به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی به نقل از سما، مهندس سیدمحمد بطحائی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین همایش رابطان فرهنگی مدارس سما با بیان اینکه این نشست گامی مثبت در راستای تعالی و تحول در حوزه فرهنگی آموزش و پرورش است، گفت: امیدوارم بتوانیم طی این سلسله نشستها غنای بیشتری به برنامههای فرهنگی مجموعه سما ببخشیم.
وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت نقش تأثیرگذار آموزش و پرورش عمومی در آینده جامعه، خاطرنشان کرد: هیچ جامعهای رشد نمیکند، مگر اینکه آموزش و پرورش آن به تعالی و کیفیت مطلوب برسد. تجربه کشورهای گوناگون در این زمنیه نیز موید این نکته است. بسیاری از کشورها بعد از مشاهده آسیب در حوزههای مختلف به سراغ اصلاح آموزش و پرورش رفتهاند. همچنان که در آموزههای تعلیم و تربیت نیز بارها تأکید شده اگر بخواهیم آینده را اصلاح کنیم، باید تمام توجه ما معطوف به کودکان باشد. به عبارتی کم هزینهترین و ریشهایترین برنامه برای اصلاح جامعه، برنامهریزی در حوزه کودکان و نوجوانان است.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بر ضرورت تحول در مسیر تعلیم و تربیت در راستای تعالی بخشی به معنویات، فرهنگ و هویت، تأکید کرد و افزود: زمانی که صحبت از تغییر میشود، فرض بر این است که جهتگیری، سمت و سو و مسیر درست است، در حال حاضر ما در آموزش و پرورش به تحول نیاز داریم؛ نه تغییر! همانگونه که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سالهای گذشته به تناوب اشاره کردهاند که مسیر تعلیم و تربیت ما نیازمند توجه و برنامهریزی بیشتری است.
مهندس بطحائی، تحول در آموزش و پرورش را تنها در حد تغییر ساختار آموزشی به نظام ۶.۳.۳ و یا افزایش سطح تحصیلات معلمان و ... ندانست و خاطرنشان کرد: تحول در آموزش و پرورش زمانی است که تربیت به معنای طی مسیر به سمت تعالی و بهینهسازی باشد. تحول زمانی رخ میدهد که مسیر درست و تصحیح شده باشد.
وی با انتقاد جدی از سند ۲۰۳۰، گفت: ماهیت تربیتی این سند مورد نقد است؛ چرا که سمت و سویش با مسیر تربیتی ما متفاوت است هر چند که گزارههای مشترکی هم در آن وجود داشته باشد.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ظرفیت دانش آموزی و دانشجویی سازمان سما، گفت: دانش آموزان و دانشجویان، امانت هایی در دستان ما هستند و باید دغدغهمند و نگران مسائل تربیتی و آموزشی آنان باشیم و مسیر تعلیم و تربیت را در حد بضاعتمان اصلاح کنیم. از این رو مسیر کارهایمان را بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پایهریزی کردهایم، چرا که این سند از بهترین و مناسبترین سیاستگذاریها در حوزه آموزش و پرورش است.
وی اولین قدم سما را توجه جدی به مهارت آموزی دانست و گفت: نظام کاربردی مهارت آموزی را به زودی در سما مستقر خواهیم کرد، چرا که مهارت آموزی یکی از ضروریترین مؤلفهها برای تغییر است. مدرسه جایی برای فهم، شناخت و تعمیق بخشی به فرهنگ است نه آموزش دادن صرف علوم مختلف.
مهندس بطحائی با انتقاد از کم توجهی به مؤلفه فرهنگ در حوزه آموزش و پرورش طی سالهای اخیر، یادآور شد: یکی از دستاوردهای بزرگ ایام دفاع مقدس برای ما، تعمیق فرهنگ و هویت بخشی اسلامی و ملیمان بود، این ایام همچون دانشگاهی بود که آحاد ملت در مکتب دفاع مقدس درحال یادگیری بودند.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، راهاندازی و تأسیس مدارس دارالفنون را گام بعدی سازمان سما دانست و افزود: در حال رایزنی برای راه اندازی مدارس خاص و ویژهای به نام دارالفنون هستیم، مدارسی که از لحاظ برنامههای آموزشی و پرورشی، فضای آموزشی، امکانات، ظرفیت ها و مهارت آموزی از سایر مدارس بالاتر باشند و دانش آموزانی که به این مدارس ورود پیدا میکنند با آثار زیبای خلقت، طبیعت، اخلاق اسلامی و مفاهیم والای اخلاقی آشنا شوند و پرورش یابند.
وی از تغییر روشهای انجام کارها در سما خبر داد و گفت: برنامهها از این به بعد در سما به صورت طرح محور و پروژه محور انجام خواهد شد، هر طرح یک مدیر طرح خواهد داشت که از صاحب نظران و کارشناسان زبده خارج از مجموعه سما به صورت موقت برای انجام کار استفاده خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات