• یکشنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۷:۲۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 99062317618
  • خبرنگار : 71624

گلایه از بی‌توجهی به اهداف آموزشی مقاطع تحصیلی/وزارت علوم جایگاه خود را گم کرده است

گلایه از بی‌توجهی به اهداف آموزشی مقاطع تحصیلی/وزارت علوم جایگاه خود را گم کرده است

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به روند افزایشی فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه و فنی مهندسی، گفت: آموزش ما در هر مقطع برای مقطع بعدی انجام می‌شود یعنی دانش‌آموز جذب می‌کنیم که دانشجو شود و دانشجوی کارشناسی ارشد جذب می‌کنیم که آن را تبدیل به دانشجوی دکترا کنیم. این در حالی است که هر مقطع تحصیلی برای خود هدف مشخصی دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی رجالی در میزگرد بررسی علل کاهش اقبال دانشجویان به آموزش‌های علوم و مهندسی که بعد از ظهر امروز یکشنبه (۲۳ شهریور) برگزار شد با مقایسه‌ تعداد کل فارغ‌التحصیلان کارشناسی وزارت بهداشت و کارشناسی دو گروه تحصیلی علوم پایه و فنی و مهندسی، گفت: از سال ۸۰ تا ۹۷ تعداد فارغ‌التحصیلان کارشناسی رشته‌های علوم پایه و فنی مهندسی از فارغ‌التحصیلان کارشناسی وزارت بهداشت بسیار بیشتر است. همان زمان که این مسئله را به وزارت علوم می‌گفتیم توجه نمی‌کردند.

وی افزود: با ایجاد دانشگاه‌های متعدد و عدم نظارت وزارت علوم شاهد افزایش بی‌رویه تعداد فارغ‌التحصیلان کارشناسی علوم پایه و فنی مهندسی هستیم. وزارت علوم جایگاه خود را گم کرده است. به جای این که نظارت کند، دارد در امور دانشگاه‌ها دخالت می‌کند.

موسس خانه ریاضیات اصفهان خاطرنشان کرد: تمرکز برنامه‌ریزی در دانشگاه‌ها و عدم استفاده از تغییرات جهانی و نیز نوآوری‌ها و نیازهای به‌هنگام عامل موثر دیگری بر کاهش اقبال دانشجویان به آموزش‌های علوم و مهندسی است. وقتی دانشگاه‌ها برای تغییر دروس خود موظفند از وزارت علوم اجازه بگیرند، باعث می‌شود دانشگاه نتواند نوآوری و توانمندی خود و نیازهای جامعه‌ پیرامونی خود را مورد توجه قرار دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که «مدرک‌گرایی رایج شده است» گفت: البته این موضوع در پزشکی وجود ندارد یعنی ما مسئولی را نمی‌بینیم که پزشک باشد و دکترایش را به صورت صوری گرفته باشد اما در رشته‌های علوم پایه، فنی مهندسی و علوم انسانی بسیار زیاد هستند.

رجالی در ادامه با اشاره به تجربه‌ی ناموفق راه‌اندازی دوره کاردانی در دانشگاه صنعتی اصفهان، عدم توجه به نیاز جامعه به فارغ‌التحصیلان کاردانی، نبود ارتباط واقعی بین صنعت و دانشگاه و در نتیجه آماده نبودن فارغ‌التحصیلان برای کار در جامعه را از جمله علل کاهش اقبال دانشجویان به آموزش‌های علوم و مهندسی دانست.

وی افزود: کارها توسط غیرمتخصصان انجام می‌شود و همین باعث شده است فارغ‌التحصیلان نتوانند جایگاه خود را پیدا کنند. برنامه‌ی دقیقی برای پذیرش دانشجو نداریم و فارغ‌التحصیلان علوم و مهندسی را بی‌ارزش شمرده‌ایم هم به خاطر تشویق به مدرک‌گرایی و هم این که فارغ‌التحصیلان را در برابر دانش‌آموختگان پزشکی بی‌ارزش قلمداد کردیم.

این استاد ریاضی درباره اهمیت شغل معلمی بیان کرد: ما مطالعه‌ای را درباره اهمیت شغل معلمی انجام دادیم و نشان دادیم افزایش کیفیت آموزش و کیفیت معلمان تاثیر مثبتی بر رشد اقتصادی و توسعه انسانی می‌گذارد. آموزش ما در هر مقطع برای مقطع بعدی انجام می‌شود یعنی دانش‌آموز جذب می‌کنیم که دانشجو شود و دانشجوی کارشناسی ارشد جذب می‌کنیم که آن را تبدیل به دانشجوی دکترا کنیم. این در حالی است که هر مقطع تحصیلی برای خود هدف مشخصی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نحوه برخورد فرهنگستان علوم با مشکلات رشته‌های علوم پایه و مهندسی را با شیوه‌ی برخورد فرهنگستان علوم پزشکی مقایسه کنیم درمی‌یابیم که چه قدر ضعیف برخورد کرده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.