• چهارشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: علم و فناوری ایران
  • کد خبر: 98102519657
  • خبرنگار : 71605

دولت‌ها از کارهای روبنایی برای تحقق کارآفرینی دست بردارند

کارآفرینی

مدیر برنامه و بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این‌که در دانشگاه فردوسی مشهد به مدل استقرار مسئولیت‌پذیری اجتماعی رسیدیم، تاکید کرد: کارآفرینی از جنس فرهنگ و یک تفکر است و دولت‌ها باید از اقدامات روبنایی و زودبازده برای تحقق آن دست بردارند. همچنین برای تحقق کارآفرینی لازم است قوانین و مقررات موجود و برخی از موانع از جمله دیوان محاسبات و سیاست‌های جذب اصلاح و برطرف شود.

به گزارش ایسنا، یعقوب مهارتی در نشست "دانشگاه کارآفرین از نظر تا عمل: ارائه الگوی مفهومی و اجرایی دانشگاه کارآفرین" که امروز در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد، با اشاره به این‌که در حال تدوین سند راهبردی دانشگاه هستیم، گفت: یکی از کلیدواژه‌های مهم در سلسله مطالعات پشتیبان سند راهبردی که به خاطر پشتوانه علمی آن یک سند بی نظیر خواهد بود، دانشگاه کارآفرین است.

وی با اشاره به بررسی اسناد معتبر دانشگاه‌های جهان اسلام و منطقه در تدوین این سند، افزود: سیاست کلی در دانشگاه فردوسی این است که برای همه کارها مدل داریم. همچنین کلیدواژه دوم در این مطالعات مسئولیت‌پذیری اجتماعی است که موانع دقیق این موضوع را نیز بررسی کرده و به مدل استقرار مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه رسیدیم.

مدیر برنامه و بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه نیازمند مدل بومی کارآفرینی هستیم، به ارائه مقدمه‌ای در این مفهوم پرداخت و گفت: اگر فرض کنیم کارآفرینی ترجمه صحیح "Entrepreneurship" باشد، معتقد هستیم کارآفرینی از جنس فرهنگ و یک تفکر است و برای تحقق آن کارهای زیربنایی لازم است.

مهارتی تصریح کرد:‌ فرهنگ ملی کارآفرینی را حمایت نمی‌کند و در پرورش کارآفرینی از جمله در متون کتب  مدارس و در خانواده‌ها دقیق به این موضوع پرداخته شده است. این در حالی است که کسانی که شخصیت آنها شکل گرفته و بخواهند وارد بازار یا سازمان شوند، زمینه کارآفرینی ندارند. بنابراین از دولت‌ها خواهش می‌کنیم از اقدامات زودبازده برای تحقق این امر دست بردارند.

وی با اشاره به کافی بودن مباحث نظری در حوزه کارآفرینی، یادآور شد: پروپوزال دانشگاه کارآفرین را سه سال پیش به وزارت علوم ارائه کردیم که توجهی به آن نشد، این مفهوم در دانشگاه‌های جامع و صنعتی نمود متفاوتی دارد و با توجه به اکوسیستم متفاوت دانشگاه‌ها بایستی محقق شده و برای تحقق آن تقسیم کار صورت گیرد. 

وی تصریح کرد:‌ ما قطعات پازل کارآفرینی را ایجاد کردیم و دیوان محاسبات کشور اجازه‌ ادامه کار را نمی‌دهد. بنابراین قوانین و مقرررات بایستی بررسی و اصلاح شوند که این‌ها نه وظیفه دانشگاه‌ها بلکه وظیفه نهادهایی همچون وزارت علوم یا مرکز تحقیقات سیاست علمی  کشور است.

رویکردهای مختلف در توصیف فرد کارآفرین

مدیر برنامه و بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مکاتب مختلف در حوزه‌ کارآفرینی، گفت:‌ مکتب انسان بزرگ معتقد است کارآفرینی قابل آموزش دادن نیست، همچنین مکتب ویژگی‌های روان‌شناختی ویژگی‌هایی همچون خلاقیت و نوآوری و تحمل ابهام، ریسک‌پذیری نیاز به توفیق‌طلبی و غیره را برای افراد کارآفرین بر می‌شمرد. همچنین دانشگاه تهران پرسشنامه‌ بومی برای سنجش کارآفرینی ایجاد کرده که البته در سنجش کارآفرینان برتر کشور به چنین معیارهایی توجه می‌شود.

وی همچنین به مکتب کارآفرینی درون سازمانی اشاره کرد و گفت:‌ بیش از ۲۰ مدل از منظرهای مختلف درباره‌ امکان پیاده‌سازی کارآفرینی در سازمان وجود دارد. این در حالی است که کارآفرینی سازمانی، مقدمه سازمان کارآفرین است. ما می‌گوییم دانشگاه کارآفرین لازم داریم، در حالی که به کارآفرینی درون سازمان و منابع آن توجهی نمی‌کنم. حداقل ۱۰ شرکت در مشهد سراغ دارم که مدیران آن کارآفرینان سطح بالا هستند، اما ساختار بوروکراتیک باعث شده شرکت را ترک کنند.

مدیر برنامه و بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که داشتن ساختار کارآفرینانه منحصر به نسل سوم دانشگاهی نیست، گفت: کلیه دانشجویان و کارکنان بایستی کارآفرین باشند و ارتباط دانشگاه با  محیط بیرونی آن نیز از یک ساختار کارآفرینانه پیروی کند. ما در دانشگاه فردوسی پایلوت‌هایی ایجاد کردیم که امکان کاربست دانش را به وجود آرده است؛ این در حالی است که قوانین و مقررات و سیاست‌ها اجازه بهره‌مندی از مدیران حرفه‌ای را نمی‌دهد و به عبارتی احد الناسی را نمی‌توان اخراج کرد.

مروری بر ویژگی‌های دانشگاه نسل سوم و چهارم

مدیر برنامه و بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد ساختار دانشگاه نسل سوم را به صورت پردیس دانشگاهی (خودمختار و مستقل) عنوان کرد و گفت: فرهنگ سازمانی این نوع دانشگاه کارآفرینی نوآوری، احترام متقابل، تیم گرایی و نظم و انضباط است و نوع رهبری آن به صورت ارگانیک و با رسمیت پایین است.

وی پارادایم جدید را نیز دانشگاه نسل چهارم عنوان کرد و گفت:‌ ماموریت این دانشگاه، آموزش، پژوهش و کارآفرینی و آینده‌نگاری (شکل‌دهی‌ آینده به جامعه خود است).

آنچه در دانشگاه فردوسی مشهد مد نظر بوده و انجام شده است

وی ذیل آنچه در این دانشگاه انجام شده، به بررسی رسالت‌های مختلف دانشگاهی از منظر  مکاتب مختلف فلسفی، مدل‌سازی، استقرار نظام نوآوری در دانشگاه اشاره کرد و افزود: دروس دانشگاه نیامند بازنگری بود که یکی از معیارهای آن، نیاز جامعه بود که این بازنگری محقق شد؛ همچنین بودجه را به دانشکده‌ها واگذار کردیم و سمت رئیس دانشکده را به مدیریت دانشکده تغییر دادیم. این در حالی است که موانع جدی ما عوامل محیطی است.

پیشنهادات و کلام آخر

وی تاکید کرد:‌ اصلاح قوانین و مقررات به عنوان عمده‌ترین موانع _ از جمله دیوان محاسبات و سیاست‌های جذب_ و پیش‌نیازهای این امر باید انجام شود. همچنین باید شتاب کرد و در عین حال از شتاب بی‌برنامه اجتناب کرد.

وی یادآور شد: رتبه‌ یک در جذب دانشجوی بین‌المللی (دو هزار و ۳۰۰) دانشجو داریم؛ اما قوانین جذب دانشجو مربوط به پنجاه سال پیش است.

مدیر برنامه و بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد همچنین پیشنهاد کرد که تیم تخصصی برای تدوین مدل و پیشنهاد انتخاب یک دانشگاه نمونه برای بررسی، تفویض اختیارات لازم به دانشگاه مورد نظر و هماهنگی با سایر مراکز ذی صلاح و نظارتی انجام شود. ضمن آن که دانشگاه فردوسی مشهد برای انتخاب شدن به عنوان دانشگاه نمونه اعلام آمادگی می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.