• چهارشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۸ / ۱۷:۱۵
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 98082919281
  • خبرنگار : 71605

استاد بازنشسته دانشگاه تهران عنوان کرد

اقدامات مهم پرفسور رضا در زمینه میدان دادن به جوانان و ایجاد سیستم ترمی واحدی

اقدامات مهم پرفسور رضا در زمینه میدان دادن به جوانان و ایجاد سیستم ترمی واحدی

استاد بازنشسته دانشگاه تهران و عضو مدعو فرهنگستان علوم، با اشاره به درگذشت پروفسور فضل‌الله رضا، شخصیت وی را فردی دوست داشتنی و متواضع توصیف کرد و گفت: ایشان دو تحول مهم در دانشگاه تهران ایجاد کردند که یکی توجه به جوان‌گرایی در دانشگاه و دیگری ایجاد سیستم ترمی واحدی بود که باعث تحولات مهم در این دانشگاه شد.

دکتر رحیم زارع نَهندی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ورودش در سال ۱۳۴۶ به دانشگاه تهران عنوان کرد: پروفسور فضل‌الله رضا در سال ۱۳۴۸ ریاست این دانشگاه را برعهده گرفت. ایشان استاد دانشگاه سیراکیوس(Syracuse University) آمریکا بودند که مدرک دکتری خود را در رشته انفورماتیک اخذ کرد.

وی افزود: کار مهمی که پروفسور فضل‌الله رضا در آن سال انجام داد بازنشسته کردن اساتید قدیمی دانشگاه تهران بود که البته این اساتید خدمات بسیار ارزنده به دانشگاه ارائه کرده بودند اما سنشان به حدی رسیده بود که باید بازنشسته می‌شدند و پروفسور رضا با حکمی همه آنها را بازنشسته کرد؛ این اقدام باعث شد به جوانانی که به تازگی از فرانسه فارغ التحصیل شده بودند میدان داده شود و آنها بتوانند برنامه‌های دانشگاه را پیش ببرند.

این استاد بازنشسته دانشگاه تهران با بیان این که اقدام فوق تغییری مهمی در سیستم دانشگاهی ایجاد کرده است افزود: پروفسور رضا همچنین سیستم ترمی واحدی را به دانشگاه تهران آوردند که تا آن زمان وجود نداشت و بعد از آن ثبت نام‌ها به صورت مکانیزه انجام می‌شد.

وی در پاسخ به این که چرا بازنشسته کردن اساتید تا پیش از ریاست دکتر رضا ممکن نبوده است، گفت: در آن زمان استاد سالاری حاکم بود و این اساتید صاحب کرسی بودند در حالی که لازم بود معلومات جدیدی به دانشجویان ارائه شود و محتوای آموزشی تحول پیدا کند.  این در حالی است که ریاست قبلی دانشگاه، "جهانشاه صالح" نتوانسته بود تغییرات عمده در دانشگاه ایجاد کند.

وی با اشاره به این که مدت ریاست پروفسور فضل الله رضا در دانشگاه تهران ۹ سال به طول انجامیده است تصریح کرد: ایشان سال ۵۷ به آمریکا رفتند و تنها دو مرتبه برای تجلیل و دیدار از کشور به دعوت وزارت علوم به ایران آمدند.

وی درباره شخصیت و ویژگی‌های اخلاقی این استاد برجسته خاطر نشان کرد: پروفسور رضا، شخصیتی بسیار علمی، دوست داشتنی و متواضع داشت و با وجود آنکه از مقام علمی بالایی برخوردار بود با کمال تواضع با همکارانشان برخورد می‌کند، به طوری که مسئله بازنشسته کردن اساتید پیشکسوت را با سیاست خاص و نرمی مطرح و پیش بردند.

عضو مدعو فرهنگستان علوم در پایان با اشاره به این که ادامه تحصیل او در این دانشگاه و دریافت درجه استادی متاثر از دروسی بوده که پس از تحول نظام دانشگاهی از سوی پروفسور رضا تدریس شده است، خاطر نشان کرد: ایشان فردی باسواد و با تدبیر بود و توانست تغییرات مهمی همچون توجه به جوان گرایی و تحول علمی در دانشگاه تهران ایجاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha