• یکشنبه / ۶ مهر ۱۳۹۹ / ۱۸:۰۴
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 99070604231
  • منبع : مطبوعات

فردوسی نفس می‌کشد

فردوسی نفس می‌کشد

یکی از ۶ میدانی که قرار است با دگرگونی اساسی پیاده‌محور شود، میدان فردوسی تهران است.

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشت: «ساماندهی میادین شهری با تصویب کمیسیون ماده۵ وارد فاز جدیدی شد. ۶میدان شهر تهران با آرای این کمیسیون از این پس در مسیر ساماندهی با رویکرد اجرای برنامه تی‌اودی گام برخواهند داشت و در این میان، وضعیت یک میدان برای تحقق اجرای این طرح مبهم به‌ نظر می‌رسد. میدان فردوسی یکی از میدان‌های بااهمیت پایتخت محسوب می‌شود که بنا به‌ وجود وزارت آموزش و پرورش، ۳دانشکده در این محدوده و یک بیمارستان، تردد در این میدان را افزایش داده است. شلوغی میدان فردوسی در فضایی با مقیاس کوچک برای یک میدانگاه، ساماندهی آن را پُرابهام می‌کند. پیاده‌روهایی با عرض کم در چهارطرف و رنگ‌آمیزی با بدسلیقگی تندیس حکیم ابوالقاسم فردوسی در گذشته، نمایی غیر متعارف به این میدان داده است. حالا این میدان برای این که بیشتر از خودرومحوری به پیاده‌محوری روی بیاورد و ویژگی‌های یک میدانگاه با توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی را داشته باشد، دشوار به‌ نظر می‌رسد. در این میان باید دید کمیسیون ماده۵ چه طرحی را برای میدان فردوسی که دارای یکی از المان‌های بی‌نظیر پایتخت است، به تصویب رسانده و در نهایت اجرا می‌شود.

نیازمندی به تی‌اودی

برای این که خیابان یا محدوده‌ای از شهر از «خودرومحوری» به «پیاده‌مداری» برسد، به‌ نظر می‌رسد نیازمند TOD (توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی) است. شهرهای بزرگ دنیا برای ایجاد فضای باز توأم با محدودکردن محور خودرو و گسترش فضای پیاده‌محوری چاره‌ای به غیر از تی‌اودی نداشتند و حالا مدیریت شهری برای پیاده‌کردن این سیاست تمرکز زیادی کرده است. به‌تازگی کمیسیون ماده۵ شهرداری تهران رأی به ساماندهی میادین شهری مانند انقلاب، بهارستان، فردوسی، اختیاریه و منیریه داده است. ساماندهی این میادین قرار است با محوریت اجرای برنامه تی‌اودی صورت بگیرد. علی نورزاده، مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری درباره طرح‌های کمیسیون ماده‌۵ می‌گوید: «۶طرح از ۸طرح کمیسیون ماده۵، مربوط به طرح ساماندهی میادین شهری مانند بهارستان، ولیعصر(عج)، فردوسی، اختیاریه و منیریه است، ۲طرح دیگر هم با انتقادات و اصلاحات در کمیسیون ماده۵ مواجه شد. همچنین قرار است بحث‌هایی درباره مترو و برخی ‌میادین از لحاظ ساماندهی برای عابران پیاده بررسی شود.»

اکنون مهم‌ترین برنامه تی‌اودی در میادین شهر تهران در میدان امام خمینی اجرا می‌شود. این میدان قدیمی در مرکز پایتخت با ساخت دوباره ساختمان بلدیه برای عموم مردم و ایجاد میدانگاهی که دسترسی حمل‌ونقل عمومی ازجمله مترو دارد، ویژگی‌های بسیاری برای تحقق تی‌اودی را داراست. پیش‌تر نیز میدانگاه هفتم‌تیر با ۷هزار مترمربع احداث شد که یک ایستگاه مترو ‌در وسط این میدانگاه قرار دارد و شهروندان به مترو دسترسی دارند. نورزاده با بیان این که ۲۰ طرح هم با مشاوران و مراکز دانشگاهی در حال انجام است، ‌می‌گوید: «طرح آسیب‌شناسی طرح تفصیلی که با دانشگاه تربیت مدرس جلو می‌رود، بحث TOD شهر تهران که با دانشگاه تهران در حال انجام است و مقوله پارکینگ در شهر تهران و اصلاح ضوابط به‌خصوص در بخش مرکزی شهر در دستور کار است.»

کاهش فرصت برای تردد خودروهای شخصی

اجرای برنامه تی‌اودی مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی و کاهش فرصت برای تردد خودروهای شهری است. به‌ نظر می‌رسد با اجرای تی‌اودی در برخی میادین یا معابر و تنگ‌کردن عرصه برای فضای خودرومحوری فرصت بیشتری را به پیاده‌روی شهروندان می‌دهد. ایجاد چنین فضایی با دسترسی آسان به حمل‌ونقل عمومی از سیاست‌های شهرداری تهران است که اکنون کمیسیون ماده‌۵ نیز از آن استقبال کرده است. از میان ۵میدانی که برای ساماندهی آماده خواهند شد، ظاهرا میدان انقلاب ویژگی‌های بسیاری برای اجرای برنامه تی‌اودی دارد. از مدت‌ها پیش نیز در شورای شهر و شهرداری این موضوع مطرح بود که میدان انقلاب برای پیاده‌مدارشدن پتانسیل بالایی دارد. جداره‌هایی که در خیابان انقلاب و محدوده میدان انقلاب وجود دارد، بسیار فعال هستند و این پتانسیل را ایجاد می‌کند که اگر یکسری اقدامات پیاده‌مدار صورت بگیرد، نتیجه می‌دهد. سیستم حمل‌ونقل عمومی در خیابان انقلاب و به‌طور کلی در خیابان آزادی بسیار سیستم کاملی به‌ نظر می‌رسد، زیرا مترو و اتوبوس دارد.

میدان اختیاریه در منطقه‌۳ شهر تهران نیز بین خیابان پاسداران و خیابان کامران قرار دارد. به گفته برخی کارشناسان، میدان اختیاریه قابلیت بسیاری برای تغییر از خودرومحوری به پیاده‌محوری دارد. دسترسی به مترو و اتوبوس در این محدوده وجود دارد و با توجه به‌وجود مراکز تجاری به‌نظر می‌رسد زمینه برای اجرای برنامه تی‌اودی در اینجا هم فراهم است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha