• شنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 99050401994
  • خبرنگار : 71624

/چهل سال با جهاد دانشگاهی/

آزمایشی برای تشخیص نیاز به شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان پستان

آزمایشی برای تشخیص نیاز به شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان پستان
عکس تزئینی است

مدیر دپارتمان ژنتیک پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با بیان این که آزمایش انکوتایپ در تشخیص نیاز به شیمی درمانی بیماران مبتلا به سرطان پستان کاربرد دارد، گفت: در دنیا این آزمایش به صورت تک مرکزی در کشور آمریکا انجام می‌شود و نمونه‌ها باید به آن کشور ارسال شود. قیمت این آزمایش برای هر فرد ۴۰۰۰ دلار است. با توجه به وجود تحریم‌ها، امکان ارسال نمونه‌ها برای ایران وجود ندارد در نتیجه، عملا سال‌هاست که انجام این تست در کشور با مشکل مواجه شده است. بومی سازی این آزمایش منجر به در دسترس قرار گفتن این تست با قیمت ارزانتر و در زمان کوتاهتر برای بیماران می‌شود .

دکتر رضوان اسمعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آزمایش انکوتایپ و کارکرد آن گفت: این آزمایش در تشخیص نیاز به شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان پستان کاربرد دارد. به صورت معمول بدون انجام این تست،  اکثر بیماران مبتلا به سرطان پستان برای شیمی درمانی کاندید می‌شوند این در حالی است که درصد بالایی از بیماران مبتلا به سرطان پستان در مراحل پایین سرطان نیاز به انجام شیمی درمانی ندارند. با انجام این آزمایش می توان مشخص کرد که کدام یک از بیماران را می توان از شیمی درمانی معاف کرد.

وی افزود: شیمی درمانی عوارض جانبی بسیار زیادی مانند تهوع، اسهال، ریزش مو و موارد دیگری دارد که فرد را از زندگی معمول باز می‌دارد و علاوه بر آن، برای بیمار و جامعه هزینه زیادی دارد.

مدیر دپارتمان ژنتیک پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با بیان این که این طرح مرحله آزمایشگاهی را به پایان برده است، گفت: در حال حاضر مشغول اعتبارستجی طرح هستیم و مکاتباتی با اداره تجهیزات پزشکی جهت اخذ مجوز  انجام شده است. پس از اخذ مجوز این آزمایش در دسترس بیماران قرار می‌گیرد. هزینه دقیق این تست پس از آماده‌سازی نهایی آن مشخص می‌شود اما به طور تقریبی حدود یک پنجم یا یک چهارم مشابه آمریکایی قیمت دارد.

اسمعیلی در بخش پایانی سخنان خود درباره اهمیت جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور است که یکی از وظایف آن انجام پروژه های کاربردی است. در جهاد دانشگاهی امکان شکل‌گیری خدمات و فناوری‌هایی وجود دارد که شاید در دانشگاهها به سادگی امکان پذیر نباشد. با توجه به ساختارهای موجود در جهاد دانشگاهی امکان رفع نیازهای کشور به خصوص در زمینه پزشکی فراهم است. یکی از چشم‌اندازهای جهاد دانشگاهی شناسایی و پاسخ به نیازهای استراتژیک است. در جهاد دانشگاهی امور پژوهشی صرفا جهت پژوهش انجام نمی‌شود بلکه ارایه پژوهش ها و خدمات علمی – فنی در زمینه های مختلف مورد نیاز جامعه مد نظر قرار می گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha