• سه‌شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 99082013530
  • خبرنگار : 71567

معاون آموزشی وزارت علوم عنوان کرد

اشتغال دانش آموختگان از بزرگترین چالش‌های کشور است/لزوم پرداختن دانشگاه‌ها به مسئولیت اجتماعی

اشتغال دانش آموختگان از بزرگترین چالش‌های کشور است/لزوم پرداختن دانشگاه‌ها به مسئولیت اجتماعی

معاون آموزشی وزارت علوم اشتغال دانش آموختگان را از چالش های بسیار مهم کشور در شرایط فعلی کشور و دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: دانشگاه ها باید هم‌راستا با سیاست های وزارت علوم، برنامه ها و سیاست های مشخص و مدونی در حوزه ارتقاء و افزایش مهارت دانشجویان تدوین و اجرایی کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر علی خاکی صدیق در افتتاحیه چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های دانشگاهی که امروز در دانشگاه خوارزمی به شکل مجازی برگزار شد به اهمیت پاسخگویی دانشگاه ها در بحث اشتغال پذیری اشاره کرد و گفت: دانشگاه های ما در چند دهه گذشته تغییرات بنیادی در عرصه اهداف، وظایف و انتظارات تجربه کردند اما شاید در همه زمان ها موضوعی که مورد تاکید ویژه نظریه پردازان عرصه آموزش عالی، سیاستگذاران و مدیران دانشگاه ها واقع شده است مسئولیت پذیری اجتماعی است که همواره به طور ضمنی در طول این چند دهه گذشته به صورت صریح مورد بحث قرار می گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه های ما همواره در برآوردن نیازهای جامعه موفق بودند. از این رو همواره در کانون توجهات مردم، کارفرمایان و مسئولین بودند و ذینفعان همواره به دانشگاه های موفق توجه داشتند، بطوریکه در نظام رتبه بندی کنونی اخیر علی رغم تمامی انتقادات و ایراداتی که به آن وارد است دانشگاه های برتری که معرفی شده اند اکثرا در برآورده کردن مسئولیت اجتماعی موفق عمل کردند.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: البته در عرصه کلان مسئولیت پذیری اجتماعی یک مفهومی کلی است و این موضوع در تعامل با دانشگاه ها و ذینفعان و تبیین کنش بین این دو عامل تعریف می یابد. این تعامل و همکاری بین دانشگاه و ذینفعان کنونی آن در ارتقاس کیفیت تمامی فعالیت های دانشگاه ها به ویژه آموزش نقش مهمی دارد و آموزش موثر در کنار پژوهش و فناوری و سایر فعالیت های دانشگاهی در حال حاضر نیز در تمام دانشگاه ها حرف اول را در اولویت ها می زند.

دکتر خاکی صدیق تاکید کرد: اگر دانشگاه های خوب کشور و دنیا را نگاه کنیم مشاهده می کنیم که آموزش های آنها نسبت به سایر دانشگاه ها آموزش نافع و موثر است که این موضوع با راه اندازی رشته های جدید، بازنگری رشته های تحصیلی از نظر محتوا و ساختار، به روز رسانی روش های تدریس، بکارگیری فناوری های نوین و بهبود فرآیندهای آموزش و یادیگری محقق خواهد شد و هدف نهایی آن نیز تربیت نیروهای انسانی با توانایی ها و مهارت های مورد نیاز جامعه و توانمندی و چالش های علم و فناوری از جهت دیگر است.

وی تاکید کرد: موضوع اشتغال و دستیابی دانش آموختگان به شغل مورد نظر از جدی ترین چالش های نظام های آموزش عالی محسوب می شود. در سال های اخیر موضوع اشتغال پذیری دانش آموختگان در وزارت علوم به عنوان یکی از سیاست های اصلی مطرح شد و جزء برنامه کاری معاونت آموزشی محسوب شد. یک نظریه این است که ما اشتغال پذیری دانش آموختگان را به عنوان محور اصلی سیاست های آموزش عالی در اقتصادهای پیشرو و دانش بنیان قرار بدهیم. چرا که از طریق مجموعه مهارت های ضروری شایستگی لازم را برای فعالیت های ضروری ایجاد می کنیم بنابراین بحث مجموعه مهارت ها نیز در اینجا اهمیت پیدا می کند.

به گفته وی، اشتغال پذیری در واقع به مفهوم آمادگی برای انجام دادن کار یعنی دانش، مهارت ها و نگرش هایی که بلافاصله پس از فارغ التحصیلی به فرد کمک می کند در هنگام اشتغال در بازار کار باقی بماند. دانش آموخته دانشگاهی باید بتواند مهارت هایی را که در طول دوران تحصیل به دست آورده را به کار بگیرد. به همین جهت کارفرمایان باید متمایل به جذب دانش آموختگان شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: نوع نگاه و سیاست وزارت علوم به موضوع اشتغال پذیری این است که مهارت نقش تعیین کننده ای در اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان دارد مدیران دانشگاه ها نیز باید در راستای سیاست های کلان وزارت علوم و به منظور حرکت به سمت پاسخگویی برای نیازهای اجتماعی برنامه ریزی هایی را انجام بدهند. در این زمینه ما از مهر ماه سال 97 آئین نامه ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان را برای دانشگاه ها ارسال کردیم و به مرحله اجرا گذاشتیم.جامعه هدف آن نیز دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته بوده اند که در تمام زیرگروه های آموزشی و دانشگاه های دولتی این اولین گام موثری بود که در مهر 97 مسئولین وقت به اجرا گذاشته و عملیاتی کردند و قبل از آن برنامه مدونی در این زمینه نداشتیم.

خاکی صدیق در پایان تاکید کرد: در حال حاضر اغلب دانشگاه ها پس از دو سال از ابلاغ آئین نامه فوق به این موضوع پاسخ مثبتی دادند و تلاش های مثبتی نیز در این زمینه انجام شده و دانشگاه هایی نظیر دانشگاه صنعتی اصفهان طرح موثری در حوزه کارآفرینی تدوین کرده اند و دانشگاه های خوارزمی، علامه و دانشگاه های دیگر نیز طرح های مختلفی در حوزه های خود انجام دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha