• دوشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98072216632
  • خبرنگار : 30057

ضرورت گسترش تعاملات میان دستگاهی برای مقابله با مخاطرات طبیعی

ضرورت گسترش تعاملات میان دستگاهی برای مقابله با مخاطرات طبیعی

مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با تاکید بر اینکه برای مواجه شدن با مخاطرات طبیعی باید منشأ و تنوع بلایای طبیعی را شناسایی کنیم،‌ گفت: مقابله با مخاطرات طبیعی نیازمند تعاملات میان دستگاهی و علمی است. چرا که نیروی مخاطرات طبیعی از نیروی انسان بیشتر است.

به گزارش ایسنا، دکتر شهبازی در مراسم رونمایی از اطلس ملی مخاطرات زمین شناسی ایران را کشوری پر مخاطره توصیف کرد و افزود: مخاطرات طبیعی همواره یکی از موضوعات مورد توجه در سازمان زمین شناسی است و ما اعتقاد داریم که بلایای طبیعی زمانی به فاجعه طبیعی تبدیل می‌شود که زیرساخت‌های جامعه در این رویدادها از بین برود و کشور به تنهایی نتواند از عهده مدیریت آن برآید.

شهبازی با بیان اینکه انسان در هر جایی که باشد در مقابل پدیده‌های طبیعی ناتوان است تاکید کرد: بر این اساس لازم است تا ما بلایای طبیعی را بشناسیم و بر اساس آن به سمت سامانه‌های هشدار مخاطره برویم.

وی با انتقاد از ساخت و ساز در مکان‌های غیر استاندارد اظهار کرد: نمی‌توان در حریم رودخانه‌ها سازه‌ای ایجاد شود و انتظار داشته باشیم که در زمان سیل در دسترس سیلاب قرار نگیرد و یا بر روی گسل خانه بسازیم و در رخداد لرزه‌ای انتظار تخریب نداشته باشیم.

مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با تاکید بر اینکه از اوایل قرن بیستم آمارهای مرتبط با مخاطرات زمین به ثبت رسیده است یادآور شد از اوایل قرن بیستم ادوات ثبت مخاطرات در دنیا توسعه و پیشرفت زیادی داشت.

شهبازی با اشاره به ثبت رخدادهای طبیعی در کشور یادآور شد: مطالعات مرتبط با شناخت ساختار زمین شناسی در ایران از زمان تاسیس این سازمان آغاز شد و اولین مطالعات نیز در حوزه زاگرس به منظور اکتشاف نفت بوده است.

وی با بیان اینکه در این زمان دانش کشور در زمینه پوسته ایران پایه گذاری شد، ادامه داد: برخی‌ها انتقاد می‌کنند که چرا نقشه گسل‌های موجود در ایران با دقت‌های بالایی نیست  که باید یادآور شویم در برخی مقاطع زمانی هیچ گونه داده و اطلاعاتی در خصوص پوسته زمین شناسی ایران وجود نداشت.

شهبازی توسعه مخاطرات طبیعی را مرتبط با فعالیت‌های توسعه‌ای انسان دانست و یادآور شد: توسعه این مخاطرات نشان می‌دهد که انسان فشار زیادی بر طبیعت وارد می‌کند که نمونه‌های آن را می‌توان در فرونشت و ریزگردها مشاهده کرد.

شهبازی تهیه اولین نقشه یک بیست و پنج هزارم مخاطرات ایران را مربوط به سال 85 دانست و اظهار کرد: در دهه 90 سازمان زمین شناسی متوجه شد که مطالعات پراکنده و تجربیات محلی مختلفی نسبت به دانش زمین شناسی ایران در مقیاس ملی انجام شده است. از این رو تلاش کردیم که این نقشه‌های ملی را که در مدت 50 تا 60 سال گذشته تهیه شده است گردآوری کنیم.

وی تهیه شش اطلس مخاطرات زمین شناسی را از جمله این فعالیت‌ها دانست که پایه گذار آن مربوط به 50 سال گذشته می‌شود و اظهار کرد: این نقشه‌ها در حوزه‌های زمین لغزش، سیل، فرونشست کارست، گرد و غبار و زمین لرزه تهیه شده استو این فعالیت متوقف نخواهد شد و در دو جنبه ارتقای کیفیت اطلاعات و تنوع لایه‌های اطلاعاتی و بزرگ مقیاس شدن نقشه‌ها ادامه می‌یابد.

مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با تاکید بر ضرورت تهیه نقشه‌های مرتبط با آتش نشان، زمین شناسی پزشکی و تغییر اقلیم و اثرات آن، گفت: تهیه و دسترسی به اطلاعات سنوات گذشته کاری هزینه بر، سخت و توان زیادی را می‌طلبد و از این رو هر چه به سمت چشم اندازهای آینده می‌رویم همکاری‌های میان دستگاه‌ها بیشتر احساس می‌شود. چرا که هیچ دستگاهی به تنهایی نمی‌تواند در این خصوص اقدام کند.

شهبازی با تاکید بر اینکه آنچه که آینده کم خطرتر ما را می‌سازد تعاملات میان دستگاهی است، ادامه داد: مخاطرات طبیعی موضوعی نیست که درگیر تعارفات مرسوم شود چرا که هر چقدر ما توانمندتر و پیشروتر باشیم ولی زور طبیعت از نیروی انسان بیشتر است. از این رو نیاز داریم تا مخاطرات کشور را بشناسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha