• سه‌شنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 98081408390
  • خبرنگار : 71605

در سومین کنگره امام علی(ع) پژوهی عنوان شد

خلاصه "شرح و ترجمه نهج‌البلاغه" علامه جعفری در ۱۰ جلد رونمایی می‌شود

خلاصه "شرح و ترجمه نهج‌البلاغه" علامه جعفری در ۱۰ جلد رونمایی می‌شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر پیشتازی علامه محمدتقی جعفری در ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه و آگاهی ایشان از مقتضیات روز، گفت: ایشان با فعالیت‌های بین‌المللی خود را در معرض افکار جهانی قرار می‌داد و با دانشگاهیان از جمله دکتر حسابی و دکتر هشترودی به طور مرتب دیدار داشت.

به گزارش ایسنا، مهدی گلشنی در برنامه افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی امام علی‌پژوهی که امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، به ارائه سخنرانی ویژه تجلیل از مقام علامه محمد تقی جعفری پرداخت و گفت: علامه جعفری جامع معقول و منقول و از نظر اخلاقی کم نظیر بود و به خاطر حسن سلوک ایشان مردم و دانشگاهیان نسبت به حوزویان علاقه بیشتری به او داشتند. 

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری علامه محمدتقی جعفری را "علامه ذی‌الفنون" لقب داده‌اند، به برخی فعالیت‌های این عالم در حوزه امام علی‌پژوهی پرداخت و افزود: ایشان شرح و ترجمه نهج‌البلاغه را در ۲۷ جلد به نگارش درآوردند که اخیراً در ۱۰ جلد خلاصه شده و به زودی رونمایی خواهد شد. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی "حکمت و اصول سیاسی اسلام" را از دیگر آثار علامه جعفری نام برد و گفت: در این اثر فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با اعلامیه جهانی حقوق بشر مقایسه شده است. 

گلشنی افزود: همچنین "مقدمه‌ای بر اعلامیه جهانی حقوق بشر از دیدگاه اسلام"، از دیگر آثار ایشان است که نشان می‌دهد علامه جعفری جلوتر از زمان خود بوده و به‌ویژه پیشتاز در مسئله وحدت حوزه و دانشگاه بوده و به طور مرتب با دانشگاهیان حشر و نشر داشته است. 

وی همچنین مکاتبات علامه جعفری با دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان و فعالیت‌های بین‌المللی ایشان از جمله شرکت در کنفرانس علم و مذهب در سوئیس و سمینار حقوق جهانی بشر در فیلیپین را یادآور شد و گفت: ثمره این فعالیت‌ها این بود که علامه جعفری خود را در معرض افکار جهانی قرار می‌داد و با توجه به مقتضیات زمان و مسائل روز صحبت می‌کرد. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: علامه جعفری در مورد چالش‌هایی که علم جدید به وجود آورده، از جمله مارکسیسم و رواج پوزیتیویسم هشدار داده بود؛ چرا که پوزیتیویسم با توجه به آنکه فقط آنچه از طریق حواس در دسترس است را دارای شأن می‌پندارد، باعث تضعیف خداناباوری می‌شود.

گلشنی تصریح کرد: ایشان در جهت نشان دادن محدودیت علم، سؤالات زیادی را مطرح کرد و حیات معقول را در گروی ترکیب علم، دین و فلسفه می‌دانست. 

به گزارش ایسنا، افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی امام علی‌پژوهی با معرفی جایزه جهانی امام علی(ع)، امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد و نویسندگانی از کشورهای ایران، تونس، پاکستان و الجزایر شایسته تقدیر و دریافت این جایزه شناخته شدند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha