانشجویان علاوه بر مدارک معمول دانشگاهی اجازه نامه‌ای با امضای استاد فرشچیان اعطا شده که برای آنها اعتبار معنوی و بین‌المللی فراهم می‌کند. ضمن آنکه چنین اجازه نامه‌ای از عناصر نظام سنتی آموزش هنر به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه اغلب افرادی که استعداد خوبی دارند جزء اقشار محروم هستند، گفت: همچنین به توافق رسیده‌ایم که با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی برای استعدادهای ویژه بورسیه تحصیلی فراهم کنیم.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان اضافه کرد: راه اندازی مرکزی خلاقیت و آفرینش نیز که در دستور کار ما قرار گرفته تکمیل کننده بخش آموزش خواهد بود و زنجیره آموزش، پژوهش، نمایش و بازار را تکمیل می‌کند.

نامور مطلق یادآور شد این دانشگاه دوره‌های تکمیلی و تدریسی نیز برگزار می‌کند و امیدوار هستیم که دانشجویان بتوانند به تدریس پرداخته و موجب تحرک بخشی به بازار هنرهای سنتی شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به خبرنگاران با بیان اینکه متقاضیان تحصیل در دانشگاه باید دارای لیسانس کارشناسی مرتبط با هنر یا درجه هنری باشند، گفت: اگر این افراد نزد اساتید کار کرده و از آنها درجه هنری مرتبط گرفته‌اند در دانشگاه ما قابل پذیرش خواهد بود. ضمن آنکه در آینده نهادی را به عنوان مرجع پذیرش قرار می‌دهیم و نظام آموزش عالی نیز چنین چیزی را از ما طلب می‌کند.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان ادامه داد: هدف ما تربیت استاد است و احتمال دارد در برخی موارد به جای اخذ شهریه از دانشجویان اثر هنری دریافت کنیم. در واقع به دنبال این هستیم که مخاطب هدف خود را به شیوه‌های مختلف جذب کنیم.

وی در پایان افزود: امیدوار هستیم بتوانیم روش خودمان را برای جذب دانشجو داشته باشیم که البته این موضوع باید ابتدا در آموزش عالی مصوب شود. بنابراین فعلا آزمون کنکور ، مرجع ورود به این دانشگاه است که البته شرط کافی آن به شمار نمی‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha