• سه‌شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 99052820912
  • خبرنگار : 71624

در افتتاحیه مرکز رشد دانشگاه اعلام شد

عمومی‌سازی دانش علوم اعصاب از برنامه‌های علوم پزشکی ایران

عمومی‌سازی دانش علوم اعصاب از برنامه‌های علوم پزشکی ایران
عکس تزیینی است

مسئول برنامه جامع علوم اعصاب و شناختی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این که ایجاد مرکز رشد علوم یکی از بخش‌های مهم این برنامه بوده است، گفت: یکی از جنبه‌های این برنامه با عمومی‌سازی دانش علوم اعصاب مرتبط است؛ عمومی‌سازی دانش علوم اعصاب باعث می‌شود مردم نسبت به عملکرد مغز خود آگاهی پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدتقی جغتایی امروز در آیین افتتاح مرکز رشد علوم اعصاب و شناختی دانشگاه علوم پزشکی ایران که به صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: گسترش مباحث مربوط به علوم اعصاب و علوم شناختی در سطح دانشگاه و ملی از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران است. به دستور رییس دانشگاه برنامه علوم اعصاب با ابعاد مختلفی تدوین شده که در شورای دانشگاه مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفته است. یکی از جنبه‌های این برنامه این است که ما چگونه می‌توانیم آموزش را در سطح دانشگاهی و ملی توسعه دهیم. بخش دیگر برنامه، حمایت از برنامه‌های پژوهشی کاربردی است و بخش سوم آن نیز به عمومی سازی دانش علوم اعصاب مرتبط است. عمومی سازی دانش علوم اعصاب باعث می‌شود مردم نسبت به عملکرد مغز خود آگاهی پیدا کنند.

وی با بیان این که حوزه علوم اعصاب بر پایه تکنولوژی است، گفت: علوم اعصاب و شناختی جزو دانش‌هایی است که به سرعت در دنیا در حال پیشرفت است. از سال ۱۹۵۰ دانش بشر پیشرفت کرد و دانشمندان توانستند مغز را بهتر بشناسند. دهه‌ آخر قرن ۲۰ "دهه‌ مغز" نامگذاری شد و در همین راستا کشورهای مختلف برنامه‌های ملی در این خصوص طراحی کردند. خوشبختانه در کشور ما نیز موضوع پرداختن به علوم شناختی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در اسناد بالادستی به آن پرداخته شده است.

رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: بسیاری از شرکت‌ها در حوزه علوم اعصاب سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در بحث تکنولوژی هر روز نرم‌افزارهای مختلفی در دنیا معرفی می‌شود. در دانشگاه علوم پزشکی ایران برنامه‌ای طراحی شده که هر دپارتمانی در حوزه علوم شناختی با دیگر دپارتمان‌ها همکاری و هماهنگی کند. امیدوارم بتوانیم در حوزه تولید تکنولوژی و استفاده از آن برای مردم گام‌های خوبی برداریم.

ضرورت ارتباط بین بخش‌های مختلف علوم اعصاب

در ادامه، دکتر بابک زمانی، متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این که ارتباط نزدیک بین بخش‌های مختلف علوم اعصاب بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد، گفت: این رشد بخش‌های مختلف، در همه جای دنیا هماهنگ بوده؛ اما به دلایل مختلف بخش‌های مختلف نوروساینس در کشور ما ارتباط ارگانیکی نداشته‌اند.

وی درباره کلینیکال نورولوژی اظهار کرد: کلینیکال نورولوژی بخش لاینفکی از نوروساینس است؛ زیرا تاکنون هیچ دستگاهی نتوانسته بهتر از مغز انسان سیستم‌های عصبی را مورد بررسی قرار دهد، البته تکنولوژی‌های بسیاری ایجاد شده، اما نقش محوری مغز انسان انکارناپذیر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در بخش دیگری درباره یکی از روش‌های درمانی مغز و اعصاب و آینده آن، گفت:  BDS یکی از روش‌هایی است که در نوروساینس وجود دارد و در حال حاضر برای پارکینسون اجرا می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد تحریک هسته‌های داخل مغز بتواند در کل نوروساینس موثر باشد. شاید در چشم‌اندازی بتوان بسیاری از بیماری‌های اعصاب را با تحریک‌ هسته‌های داخلی مغز بهبود بخشید. علاوه بر آن، داروهای بسیار تخصصی‌ای در حوزه اعصاب در حال کشف است که همه‌ این‌ها جز با همکاری ارگانیک متخصصان مختلف ممکن نیست.

بازگشت سرمایه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه علوم اعصاب

در قسمتی دیگر از مراسم افتتاح مرکز رشد علوم اعصاب، دکتر گیو شریفی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علاوه بر معرفی موضوعات روز علوم اعصاب برای پژوهشگران، در پاسخی درباره خوش‌بینی نسبت به بازگشت سرمایه در حوزه علوم اعصاب گفت: برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان در خصوص سودآوری سرمایه‌گذاری نگرانی‌هایی را دارند. اگر شتاب‌دهنده راه‌اندازی شود و شرکت‌ها در حوزه radio surgery یا درمان‌هایی که بیمار آن‌ها در حال حاضر وجود دارد فعالیت کنند، می‌توانند به سود کوتاه‌مدت برسند؛ اما اگر در فرآیندهای دیگری سرمایه‌گذاری شود ممکن است در کوتاه‌مدت سودی نداشته باشد، ولی در آینده در دنیا به شدت پولساز شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha