• شنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 98121713070
  • خبرنگار : 71603

چیدمان میز غذا توسط ربات‌ها

چیدمان میز غذا توسط ربات‌ها

محققان دانشگاه "ام‌آی‌تی" سیستمی طراحی کرده‌اند که به ربات‌ها قدرت استدلال می‌بخشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، تا به امروز آموزش به ربات‌ها برای انجام یک کار، شامل کدگذاری مستقیم، آزمایش‌های آزمون و خطا و یا استفاده از دستگاه‌ها بوده است.
محققان دانشگاه "ام‌آی‌تی"( MIT) سیستمی توسعه داده‌اند که موسوم به "برنامه‌ریزی با مشخصات نامشخص" (PUnS) است و به ربات‌ها کمک می‌کند که وظایف پیچیده‌ای را انجام دهند.

این سیستم ربات‌ها را قادر می‌سازد به عنوان مثال بتوانند میز شام را بچینند.

به جای استفاده از روش‌های معمول که ربات برای انجام صحیح وظایف خود پاداش دریافت می‌کند، سیستم " PUnS" به ربات این امکان را می‌دهد که با استفاده از زبان، راجع به کارهایی که انجام می‌دهد و یا در آینده انجام خواهد داد، قدرت استدلال پیدا کند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه ام‌آی‌تی برای اینکه ربات را به انجام درست کارها و نتیجه درست سوق دهند، معیارهایی را تعیین کردند که به ربات کمک می‌کند از عقاید خود رضایت داشته باشد.

با این سیستم، یک طراح می‌تواند ربات را برای ایمنی بهتر بهینه‌سازی کند.مثلا در مواقعی که ربات با مواد خطرناک کار می‌کند. سیستم ساخت این محققان بسیار کارآمدتر از رویکردهای سنتی در آزمایشات اولیه است.

رباتی که مبتنی بر سیستم " PUnS" است، در ۲۰ هزار مرتبه‌ای که برای چیدمان میز شام تلاش کرد، تنها ۶ بار دچار اشتباه شد. حتی با وجود اینکه محققان موانعی را سر راه این ربات قرار دادند. مثلا چنگال را از دید او پنهان کردند.

به این ترتیب توانایی ربات مبتنی بر سیستم ساخت محققان دانشگاه ام‌آی‌تی، برای انجام یک هدف تعیین شده، مانند انسان بود.

توسعه‌دهندگان سیستم در نظر دارند محصول سال خود را به طریقی بهینه‌سازی کنند که تنها با دیدن، آموزش نبیند بلکه بتواند به بازخوردهای عملکرد خود، واکنش هم نشان دهد. 
به عنوان مثال کاربران می‌توانند نسبت به عملکرد ربات نقد داشته باشند.

همه این پیشرفت‌ها در علم رباتیک این نوید را می‌دهد که در آینده، ربات‌های خانگی می‌توانند با وظایف جدید سازگار شوند. 


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha