• شنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۸ / ۱۸:۳۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98091611800
  • منبع : شورای عالی انقلاب فرهنگی

در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اعلام شد

در زمینه تاریخ‌نگاری تمدن اسلامی کم‌کاری شده/تصویب کلیات برنامه درسی تاریخ علم در دوره اسلامی

در زمینه تاریخ‌نگاری تمدن اسلامی کم‌کاری شده/تصویب کلیات برنامه درسی تاریخ علم در دوره اسلامی

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان این‌که در زمینه تاریخ‌نگاری تمدن اسلامی کم کاری شده است، از تصویب کلیات برنامه درسی تاریخ علم در دوره اسلامی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامعلی حداد عادل در ابتدای یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست وی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، اظهار کرد: چند روز پیش همایشی توسط مجمع عالی علوم انسانی به مدت دو روز در تهران برگزار شد.

وی افزود: من در این همایش طی یک سخنرانی با عنوان "چرایی و چگونگی تحول علوم انسانی" گزارش کار ۱۰ ساله این شورای تخصصی را ارائه کردم.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: عملکرد شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مقید به مسائل اجرایی و مدیریتی است و با کار سایر نهادها در این زمینه تفاوت دارد.

سپس دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این پژوهشگاه ارائه کرد.

در ادامه، بررسی سرفصل‌های آموزشی  و برنامه‌های درسی "رشته تاریخ علم در دوره اسلامی" در مقطع دکترا در دستور کار قرار گرفت و حجت السلام دکتر الویری گزارشی از روند تصویب این سرفصل‌ها و برنامه‌ها ارائه کرد.

پس از سخنان دکتر الویری، دکتر صادقی رئیس پژوهشگاه تاریخ علم دانشگاه تهران در مورد این رشته درسی گفت: با توجه به احساس کمبودی که در زمینه نبود برنامه درسی مدون مشاهده می‌شد در این برنامه درسی تلاش شده این نقیصه و کاستی جبران شود.

دکتر حداد عادل نیز طی سخنانی گفت: سابقه ۲۳ ساله فعالیت پژوهشگاه تاریخ علم دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد زمینه مناسبی برای تاسیس مقطع دکترا در این رشته را فراهم کرده است.

در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن شامل "مرتبط نبودن برخی سرفصل‌ها و برنامه‌ها با عنوان کلی رشته"، "دفاع از نقش دانشمندان ایرانی در پیشرفت علم در جهان اسلام"، "اصلاح برخی مفاهیم غیر مرتبط در سرفصل‌ها و نقش این علم در تمدن‌سازی نوین اسلامی".

حجت الاسلام دکتر کاظمینی، معاون ارتباط با حوزه‌های علمیه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی هم ضمن تأکید بر ضرورت این رشته و لزوم توجه و بررسی تاریخ علم در دوره اسلامی، دراین زمینه گفت: خوشه‌بندی صورت گرفته در این برنامه درسی، از جمله کارهای مثبتی است که سرفصل را نسبت به ویراست قبلی منقح و منظم کرده است.

وی افزود: در دروس اصلی مانند جامعه‌شناسی علم و فلسفه تاریخی علم با توجه به اینکه علم را از منظر تاریخ مغرب زمین و دوران مدرن مورد بررسی قرار می‌دهند چندان با تاریخ علم اسلامی هماهنگی ندارند، لذا مناسب است نگاه اسلامی و انتقادی در این دروس تقویت شود.

حجت‌الاسلام دکتر کاظمینی ادامه داد: در زمینه منابع آموزشی و برخی سرفصل‌ها نیز کمبودها و کاستی‌هایی وجود دارد که نیازمند غنابخشی هستند.

پس از سخنان وی، حجت الاسلام دکتر الویری در پاسخ به موارد مطرح شده گفت: نظرات ارائه شده که بعضا وارد است و توسط کارگروه در ویرایش سرفصل‌ها و برنامه‌ها اعمال خواهد شد.

دکتر حداد عادل هم در این زمینه گفت: در زمینه تاریخ‌نگاری به معنای اعم در تمدن اسلامی کم کاری شده و این موضوع مورد اشاره استاد شهید مطهری نیز قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه تدین و تقید به انجام مناسک و عبادات یکی از ابعاد مهم جامعه اسلامی است، تبیین نحوه استفاده از علوم در این مسیر باید در این رشته مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از بحث و بررسی اعضا در مورد سرفصل‌های آموزشی و برنامه‌های درسی رشته "تاریخ علم در دوره اسلامی" کلیات این سرفصل‌ها و برنامه‌ها این رشته به تصویب رسید و بررسی جزئیات به جلسات آینده موکول شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha