• سه‌شنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 99060403437
  • خبرنگار : 71567

معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد

قوانین انتقال دانشجویان از خارج تغییر نکرده است/آغاز ترم نودانشجویان به بهمن ماه موکول شد

قوانین انتقال دانشجویان از خارج تغییر نکرده است/آغاز ترم نودانشجویان به بهمن ماه موکول شد

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ۱۵ شهریور آموزش دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور آغاز می شود، گفت: سعی می کنیم آموزش دانشجویان جدیدالورود را به بهمن ماه موکول کنیم.

به گزارش ایسنا؛ دکتر علی اکبر حق دوست در نشست خبری امروز که به صورت مجازی برگزار شد، به آخرین وضعیت انتقال دانشجویان ایرانی از خارج به دانشگاه های داخل اشاره کرد و گفت: قوانین و مقررات وزارت بهداشت تغییری نکرده است کسانی که قبل از ۲۰۱۹ برای تحصیل به دانشگاه های خارجی رفتند اگر شرایط لازم را داشته باشند می توانند درخواست انتقال به دانشگاه های داخلی بدهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از تسهیل روند و شرایط انتقال دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های خارجی به دلیل شیوع کرونا خبر داد و گفت: این دانشجویان باید در دانشگاه ها معتبر تحصیل کرده باشند و برای انتقال معدل دیپلم و تعداد واحدها آنها کنترل می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: به دلیل شیوع کرونا و شرایط سخت ارزی و غیره برای انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های خارجی تحت فشار هستیم.البته دانشجویان دانشگاه های داخل نیز نقطه نظراتی دارند. از جمله اینکه با کمبود فضا و امکانات مواجه هستیم. ما نقطه نظرات موافق و مخالف جدی در این زمینه را دریافت کردیم و سعی می کنیم بر اساس توجیه مناسب این روند انتقال صورت بگیرد.

دکتر حق دوست با تاکید بر اینکه سال تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی به طور رسمی از ۱۵ شهریور شروع می شود، گفت: کلاس های آموزشی ترم آینده همانند ترم قبل و عمدتا به شکل مجازی برگزار می شود اما در برخی مناطق آموزش به صورت ترکیبی و تلفیقی ارائه می شود. البته با توجه به شرایط کنکور و اعلام نتایج و ما باید دانشگاه ها را خلوت کنیم و به این ترتیب آغاز برگزاری کلاس های آموزشی عمده ورودی های جدید را به بهمن ماه موکول می کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: ما از سوی دانشجویان ایرانی خارج از کشور که تحصیل آنها هم از نظر اقتصادی و هم از نظر شرایط کرونایی با پیچیدگی مواجه شده است، بسیار تحت فشار هستیم. آنها انتظارات بیشتری از وزارتخانه دارند و متقابلا دانشجویانی که در دانشگاه های داخل کشور هستند نیز انتظاراتی دارند و آن را بیان کرده اند. از سوی دیگر بیمارستان ها، یونیت های دندانپزشکی و مراکز آموزشی درمانی با کمبود فضا مواجه است.  اما به طور کلی برآورد نیروی انسانی مبنای کار ما در این وزارتخانه است

بورس تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی

دکتر حق دوست همچنین در خصوص آخرین وضعیت بورسیه دانشجویان علوم پزشکی تاکید کرد: در حال حاضر تعدادی از دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی بورس کشورهای خارج هستند یعنی به صورت خیلی محدود کشورهای دیگر به این دانشجویان بورس تحصیلی اعطا کرده اند و این دانشجویان در کشورهای دیگر بورس تحصیلی شده‌اند. فقط حداکثر گاهی اوقات تاییدیه تحصیل در مقاطع پایین تر تحصیلی از وزارت بهداشت درخواست می‌شود که ما نیز براساس قوانین و مقرراتی که داریم در صورتی که دانشجویان تعهدات خود را انجام داده باشند این تاییدیه را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

توقف بورس تحصیلی دانشجویان 

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین اظهار کرد: تعداد دانشجویانی که از طرف کشورهای دیگر در رشته‌های علوم پزشکی بورس تحصیلی می‌گیرند بسیار محدود است اما در خصوص اعطای بورس تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی توسط ایران باید گفت که این نوع بورسیه سال‌هاست که متوقف شده در واقع با توجه به رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و همچنین دانشگاه‌های وزارت علوم ما بسیاری از نیازهای آموزشی داخل را به طور صد درصد تامین می‌کنیم بنابراین مفهوم بورس تحصیلی با آن چه 20 سال گذشته در کشور وجود داشت کاملا تغییر یافته و تقریبا نزدیک به صفر رسیده است.

توقف فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان در شرایط کرونا

وی همچنین در خصوص فرصت مطالعاتی دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی  نیز گفت: تا پیش از شرایط کرونایی اگر اساتید و دانشجویان دوره دکتری می خواستند چند ماهی را برای گذراندن دوره تکمیلی به کشورهای دیگر بروند این نوع فرصت مطالعاتی کوتاه مدت به صورت محدود در کشور وجود داشت اما اخیرا به دلیل شرایط کرونا که رفت و آمد بین کشورها دشوار شده است آمار این نوع فرصت‌های مطالعاتی نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته و نزدیک به صفر رسیده است.

معاون وزارت بهداشت همچنین در خصوص پیشنهادات وزارت بهداشت به ستاد کرونا در حوزه وضعیت آموزش دانشجویان نیز گفت: ما پیشنهادات متعددی در این زمینه به ستاد ارائه دادیم مثلا در حوزه آزمون‌های دکتری مصاحبه‌های پذیرفته شدگان این آزمون ، نحوه امتحانات دانشجویان و سایر موضوعات آموزشی پیشنهاداتی را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه دادیم. همچنین در خصوص شروع سال تحصیلی و قوانین و مقررات آموزشی نیز پیشنهاداتی را ارائه دادیم اما در نهایت تصمیم گیری در این زمینه به ستاد موکول شد  در واقع قوانین و مقررات آموزشی در شرایط فعلی تغییراتی را داشته است.  که در این زمینه باید تصمیماتی گرفته شود و ما نیز مرتبا با ستاد در تماس بودیم و باید متناسب با شرایط بهترین تصمیمات را بگیریم.

دکتر حق دوست با تاکید بر این که قطعا دوران پساکرونا که زمان آن مشخص نیست با دوران قبل از کرونا متفاوت خواهد بود، خاطر نشان کرد:دنیا با یک سرعت به سمت تغییر حرکت می‌کرد اما وقوع کرونا این سرعت را چند برابر افزایش داده و ما در  عرصه روابط بین المللی و اقتصاد، تعامل بین شرق و غرب و همچنین موضوعات اقتصادی و آموزشی شاهد تغییراتی بر اثر وقوع کرونا بودیم و سرعت آشنایی اساتید و اعضای هیات علمی ما با مفهوم آموزش مجازی و آموزش از راه دور چندین برابر افزایش یافت و ما در طول حدود 4 ماه راهی را که فکر می‌کردیم رسیدن به آن 5 سال طول می‌کشد را طی کردیم و حتی در عرصه قوانین و مقررات آموزشی نیز تغییراتی را داشته‌ایم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: تقریبا در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دفاع از راه دور به یک موضوع عادی و جاافتاده تبدیل شده است و اگر کرونا هم حذف شود این اتفاقی که در عرصه آموزش دانشگاه‌ها افتاده است به هیچ عنوان حذف نخواهد شد و بسیاری از سینمارهای علمی ما که در حال حاضر از راه دور وبا کیفیت قابل ملاحظه‌ای برگزار می‌شوند حتما در دوران پساکرونا نیزادامه دار خواهند شد؛ اگرچه قطعا سینمارهای حضوری نیز خواهیم داشت اما شکل ، حجم و اندازه  و سایر ویژگی آن متفاوت خواهد شد.  چرا که نگرش افراد با توجه به شرایط فعلی تغییر یافته و این تغییرات به هیچ عنوان برگشت پذیر نخواهد بود.

افزایش حدود 20 درصدی غایبان دو آزمون دکتری و ارشد

دکتر حق دوست از افزایش 10 تا 20 درصدی آمار غایبان آزمون‌های ارشد و دکتری وزارت بهداشت خبر داد و گفت: آمار داوطلبان غایب در آزمون دستیاری نیز افزایش یافته است اما امار آن در مقایسه با سایر آزمونها پایین بود در واقع قسمت قابل ملاحظه‌ای از این افزایش غیبت‌ها برای حضور در امتحان‌ها به این موضوع برمی‌گردد که داواطلبانی که خیلی خوب نتوانستند خود را برای آزمون آماده کنند بنابراین از حضور در جلسه آزمون خودداری کردند. شاید سال‌های گذشته این موضوع برایشان دشوار نبود که بخواهند در جلسه حاضر باشند اما اگر درصد داوطلبانی که کارت ورود به جلسه ازمون خودرا دریافت کرده و سپس در جلسه آزمون حضور نیافتند را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که تعداد غایبان بسیار کمتر بود و تقریبا این آمار حدود یک تا دو درصد یعنی همانند سال‌های قبل بود.

افزایش طول ترم دانشجویان پزشکی

وی همچنین در خصوص افزایش طول ترم تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی نیز گفت: ما یک تقویم زمانی برای آموزش دانشجویان داریم و سعی کردیم براساس این تقویم تسهیلاتی را برای دانشجویان قائل شویم و زمان حذف اضطراری و حذف تک درس دانشجویان افزایش یافته است تا دانشجویان کمتر تحت فشار قرار بگیرند اما برخی از آموزش های علوم پزشکی به دلیل تفاوت ماهیت آن با سایر آموزش‌ها ذالتا به دلیل مجازی شدن آموزش با مشکلاتی مواجه شدند فرض کنیم یک دانشجوی علوم پزشکی باید یک ماه در بخش های مختلف مثلا گوش، حلق و بینی یا چشم حضور داشته باشد اما وقتی در این بخش‌ها مریضی نباشد عملا آموزش لازمی نمی‌بیند؛ بنابراین سعی ما این است که این تاخیر را با اعمال روش‌های جایگزین جبران کنیم اما لاجرم  این وضعیت تاثیرات خود را خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: مثلا رشته‌ای مثل دندانپزشکی که رشته پرخطری است و دانشجو باید روی یونیت و بر روی دندان یک بیمار آموزش‌های لازم را ببیند اما با شرایط فعلی شیوع کرونا ممکن است بیماران مراجعه کننده آلوده باشند. بنابراین شکل آموزش دانشجویان این گونه رشته ها ممکن است طی این مدت آسیب‌های زیادی دیده باشد و بخاطر همین احتمال این که در طول دوره تحصیلی افزایش باید وجود دارد.

دکتر حق دوست ادامه داد: البته ما تلاش می‌کنیم با کمک انجمن‌های صنفی و دانشگاه‌های علوم پزشکی بهترین راهکار برای جبران این وضعیت به کار بگیریم.  به همین جهت لاجرم طول  ترم دوره برخی رشته‌های پزشکی افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص ایمن سازی و تامین وسائل حفاظتی برای دانشجویان در نیمسال پیش رو نیز گفت: ما برای ایمن سازی فضاهای آموزشی، فضاهای خوابگاه ها و فضاهای دانشکده ها و آزمایشگاهی حداقل های لازم را تامین کردیم.اما مدیریت فضاهای بیمارستانی با معاونت درمان است و مدیریت فضاهای دانشکده ها و آزمایشگاه ها با معاونت آموزشی است که ما سعی کردیم امکانات لازم را دپو کنیم و با خلوت کردن و کم کردن برخوردها و اصلاحاتی که در سلف سرویس ها انجام شد؛ حضور فعال فیزیکی دانشجویان کمتر از سال های گذشته خواهد بود تا بتوانیم استانداردها را رعایت کنیم.

آمار ابتلای ایرانیان به کرونا

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به آمار ابتلای ایرانیان به کرونا گفت: در مورد تعداد مبتلایان عدد قطعی نمی توانیم بگوییم. تعداد قابل ملاحظه ای ممکن است کاملا بدون علامت باشند و حتی آنتی بادی هم در بدن آنها تولید نشده باشد.بررسی ها نشان داده است که ممکن است ۳۰ درصد افراد حتی واکشن اولیه هم نداشته باشند و حتی خودشان هم به وجود بیماری مشکوک نشده باشند.

وی ادامه داد: در واقع اینکه ویرووس وارد بدن چند نفر شده است را واقعا نمی دانیم و نمی توان با دقت این موضوع را اعلام کرد. برآوردهای ریاضی از ۲ میلیون تا ۲۵ میلیون نفر مختلف است اما همه اینها برآورد ریاضی است. در کل دنیا هم همین طور است. اما در ایران هر روزه آمار مبتنی بر آزمایش قطعی اعلام می شود و در دنیا هم سایت های مرتبط با سازمان بهداشت جهانی آمار اصلی را اعلام می کنند.

زمان شیوع کرونا در کشور

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: در خصوص شروع زمان اپیدمی کرونا در کشور واقعا حرف جدیدی نداریم. برخی از پزشکان در دنیا اعلام کرده اند که در اوایل دی ماه بعضی از مستندات نشان از وجود کرونا داشته و یا بر اساس برخی نشانه ها شاید آبان ماه در فرانسه و دو ماه قبل از آن در اسپانیا مواردی دیده شده است. اما همه اینها در حد مطالعه است و هنوز متقن نمی توان حرف زد. ما در کشور هنوز نتوانسته ایم مستندات رد ویروس  قبل از بهمن ماه را در کشور پیدا کنیم. صحبت هایی که برخی همکاران پزشک عنوان می کنند که بیمارانی با علائمی شبیه کرونا داشته اند نیاز به کارهای عمیق تر تحقیقاتی دارد.

حق دوست با بیان اینکه ویروس کرونا بسیار پیچیده است و از یک کشور تا کشور دیگر و از یک شرایط جغرافیایی دیگر تا جایی دیگر و حتی از یک استان تا استان دیگر در ایران باهم متفاوت است، اظهار کرد: در ماه های اخیر شاهد بودیم که پیش بینی سایت های بین المللی هم به شدت تغییر کرده است و برخی از مدیران ارشد کشورها حرف هایی زدند اما چند ماه بعد از آن از آنچه گفتند، تغییر جهت دادند. ما هنوز نمی دانیم که در مقابله با کرونا در دقیقه چندم بازی هستیم.

به گفته وی، یکی از اتفاقاتی که در ایران افتاد و حساسیت ایجاد کرد این بود که زمانی که اپیدمی  شروع شد و آشوب روانی ایجاد کرد همه فکر می کردند این وضعیت مختص ایران است اما دیدیم که در کمتر از یکی دو هفته کشورهای اروپایی هم بعد از ایران گرفتار شدند و مشخص شد که مشکلات مدیریتی کرونا منحصر فرد نبوده است. واقعیت این است که آنقدر که در زمان پیک دوم به مدیریت نامناسب هجمه می شد، این مسئله آنقدر جدی نبود و کشورهای دیگری هم این موضوع را تجربه کردند. نکته این است که بیماری در برخی نقاط ضعیف تر و خفیفتر بوده و در برخی نقاط جهش هایی را ایجاد کرده و وحشی تر شده است. اینکه اثرات تهاجم مستقیم کم بشود و یا عوارض بیشتر شود نیز مشخص نیست.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: ما چندان ایمونولوژی و اپیدمیولوژی کرونا را نمی شناسیم و بیشترین انرژی باید برای مقابله در حوزه پیشگیری صرف شود. نباید اضطراب ایجاد کنیم و باید بدانیم که نه صرفا با ویروس بلکه با کل اثرات ویروس در اقتصاد، عواطف انسانی، مسائل فرهنگی و اجتماعی مبارزه می کنیم. از یک بیماری خیلی خفیف و تا یک بیماری شدید ممکن است در پاییز ایجاد شود اما وظیفه ما مشخص است، اینکه ماسک بزنیم، از مسافرت های بیخود خودداری کنیم  و از تجمع هایی که امکان رعایت پروتکل ها در آن کم است؛ پیشگیری کنیم.

وی تاکید کرد: فرهنگ کشورهای مختلف متفاوت است و در این میان کشورهای آسیایی به دلیل تجربه شان از ویروس های سارس و مرس، با کرونا متفاوت برخورد کردند. در مقابل ما در ایران برخورد فرهنگی مبتنی با خانواده دوستی داریم و این بحث های فرهنگی ممکن است در کشورهای دیگر وجود نداشته باشد. در کشورهای دیگر ممکن است قهوه خانه و کافه تریا رونق داشته باشد، در برخی از کشورها مدارس شبانه روزی همچنان رونق دارد و یا در کشور ما مراسم های مربوط به ماه محرم و رمضان وجود دارد. در واقع  علی رعم اینکه نقد داریم و می گویم اگر کنترل بهتری می کردیم درصد بار بیماری کمتر می شد اما باید بی غرض نگاه کنیم. نسبت فوتی ها و مبتلایان به یک میلیون نفر را در ایران با سایر کشورها مقایسه کنیم می بینیم که خبلی خوب توانسته ایم مدیریت کنیم و میزان فوتی های کشور ما به یک میلیون نفر نسبت به سایر کشورها پایین تر است.

نمره قبولی به مردم برای رعایت اصول بهداشتی

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه برای برای رعایت اصول بهداشتی نمره قبولی می دهم، گفت: برخی با عینک بدبینی می گویند آمار بیشتر از این تعداد است اما باید بدانیم که سازمان بهداشت جهانی یک معیار مشخص دارد. در برخی کشورها اگر مرگ کرونا در داخل بیمارستان نباشد، حتی اگر تشخیص قطعی نباشد، به حساب کرونا نمی گذارند. اما ما در بدترین حالت کم شماری ها را هم اصلاح کنیم و بازهم تعداد مرگ نسبت به جمعیت عدد پایینی است. در واقع  قسمتی از این مسئله لطف خدا، قسمتی از آن به دلیل توانایی سیستم نظام سلامت است و قسمت عمده آن هم رعایت مردم است. ممکن است برخی از مردم همراهی نکنند اما بیشتر از دو سوم مردم همراهی کرده اند که نباید آن ها را فراموش کنیم.بنابراین به مردم برای رعایت اصول بهداشتی نمره قبولی می دهیم.

وی در خصوص آمار دانشجویان ایرانی علوم پزشکی در خارج از کشورخاطرنشان کرد: هنوز آماری دقیق از تعداد ایرانیان مقیم خارج از کشور وجود ندارد. از همین رو احصاء کردن تعداد دانشجویانی که به خارج می روند هم مشخص نیست.در برخی از دانشگاه ها ممکن است اعداد و ارقام منسجم تر دیده شود . از طرفی شرکت های خاصی هم برای اعزام دانشجو به  این بازار رونق می دهند.

افزایش ۶۰ درصدی پذیرش رشته های علوم پزشکی در سال های اخیر

به گفته وی، سیاست افزایش دانشجویان علوم پزشکی با توجه به منطقی کردن، مستند کردن بر اساس معیارها و محاسباتی که پذیرش متناسب با نیاز صورت گیرد، صورت می گیرد و ممکن است متقاضی در برخی از رشته ها بیشتر باشد و در مقابل جذابیت برخی رشته ها کم شده باشد. اما در سه چهار سال گذشته تعداد پذیرش در رشته های علوم پزشکی ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است از آنجایی که اثرات این افزایش بعد از ۵ سال مشخص می شود.اثرات افزایش ظرفیتی که چند سال گذشته رخ داده  از ۲ سال آینده مشخص می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: تعداد تربیت دانشجو مشکل اصلی نیست بلکه شکل بکارگیری مشکل دارد. حتی در شهرهای کوچک هم تعداد پزشک عمومی زیاد است اما در مناطق محروم بکارگیری مشکل دارد. ما کمبود پرستار داریم و از سوی دیگر پرستار بیکار هم داریم که باید برای این موضوع اصلاح آموزشی انجام شود.

دکتر حق دوست در پایان به شرایط برگزاری آزمون های درون دانشگاهی اشاره کرد و گفت: برای اینکه بحث های مصاحبه ها و آزمون های عملی دکتری و ارشد را هماهنگ کنیم که به صورت آنلاین یا کاغذی باشند فرآیندهای زمانبری طی شده است و مرتب با ستاد ملی کرونا در ارتباط بودیم که متناسب با شرایط عمل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha