• شنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 99060100749
  • خبرنگار : 30057

با حضور ستاری صورت گرفت

رونمایی از ۳ سکوی بومی هوش مصنوعی برای پردازش متن و گفتار و پایش محیط‌های صنعت

رونمایی از ۳ سکوی بومی هوش مصنوعی برای پردازش متن و گفتار و پایش محیط‌های صنعت

طی مراسمی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از ۳ سکوی بومی هوش مصنوعی برای بهینه سازی عملکرد کسب و کارها رونمایی شد.

به گزارش ایسنا طی برگزاری مراسمی با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از ۳ سکوی بومی مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی شد.

این سکوها در حوزه‌های تبدیل متن به گفتار، پردازش گفتار، تصویر و صوت و پایش محیط‌های صنعتی است.

سامانه CICAP

یکی از شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه شریف سامانه‌ای با عنوان "سی کپ (CICAP) را برای کاربردهای مختلف عرضه کرده است.

برگزاری آزمون‌های مجازی در شرایط شیوع کرونا ویروس یکی از کاربردهای آن است که امکاناتی چون تشخیص چهره، سلامت پاسخ‌های داده شده، تطبیق صوت و پاسخ دهنده، نظارت آنلاین در زنده بودن تصاویر ارسالی و تبدیل پاسخنامه‌های متنی به صوت در آن دیده شده است.

دانشگاه‌های تهران و آزاد از قابلیت‌های این سامانه بهره‌مند شدند.

داشبورد کرونا با عنوان سامانه تشخیص پنومونی کووید ۱۹ از دیگر دستاوردهای این گروه است. کارکرد این داشبورد توسعه سامانه هوشمند به عنوان دستیار متخصصین رادیولوژی است که سرعت و دقت تشخیص کووید ۱۹ را از طریق پردازش تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه را افزایش می‌دهد.

این سامانه، با استفاده از نوآوری در پیش پردازش تصاویر و الگوریتم‌های یادگیری ژرف می‌تواند ناهنجاری‌هایی که در مراحل ابتدایی در تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه دیده نمی‌شوند را تشخیص داده و حجم ناحیه عفونی را نیز در مدت زمان بسیار کوتاهی با دقت بسیار بالا محاسبه کند.

به گفته این محققان این سامانه در بیمارستان سینا پیاده سازی شده است.

سامانه دیپلماسی برای تحلیل اخبار و گزارش‌های ترند شده در شبکه‌های اجتماعی از دیگر نوآوری‌های این گروه است که در اختیار وزارت امور خارجه قرار گرفته است.

علاوه بر آن سامانه حضور و غیاب این محققان دانشگاه صنعتی شریف اجرایی شده است.

عرضه بیش از ۳۰ ابزار هوش مصنوعی

یکی از شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه شریف با هدف تولید و توسعه محصولات و راهکارهای خلاقانه در حوزه فناوری اطلاعات و به طور خاص هوش مصنوعی موفق به عرضه سکوهای بومی شامل بیش از ۶۰ ابزار با کیفیت هوش مصنوعی و ۱۵ بیش از ۱۵ پیکره شدند.

پردازش متن به گفتار، هوش تجاری، پردازش زبان‌های طبیعی، پردازش تصاویر و ویدئو و تحلیل شبکه‌های اجتماعی از کارکردهای سامانه پیاده سازی شده از سوی این محققان است.

سامانه پایش محیط‌های صنعتی

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان با دو ماموریت تولید محصولاتی مبتنی بر پردازش تصویر و متن و فعالیت در بازارهای بین المللی تشکیل شد و در حال حاضر ۳ رقیب برای محصولات این شرکت به ثبت رسیده است.

سامانه پایش محیط صنعتی از دستاوردهای این شرکت است که در آن امکاناتی چون کنترل کارکنان از لحاظ تجهیز آنها به ابزارهای ایمنی، کنترل حضور آتش نشانان، ارگونومی بدن کارکنان در هنگام کار کردن در محیط صنعتی و کنترل حضور و غیاب آن پیش بینی شده است.

این سامانه قادر است که دوربین های مدار بسته متصل شود و محیط‌های صنعتی مورد آنالیز و تحلیل قرار دهد.

به گزارش ایسنا بر اساس اعلام این محققان شرکت‌ها و استارتاپ‌ها به مدت یک ماه می‌توانند به صورت رایگان از این سرویس‌ها بهره مند شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha