• دوشنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98111409924
  • خبرنگار : 30054

چرا از تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن سخن می‌گوییم...!؟

چرا از تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن سخن می‌گوییم...!؟

کشاورزی سنتی هر چقدر برای اقتصاد یک کشور و خودکفایی آن مهم باشد، اما دیگر نمی‌تواند در عصری که موضوع آب اصلی‌ترین دغدغه‌ی کشاورزان محسوب می‌شود، به کار گرفته شود و کشاورزان مجبور به تغییر رویه هستند.

 به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سنا پالیز، در این متن کوتاه قصد داریم از لازمه‌ی تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن و تجهیزات مورد نیاز برای تحقق این امر را مورد بررسی قرار دهیم.

تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن

با توجه به رشد جمعیت جهان و افزایش تقاضا برای محصولات کشاورزی، امروزه جامعه جهانی با بحران جدی غذا روبه‌رو است و یافتن منابع جدید برای تولید محصولات کشاورزی از جمله راهکارهای مؤثر در مقابل این بحران است از طرف دیگر مشکل کمبود آب کره زمین، دست‌وبال کشاورزان و مسئولان را برای تولید بیشتر و بی‌وقفه می‌بندد.

کشاورزی هوشمند و مدرن یکی از بهترین روش‌ها برای مقابله با این بحران‌ها محسوب می‌شود. امروزه با توجه به مقیاس رشد جمعیت جهانی، به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه، افزایش تقاضای جهانی برای محصولات کشاورزی، محدود بودن زمین‌های کشاورزی قابل‌کشت، تغییرات آب و هوایی و… شاهد گرایش روزافزون به کشاورزی به‌صورت هوشمند و دقیق درزمینهٔ تولید محصولات کشاورزی هستیم که باعث شکل‌گیری بازاری رو به رشد در این صنعت شده است.

کشاورزی هوشمند یعنی چه؟

کشاورزی هوشمند یک مفهوم نوپا است که به مجموعه روش‌های مدیریت زمین‌های کشاورزی‌ با استفاده از فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی مدرن به‌منظور افزایش کیفیت و کمیت محصولات اطلاق می‌شود. تکنولوژی‌ها و تجهیزات کشاورزی هوشمند که کشاورزان امروزه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

کشاورزی هوشمند به‌طورکلی شامل چه مواردی می‌شود؟

• سنسورها

سنسورهایی مانند سنسور آب، خاک، نور، رطوبت و مدیریت دما ازجمله مهم‌ترین سنسورهای مطرح‌شده در کشاورزی هوشمند هستند که به‌مراتب کار کشاورزان ساده‌تر و آسان‌تر می‌کنند و باعث می‌شوند این فاکتورها به طور اصولی در گلخانه یا باغ و مزرعه تنظیم شوند.

برای مثال سیستم آبیاری هوشمند که اطلاعات را از سنسورها جمع‌آوری می‌کند و دستورات از پیش تعیین‌شده را به عملگرها ارسال می‌کند که باعث می‌شود آب‌پاش فعال یا غیرفعال شود، یکی از کاربردهای این سنسورها در کشاورزی مدرن و هوشمند می‌باشد.

• نرم‌افزار

نرم‌افزارهای تخصصی کشاورزی هوشمند، یکی دیگر از ملزومات کشاورزی مدرن هستند. این نرم‌افزارهای با کمک پلتفرم‌های اینترنت اشیا فعالیت می‌کنند. اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کشاورزی و باغبانی متعددی برای نصب در گوشی‌های هوشمند وجود دارد. به کمک این اپلیکیشن‌ها می‌توان زمین کشاورزی، باغ یا آغل را از خانه و کیلومترها دورتر مدیریت و اداره کرد.

برای مثال از اپلیکیشن‌های مخصوص مدیریت ایستگاه پمپاژ می‌توان برای هوشمندسازی این ایستگاه‌ها استفاده کرد که به طور خودکار فشار آب را کنترل و تنظیم می‌کند و دیگر نیازی به سرکشی متعدد نخواهد بود.

از ملزومات و ابزارهای کشاورزی هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اتصالات: اتصال همراه، شبکه لورا و …

موقعیت یابی: جی پی اس، ماهواره و …

ربات‌ها: تراکتورهای خودران، تاسیسات پردازش محصول، پهپادها و …

آنالیز اطلاعات: شیوه‌های تجزیه‌وتحلیل داده و جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری نهایی در ارتباط با محصولات

البته دقت داشته باشید که در کشاورزی مدرن تنها فقط استفاده از ابزارهای خودکار و الکترونیکی شرط کافی نیست در کنار این باید به زیرساخت‌ها نیز دقت داشت. برای مثال استفاده از لوله‌ها و اتصالات یا استفاده از کودهای مناسب را نیز باید در دستور کار قرار داد. اتصالات پلی اتیلن یکی از بهترین نوع اتصالات هستند که در کشاورزی مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از کشاورزی هوشمند

استفاده از این کشاورزی هوشمند به دقیق بودن روند کشت کمک شایانی خواهد کرد. در نتیجه احتمال خطا و از بین رفتن محصول شما کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این کیفیت محصول نیز افزایش پیدا می‌کند چرا که بهترین شرایط برای رشد آن فراهم‌ شده است.

بودجه‌ای که برای زمین‌های زراعی هوشمند صرف می‌شود، با پیامدهای فوق‌العاده مثبت و محصولات باکیفیت جبران خواهد شد. با به کارگیری این نوع کشاورزی، مهاجرت از روستا به شهر کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و حتی جوانانی که برای انجام شغل‌های صنعتی به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده‌اند، به روستای خود بازگشته و شغل اجدادی خود را به شیوه‌ای آسان‌تر و مدرن‌تر ادامه می‌دهند.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌هایی مثل آب یکی دیگر از مزیت‌های کشاورزی هوشمند است که اهمیت آن برای کشورهای کم آبی چون ایران مضاعف است. صرفه‌جویی در مصرف انرژی و همچنین جلوگیری از فساد محصولات کشاورزی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز می‌شوند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha