• سه‌شنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98101007355
  • خبرنگار : 30057

راهکارهایی برای برون‌رفت شرکت‌ها از شرایط پرتلاطم

راهکارهایی برای برون‌رفت شرکت‌ها از شرایط پرتلاطم

به گفته متخصصان حوزه نوآوری در شرایط پرتلاطم فعلی بنگاه‌ها برای دستیابی به موفقیت باید سریع‌تر از سایر بنگاه‌ها بازار خود را شناسایی کنند، ضمن آنکه با ارزیابی توانمندی افراد، در شرایط پرتلاطم از آن‌ها بهره ببرند.

به گزارش ایسنا، کیوان جامع‌بزرگی، معاون توسعه راهبردی یکی از هلدینگ‌ها امروز در هفتمین مجمع اقتصاد فناوری نانو با اشاره به نقش طراحی استراتژی دقیق در کسب‌وکارها گفت: برای تدوین استراتژی دقیق نیاز است تا شرکت‌ها شناخت کامل از بنگاه خود، وضعیت صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند و جایگاه بنگاه خود در صنعت مرتبط را داشته باشند. با این تعریف استراتژی به معنای یک معمای بزرگ برای هر سازمانی است که باید آن را حل کنند.

وی با طرح این سوال که آیا در فضای پرآشوب کنونی، برنامه‌ریزی‌های استراتژیک می‌تواند شرکت‌ها را از وضعیت کنونی عبور دهد یا خیر، گفت:‌ ما در بسیاری از مواقع با تلاطم مواجه نیستیم، بلکه با پیچیدگی و عدم قطعیت و نوسانات مواجه هستیم؛ از این رو امروزه تدوین برنامه‌های استراتژیک برای سازمان‌ها تبدیل به یک جوجه اردک زشتی شده است که خروجی‌های خاصی ندارد.

جامع‌بزرگی به بیان دلایل این امر پرداخت و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در دنیا تنها ۱۰ درصد برنامه‌های استراتژیک تدوین‌شده موفق بوده است و این مطالعات در سال ۲۰۰۳ نیز نشان داد هیچ رابطه منطقی میان عملکرد سازمان‌ها و برنامه‌های استراتژیک وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: دلیل این امر آن است که استراتژی تبدیل به یک موضوع ترسناک برای شرکت‌ها شده است؛ چرا که در چنین برنامه‌ریزی‌هایی باید از آینده سخن گفته شود و پیش‌بینی آینده نیز غیرممکن است.

در این مجمع همچنین ایمان حاجی‌زاده، یکی دیگر از متخصصان حوزه نوآوری با تأکید بر اینکه شرایط پرتلاطم تنها مختص به ایران نیست، بلکه همه کشورها با آن مواجه هستند، اظهار کرد:‌ بررسی الگوهای موفق در این حوزه نشان می‌دهد که شرکت‌ها باید بتوانند برای موفقیت در شرایط پرتلاطم کنونی سریع‌تر از سایر بنگاه‌ها ارزیابی دقیقی از بازار داشته باشند تا بتوانند عکس‌العمل‌های مناسب را از خود بروز دهند.

وی با تأکید بر اینکه شرکت‌ها در چنین شرایطی باید فضای آزمون و خطا را در درون بنگاه‌های خود حاکم کنند، ادامه داد: همچنین در شرایط پرتلاطم می‌طلبد تا سازمان‌ها توانمندی‌های افراد را بررسی کنند تا در شرایط پرتلاطم از آن‌ها بهره ببرند.

حاجی‌زاده با انتقاد از اینکه بسیاری از شرکت‌ها اطلاعات دقیقی از دنیای اطراف خود ندارند، خاطر نشان کرد: بدون توجه به توانمندی‌ها، مقابله با تلاطمات امکان‌پذیر نیست و فعالیت در چنین شرایطی نیاز به مدیریت دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha