• سه‌شنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۱:۲۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98050703700
  • خبرنگار : 71567

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد

نگرانی کمبود پزشک بیجاست/خانواده‌ها در رشته‌های پزشکی سرمایه گذاری نکنند

نگرانی کمبود پزشک بیجاست/خانواده‌ها در رشته‌های پزشکی سرمایه گذاری نکنند

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه نگرانی کمبود پزشک بیجاست، گفت: با توجه به آمار ۱۲۰ هزار نفری پزشک در کشور و همچنین ۵۵ هزار دانشجوی رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه‌ها ما در آینده نزدیک با نیروی مازاد پزشکی مواجه خواهیم شد. بنابراین مردم اگر فکر می‌کنند برای تحصیل فرزندان خود در رشته‌ پزشکی سرمایه گذاری کنند به این امید که فرزندان آنها در آینده تضمین شغلی داشته باشند کاملا در اشتباه هستند.

دکتر حمید اکبری قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی در رشته‌های علوم پزشکی مبتنی بر نیاز جامعه اتفاق می‌افتد و با کمبود پزشک مواجه نیستیم، گفت: در حال حاضر تعداد ۵۵ هزار دانشجوی علوم پزشکی در کشور مشغول تحصیل هستند و حدود ۱۲۰ هزار نیروی پزشکی در کشور تربیت کرده‌ایم و با فارغ التحصیلی ۵۵ هزار دانشجوی فعلی نیز نیاز جامعه به رشته‌های پزشکی رفع خواهد شد.

فارغ‌التحصیلی بیش از ۱۸۰ هزاردانشجو در رشته‌های پزشکی

وی در ادامه  با تاکید بر اینکه تا کنون بیش از ۱۸۰ هزار نفر در رشته‌های پزشک عمومی و تخصصی از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شده‌اند، گفت: حدود ۱۲۰ هزار نفر از این افراد در پزشکی عمومی و مابقی نیز در دوره‌های تخصصی تحصیل کرده‌اند.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت همچنین یادآور شد: در حال حاضر روند ما در پذیرش و تربیت نیروی انسانی در رشته‌های علوم پزشکی بر اساس نتایج علمی مطالعات نیروی انسانی که به صورت جداگانه در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مرکز مطالعات توسعه و حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت صورت گرفته است،‌اتفاق می افتد، بنابراین ما  با کمبود نیروی انسانی  در رشته‌های پزشکی مواجه نیستیم البته ممکن است در توزیع این نیروها در مناطق مختلف مشکلاتی را داشته باشیم.

دکتر اکبری همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف علوم پزشکی که بر اساس نیاز جامعه صورت می گیرد و همچنین تاخیر خروج نیروی علوم پزشکی از ارائه خدمت  با کمبود نیرو در رشته‌های علوم پزشکی مواجه نیستیم. در واقع ارائه خدمت  نیروی انسانی در رشته های پزشکی نظیر کارمندان  نیست که بعد از ۳۰  سال ارائه خدمت بازنشست  شوند بلکه این افراد د تا زمانی که سلامت جسمی و روحی دارند مشغول ارائه خدمت هستند در نتیجه نیاز جامعه به این خدمات پاسخ داده می‌شود. ضمن اینکه با این روند ورود ما به دانشگاه‌ها با خروج نیروی انسانی از این مراکز متعادل می‌شود و ما کمبود نیرویی در عرصه‌های پزشکی نخواهیم داشت.

آمار فارغ‌التحصیلان در سه رشته پرطرفدار پزشکی/ نباید به سرنوشت رشته‌های فنی و علوم انسانی دچار شویم

دکتر اکبری در خصوص میزان فارغ التحصیلان سه رشته داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی در سال اشاره کرد و گفت: مجموعا ما به طور سالیانه در این سه رشته پزشکی حدود ۱۰ هزار نفر در دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی نیرو تربیت می‌کنیم و نیاز جامعه به نیروی کار در این سه رشته  نیز ۱۰ هزار نفر است و نباید آمار پذیرش در این رشته‌ها افزایش یابد چرا که اگر جذب بیش از حدی صورت بگیرد در آینده به سرنوشت رشته‌های علوم فنی و علوم انسانی مواجه خواهیم شد اگر چه در حال حاضر نیز به این سمت حرکت می‌کنیم.

تربیت مازاد نیرو در رشته‌های پزشکی

به گفته وی، با توجه به آمار ۱۲۰ هزار نفری پزشک در کشور و همچنین ۵۵ هزار دانشجوی رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه‌ها با نیروی مازاد پزشکی مواجه خواهیم شد.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه نگرانی در خصوص کمبود پزشک در کشور نگرانی بی‌جا است، افزود: نکته‌ای که خانواده‌ها باید به آن توجه داشته باشند این است که در حال حاضر هزینه بسیار سنگینی برای سوق فرزندان خود به سمت رشته‌های پزشکی انجام می‌دهند و امنیت شغلی و درآمد بالا را از دلایل این اقدام عنوان می‌نمایند اما باید تاکید کنم با روند فعلی که وجود دارد ما در پزشک عمومی چشم انداز اصلا مناسبی تا چند سال آینده نخواهیم داشت یعنی اگر فردی در دوره پزشک عمومی تحصیل کند وضعیت شغلی مناسبی در آینده نخواهد داشت. همچنان که در شرایط فعلی نیز درآمد بالا ندارد.

خانواده ها در رشته‌های پزشکی سرمایه گذاری نکنند

دکتر اکبری همچنین تاکید کرد: مردم اگر فکر می‌کنند برای تحصیل فرزندان خود در رشته‌ پزشکی سرمایه گذاری کنند به این امید که فرزندان آنها در آینده تضمین شغلی داشته باشند کاملا در اشتباه هستند. چرا که با افزایش ظرفیت‌هایی که صورت گرفته و همچنین آمار ۵۵ هزار دانشجوی رشته پزشکی در کشور این چشم انداز اتفاق نخواهد افتاد، کما اینکه اکنون نیز ما با کمبود پزشک مواجه نیستیم.

وضعیت رشته‌های تخصصی چگونه است

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت در خصوص میزان نیاز به نیروی انسانی در دوره‌های تخصصی نیز گفت: در این زمینه نیز دو بحث مطرح است. اول اینکه ظرفیت‌های زیادی در این عرصه نیز اتفاق افتاد و در واقع ما تقریبا همه رشته‌های تخصصی را در کشور دایر کردیم و در برخی رشته‌ها نظیر مغز و اعصاب و جراحی به دلیل سنگینی کار با عدم تمایل داوطلبان برای حضور در این رشته‌ها هستیم اما بطور کلی افزایش ظرفیتی نیز برای پذیرش در این رشته‌ها اتفاق افتاده است. از طرف دیگر در برخی رشته‌ها نیز در حال حاضر ظرفیت‌های ما خالی می‌ماند. مثلا در رشته‌هایی نظیر زنان و زایمان، داخلی و طب اورژانس با عدم داوطلب مواجه هستیم یعنی ما در این رشته‌ها ظرفیت داریم اما داوطلب وجود ندارد.

فارغ‌التحصیلان سه رشته پرطرفدار پزشکی

وی یادآور شد: به طور سالیانه در رشته پزشکی حدود ۶۰۰۰ نفر در رشته دندانپزشکی حدود ۱۸۰۰ و در داروسازی نیز ۱۴۰۰ نفر فارغ التحصیل و وارد عرصه خدمت در کشور می‌شوند. ضمن اینکه تعدادی از فارغ التحصیلان نیز سالیانه از خارج از کشور به کشور ورود پیدا می‌کنند. به گونه‌ای که ما در حال حاضر حدود ۱۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های خارج از کشور داریم. بنابراین این آمار دانشجویان تا حدودی به آمار داخلی اضافه می‌شود.

به گزارش ایسنا، بحث افزایش ظرفیت پذیرش در رشته های تحصیلی علوم پزشکی، در نتیجه برخی اظهارنظرهای مطرح شده در خصوص کمبود پزشک در کشور چند روزی است که در محافل غیرتخصصی مطرح می شود  بطوریکه تعدادی از نمایندگان طرح دو برابر شدن پذیرش دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در سال تحصیلی  آینده را به هیات رئیسه مجلس ارائه کرده‌اند، موضوعی که یوسف داودی نماینده مردم سراب در مجلس در گفتگو با رسانه‌ها به آن اشاره کرده است.

این مساله روز گذشته واکنش انتقادی وزارت بهداشت همراه داشت، بطوریکه کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی  و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه سیل داوطلبان یا عدم توزیع متناسب دانش آموختگان نمی‌تواند مبنای تصمیم‌گیری درست در این حوزه باشد، تاکید کرد: ظرفیت پذیرش دانشجوی علوم پزشکی در کشور موضوعی نیست که صرفا با  تحلیل تک عاملی مثل نیاز آنی یا موضعی و برخی برآوردهای غیراصولی از نیاز آتی کشور قابل برآورد باشد و دهها عامل نظیر امکانات و زیرساخت های آموزشی، درآمد سرانه، تولید ناخالص داخلی، سهم سلامت در تولید ناخالص داخلی، ساختار نظام سلامت، جایگاه پژوهش در تولید ناخالص داخلی، عوامل متعدد فرهنگی، نرخ رشد اقتصادی و درجه توسعه یافتگی و .... در این برآوردها باید مورد مداقه قرار گیرد و صرفا تمایل انبوه متقاضیان یا حتی نیازهای فعلی نمی تواند پاسخی صحیح و علمی برای آن باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۰۷:۳۴

چقدر این پزشکان حسابگر تشریف دارند ؟!

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۰۷:۴۰

دروغ میگه هرم جمعیتی ایران خلاف اینه در ضمن برای کمبود پزشک و افزایش درآمد آنها راه دیگه ای رو ادامه بدین نه تحقیر مردم در مطب ها و فشار به اقشار کم درآمد

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۰۷:۵۲

چرا سهمیه ها را حذف نمی کنند ؟! سی سال از جنگ گذشته و دیگر نوه و نتیجه شهدا هم دکتر شدند و مشغول قصابی هستند.

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۰۸:۰۸

چرا توجیه مسولان بفرمایند رشته پزشکی پذیرش نمی کنیم . که خدایی ناخواسته خللی در کسب درامدهای میلیاردی پزشکان حاضر پیش نیاد.

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۱۲:۵۳

کاملا درست می‌گویید. ایشان خیلی صادقانه گفته که «نباید به سرنوشت رشته‌های فنی و علوم انسانی دچار شویم» یعنی فنی‌ها خودشان با دست خودشان برای خودشان رقیب تراشیدند و عرضه‌ی مهندس به جامعه بیشتر از تقاضا شد و بدبخت شدند اما ما «دور همی» خوش هستیم و غریبه‌ها را راه نمی‌دهیم تا مردم بدبخت پشت در ما ساعت‌ها صف بکشند و دسترنج عمرشان را دو دستی تقدیم ما کنند که صرف ویلاسازی و مسافرت و ... خود و خانواده‌ی محترم این‌ور و اون‌ور آب کنیم. البته روی سخن با تربیت پزشکان متخصص است که جلو‌ش را گرفته‌اند و الا با تربیت پزشک عمومی مشکلی حل نمی‌شود

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۰۸:۱۹

بیشتر شهرستانها و بخش ها با کمبود پزشک مواجه هستند . ساعتها انتظار جهت معاینه انهم با ویزیت های بسیار بالا به چشم کسی نمیاد .

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۰۸:۱۹

از آنجائیکه نرخ افزایش جمعیت پایین بوده و بازنشستگی نیز در پزشکان وجود ندارد و کماکان پذیرش دانشجو و فارغ التحصیلان داخل و خارج نیز رو افزایش است در آینده نزدیک مشکلات عدیده ای برای اشتغال پزشکان خواهد بود.

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۰۸:۳۸

احساس مي كنم صحبتهاي آقاي اكبري مغرضانه و اشتباه است. كمبود پزشك در ايران كاملا بيداد مي كند و به وضوح قابل رويت است. ظاهرا ايشان از مملكت خبر ندارد. ضمناً اين صحبت ايشان كه مي گويد براي بهترين و پولسازترين رشته پزشكي داوطلب نداريم واقعا خنده دار است. ظرفيت بايد بالا برود. پزشكان كم هستن. صحبت جان ملت است.

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۰۹:۰۹

ظرفت پذیرش رشته های دکترا در علوم پزشکی کمه ...خودشان هم نمیخواهند افزایش ظرفیت بدهند....

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۰۹:۲۵

آمار همه چیز رو مشخص میکنه وقتی آمار سرانه از کشورهایی مثل سوریه و عراق پایین تره مسلمه که دارن دروغ میگن. #نه_به_انحصار #نه_به_انحصار_پزشکی #من_یک_خیابانی_ام

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۰۹:۲۶

راست میگن دیگه ! پزشکی اصلا بدرد نمیخوره. مهندسی خوبه. هنوز جوهر مدرکت خشک نشده می ری تو اسنپ کار میکنی!

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۰۹:۴۹

میحواهید اون 40 درصدی که سهمیه ای نیستند هم سهمیه ای کنید بخونه نیارید

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۱۰:۱۹

پزشک کم داریم بیخود انحصار ایجاد نکنید ایران فقط تهران نیست

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۱۰:۴۱

چرا نباید بازنشسته شوند؟! مگر جراح و داروفروش و آزمایشگاهی پیر نمی شوند؟ مگر توانایی های فکری و ذهنی و عملی شان کاهش نمی یابد؟مگر سوپر من هستند و همیشه جوان می مانند؟ پس کی بازار کار باید برای جوان ها خالی شود! یعنی هم از توبره بخورند و هم از آخور( حقوق بازنشستگی)! این چه تبعیض قرون وسطایی است که برای این صنف در نظر گرفته شده است تا یک ملت فدای آن ها بشوند!

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۱۰:۵۷

ایکاش یکی نگران پزشکان بود گر چه وقتی با سهمیه شروع میکنی خروجی بهتر از دکتری نیست که کمترین دانش ومهارت ندارد.

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۱۳:۱۲

خانواده ها تا باید برای پزشکی سرمایه گذاری کنند. اینها میخواهند فقط سهمیه ای ها باشند .!!! ما شغلی نداریم که هر 4 دقیقه حدالقل50,000 تومان کاسب با شد.

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۱۳:۴۰

دوستانی که تحت تاثیر حرف های آقای مجید حسینی حرف از افزایش ورودی رشته پزشکی میکنن ، جواب بدهند آیا با افزایش ظرفیت کیفیت آموزش بهتر خواهد شد ؟ آیا زیر ساخت های بهتری در خدمت سیستم آموزشی قرار خواهد گرفت ؟ آیا با افزایش پزشک ، هزینه های درمان کاهش پیدا خواهد کرد ؟ بیمارستان های مجهز تری احداث خواهد شد ؟ دارو های گرانقیمت بیماری‌های صعب العلاج ارزان خواهند شد ؟ آیا شما این اجازه رو به یک دانشجو تخصص جراحی می دهید که به جای استاد شما رو عمل کنه و کسب تجربه کنه ؟ دانشجویی که به واسطه افزایش سهمیه معلوم نیست با چه بار علمی وارد دانشگاه شده و معلوم نیست چگونه از دانشگاه فارغ التحصیل میشه ؟ بحثی که جناب مجید حسینی نکردن چون امکان و شجاعتش رو نداشتن ، بحث بیمه هست ! در تمامی کشور های اروپایی ، بیمه ها به عنوان کاتالیزور هستن ! یعنی شما بیمه می شوید ، یک پزشک خانواده به شما معرفی میشود ( در نزدیکی محل اقامت ) و بیمه تمام هزینه ویزیت پزشک رو پرداخت خواهد کرد ، شما در صورت بیماری به پزشک خانواده ( عمومی ) مراجعه میکنید و سپس با تشخیص پزشک خانواده به یک متخصص معرفی می‌شوند که با تشخیص اینکه چقدر ضروری هست توسط دکتر عمومی بیمارستان یا مطب دکتر متخصص به شما یک وقت از ۱-۶ ماهه می‌دهد ! و شما خود سر نمیتونید برید پیش متخصص که باعث شلوغی مطب بشه و در صورتی که این کار رو بکنید هزینه ویزیت رو بیمه تقبل نمیکنه و خودتون باید بپردازید ! این رو هم اشاره نکردن که در همون کشور ها ، بیمه تمامی هزینه های دارو ، آزمایش ،... رو پرداخت میکنه ! بیماران صعب العلاج هیچ هزینه ایی بابت دارو ها و آزمایش ها نمی دهند و بیمه تقبل میکنه ! آیا در اینجا هم همینطور هست ؟ بیمه همین الان کارانه پزشکان رو ۳ ماه هست پرداخت نکرده ! پول داروخانه ها رو ۶ ماهه پرداخت نکرده ( برای همین داروخانه ها تبدیل شدن به بوتیک لوازم آرایشی و بهداشتی ) ، برای همین پزشکان رغبتی به کار کردن در بیمارستان های دولتی ندارن ! فرض بگیریم سهمیه زیاد شد و پزشک زیادی داشتیم ، چه تضمینی هست که فارغ التحصیلان به شهرستان ها و مناطق محروم مهاجرت کنن ؟ چه تضمینی هست بجای تخصص هایی لوکس که پل و زحمت کمتری دارند به سمت تخصص هایی مثل ارولوژی ، گوارش ، مغز و اعصاب ،... بروند ؟ در مورد دستمزد ، یکم تحقیق بد نیست ، همون آمریکا یک پزشک

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۱۳:۴۴

در مورددستمزد ، یکم تحقیق بد نیست ،در همون آمریکا یک پزشک جراحی زیبایی حقوق سالانش در ایالت کالیفرنیا سالانه ۳۰۰ هزار دلاره و یک کارگر ساده ، ۲۴ هزار دلار ! جناب مجید حسینی مغلطه میکنن ! دوستان ، پایین اومدن هزینه های درمان باید توسط سیستم درمانی و در راس اون بیمه های درمانی باشه که شما ماهانه پول به حسابشون میریزید ولی در موقع نیاز تنها ۳۰٪ هزینه ها رو به زور و با ۲ ماه تاخیر به شما پس میدن تازه اگر بیمه تکمیلی داشته باشید . با افزایش پزشک ، تجهیزات پزشکی ، شرکت های دارو سازی بهتر ، بیمارستان های مجهز تر ،.... نخواهیم داشت ! در مورد مالیات ، دوست عزیز شما خودت چقدر صادقانه اظهارنامه مالیاتی پر کردی ؟ چند شرکت مهندسی کارتخوان دارن ؟ چند مغازه دار ، فاکتور غیر رسمی میگیرن از شرکت ها ؟ خود شما چقدر آدم صادقی هستی دوست عزیز در کاری که میکنی که پزشکان رو به دزدی متهم میکنی ؟ دکتر حسینی در مورد دستمزد خودشون پاسخگو باشن ! در مورد پارک نهج البلاغه ، در مورد اینکه چطور با وجود این همه دکتری علوم سیاسی تنها ایشون و عده ایی خاص در هیئت علمی هستن ؟ از کجا درآمد داشتن که به آمریکا ، اروپا ، .. سفر کردن ؟ چرا برای بیکاران هم رشته ایی خودشون کاری نمیکنن ؟ در ضمن الان مافیای کتاب های کمک آموزشی و ... حل شد ؟ اون چی شد ؟ یا با تغییر وزیر آموزش و پرورش ، ایشون مشکلشون حل شده ؟ که حالا به دنبال مافیای سیستم درمانی هستن ؟ یکم فکر کنیم ، این آقا به دنبال منفعت خودش هست نه زندگی راحت تر مردم ! که اگر اینطور بود در مورد بیمه ها صحبت می‌کرد ! در مورد هزینه های دارو ها ! دارو های کمیاب !

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۱۳:۵۴

سردبیر محترم خبرگزاری ایسنا ، عاجزانه از شما خواهش میکنم تا با تشکیل میزگردی متشکل از کارشناسان وزارت بهداشت و آموزش پزشکی ، تنی چند از پزشکان ، اساتید جامعه شناسی ، کارشناس بیمه ، کارشناس اداره مالیات ،....به بحث و گفتگو در اینباره بنشینید ، و با مقایسه سیستم درمانی کشور هایی مثل هلند ، سوئد ، نروژ ، سوئیس ، آلمان ، ایتالیا ،... مخصوصا سیستم بیمه درمانی و سیستم ارجاع بیمار از پزشک عمومی به متخصص با سیستم درمانی ایران به بحث در این مورد بنشینید ! افرادی مثل دکتر حسینی با به وجود آوردن جو مسموم باعث میشن تا مردم به پزشکان به چشم دشمن نگاه کنند و این خیلی خطرناک تر برای سلامت و جان مردم هست ! با تشکر از شما

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۹ ۰۰:۳۵

توهرمطبی که میری وقت میدن برا۶ماه دیگه دارن دروغ میگن اونم باویزیت ۸۰هزارتومن اگه پزشک ازدرآمدشون کم میشه به فکرمال ومنال خودشونن

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۱۲ ۰۸:۱۸

مسئولان جامعه پزشکی کشور رودروی مردم می ایستند با پررویی دروغ میگویند ما قسم شما را باور کنیم یا دم خروس را

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۱۴ ۰۲:۲۱

چرا بعضی اقایان پزشک می ترسند با افزایش پزشک کاسبی آنان خراب شود اگه به نرم جهانی نیگا کنیم می بینیمکمبود پزشک داریم