• سه‌شنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 98061206495
  • خبرنگار : 71480

یک فعال سیاسی:

تنها راه مقابله با فساد، شفاف‌سازی و تحقق نظارت همگانی است

تنها راه مقابله با فساد، شفاف‌سازی و تحقق نظارت همگانی است

قائم مقام حزب همبستگی ایران اسلامی با تاکید بر اینکه تنها راه مقابله با فساد، شفاف‌سازی و تحقق نظارت است، گفت:نمایندگان مردم در شورای اسلامی، جامعه مبلغین و گروه‌های مرجع باید در مقابله با فساد و رانت پیشرو باشند.

به گزارش ایسنا، محمد سالاری در جلسه دوره‌ای جامعه مبلغین تهران با بیان اینکه یکی از رسالت‌های تاریخی روحانیت به عنوان یکی از گروه‌های مرجع و تأثیرگذار در جمهوری اسلامی ایران، طرح موضوعات، مشکلات، چالش‌ها، ناکارآمدی‌ها و واقعیت‌های روز جامعه و واکاوی و بحث و تبادل نظر در مورد آنها است، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما در درجه اول با محوریت روحانیت و با مشارکت و حضور احزاب، نیروهای سیاسی، تشکل‌ها و گروه‌های مردم نهاد و گروه های مرجع و بازاری ها و توده مردم شکل گرفت، بنابراین امروز همه ما وظایفی به عهده داریم و از شما به عنوان سرمایه های ملی و مذهبی و اجتماعی در کشور که صاحب منبر و تریبون هستید تقاضا داریم در مباحث خود به واقعیات امروز جامعه بپردازید.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از نظامات تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور شاهد ناکارآمدی و بعضا انحراف از آرمان ها و اصول اولیه هستیم، افزود: یقینا یکی از دلایل این ناکارآمدی نیز فقدان فضای شفاف سازی و نظارت همگانی در تصمیم گیری‌های کشور است. باید اجازه دهیم که همه، راجع به مسائل روز کشور بحث کنند حتی مخالفین و براندازان تا مردم بدانند که آنها حرفی برای گفتن ندارند. اما چون اجازه سخن گفتن به آنها آنچنان که باید داده نمی شود، برخی  فکر می‌کنند آنها صاحب ایده و حرف های حساب هستند.

قائم مقام حزب همبستگی ایران اسلامی  با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات امروز کشور ما مشکل معیشتی، اقتصادی و ناکارآمدی سیستم های تصمیم سازی و تصمیم گیری در کشور است، تصریح کرد: امیدواریم با عبرت گیری از مجموعه اشکالاتی که در گذشته داشتیم، بتوانیم مبتنی بر مشارکت آحاد مردم و همه گروه‌ها و جناح‌ها و مبتنی بر اصل گفت‌وگوی ملی و انسجام، سعی کنیم تا انسجام و وحدت ملی در بین گروه‌هایی که وفادار به انقلاب اسلامی و اصل نظام هستند و جمهوریت و اسلامیت کشور را قبول دارند، بوجود آوریم و اجازه دهیم آنها با هم بحث و گفت‌وگو کنند به تفاهم حداکثری بر مبنای منابع ملی برسند و در این عرصه روحانیت و مبلغین دینی باید پیشگام باشند.

سالاری ادامه داد: یکی از درخواست های بنده  به عنوان یک شهروند تهرانی و منتخب مردم در شورای اسلامی شهر تهران از جامعه مبلغین و روحانیت این است که به این رویکرد کمک کنند. ‌من معتقدم کسانی که با شکل گیری انسجام ملی مخالف هستند در حقیقت روزیشان در خطر است و منافع خود را در اختلاف گروه ها و جناح های سیاسی درون نظام می بینند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به وجود رانت و فساد موجود در برخی دستگاه های کشور گفت: وضعیت معیشتی کشور را همه می دانیم که به چه نقطه ای رسیده است. اقشار ضعیف جامعه در حال نابودی هستند.تورم های چندین برابری باعث شده است  بسیاری از افراد جامعه در خطر قرار بگیرند و از سوی دیگر در کشور حجم بالایی از فساد و رانت هر روز اتفاق می افتد که با مطرح شدن آن ها، مردم عصبانی می شوند. من فکر می‌کنم ما به عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی پایتخت و شما به عنوان جامعه مبلغین و گروه‌های مرجع باید در مقابله با فساد و رانت پیشرو باشیم.

وی تاکید کرد: تجربیات جهانی نیز نشان می‌دهد که تنها راه مقابله با فساد، شفاف‌سازی و تحقق نظارت همگانی است. من نیز به عنوان یک عنصر سیاسی حزبی و نماینده مردم، در بین تمامی ناامیدی‌ها به اصل شفافیت و شبکه فضای مجازی و رسانه‌ها و دیده بان‌های اجتماعی در کاهش جدی فساد و رانت  امیدوار هستم. هرچند در این فضای مجازی بی رحمی های بسیاری نیز وجود دارد و آبروی بسیاری بی دلیل و بدون استنادات واقعی از بین می رود اما باید توجه داشت که فضای مجازی در کشور ما در مرحله گذار است و قاعده و راهکارهایی برای راستی‌آزمایی آن باید ایجاد شود تا به جایگاه واقعی کنشگری برسد.

وی همچنین اظهار داشت: ما از شما روحانیت معزز درخواست داریم که سعی کنید با پاسخگویی مستدل به شبهات مطروحه در جامعه، اشکالات مبتنی بر سازوکارها و تصمیم غلط مسئولین و مجریان بر گردن اصل اسلامیت نظام اندخته نشود و در کنار توجه ضروری به عملیاتی کردن اسلامیت نظام، جمهوریت نظام را هم دریابید.

سالاری با بیان اینکه موضوعات سیاسی و امنیتی و  دیپلماسی کلان مانند برجام در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری می شود، خاطرنشان کرد: اخیرا هم تصمیم گیری شده تا با توجه به فضای  کشور و البته به دلیل طولانی بودن و عمدتا بروکراتیک بودن فرایند تصمیم گیری در مجلس و سایر نهادها، مباحث حوزه اقتصاد در شورایی تحت عنوان جلسات سران قوا آن هم بدون ارجاع به مجلس و طی سایر فرایندهای قانونی تصمیم گیری شود که قطعا تدوام این روند موجب تضعیف جمهوریت نظام می گردد و لذا ضرورت دارد تا جهت رفع این چالش‌ها، نسبت به اصلاح برخی رویه ها و سازوکارها اقدام شود و قطعا قانون اساسی ما ظرفیت اصلاح این روندها را دارد.

قائم مقام حزب همبستگی درباره ضعف‌های موجود در مجلس گفت: اگر مجلس ما ضعیف است باید ساز و کارهای لازم برای تقویت مجلس فراهم شود. اگر در برخی محافل گفته می شود که بعضا نمایندگان مجلس شورای اسلامی خدای ناکرده کاسبکار شده‌اند و مجموعه طرح هایی که ارائه می‌دهند عمدتا مبتنی بر نگاه بخشی و مطالبه گری های شخصی یا بخشی است، باید در جایی این سازوکارها اصلاح شود. اگر استانی شدن انتخابات یا تشکیل مجلس سنا برای عبور از بخشی نگری و حضور نخبگان و نیروهای مرجع و با نگاه ملی کشور ضرورت دارد، اقدامات لازم برای آن انجام شود. این که مجموعه‌ای از شوراها و سازوکارها بصورت موازی ایجاد شوند و نهادهایی که مبتنی بر اصل جمهوریت ایجاد شده اند، تضعیف شوند بسیار نگران کننده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha