• یکشنبه / ۲ آذر ۱۳۹۹ / ۰۷:۳۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 99090200969
  • منبع : وزارت علوم و تحقیقات

مدیر کارگروه آموزش الکترونیکی وزارت علوم مطرح کرد

لزوم ایجاد کانال ارتباطی بین بخش خصوصی آموزش الکترونیکی و دانشگاهها

لزوم ایجاد کانال ارتباطی بین بخش خصوصی آموزش الکترونیکی و دانشگاهها

مدیر کارگروه آموزش الکترونیکی وزارت علوم در نشست خبری مجازی معاون آموزشی وزارت علوم با جمعی از خبرنگاران گفت: « یکی از ضعف های موجود در آموزش الکترونیکی کشور این است که خیلی از دانشگاه ها از توانمندی شرکت‌های خصوصی و خدماتی که ارائه می‌کنند اطلاع ندارند و از سوی دیگر نیز شرکت‌های توانمندی وجود دارند که راه دسترسی و معرفی شدن به دانشگاه‌ها را ندارند.»

به گزارش ایسنا، سیدعلی اکبر صفوی، رئیس انجمن یادگیری الکترونیکی ایران و مدیر کارگروه آموزش الکترونیکی وزارت علوم در نشست خبری مجازی ، ضمن بیان ابن مطلب، در خصوص مبحث ارزیابی کیفیت آموزش مجازی گفت: در بیشتر کشورهای دنیا مرسوم است که یک نهاد علمی و واسط، بیرون از ارگان‌های دولتی در حوزه ارزیابی آموزش الکترونیکی فعالیت می‌کند. وزارت علوم نیز این مسئولیت را به انجمن آموزش الکترونیکی ایران واگذار کرده است که امیدواریم این انجمن بتواند به خوبی این وظیفه را انجام دهد.

وی ادامه داد: گاهی در فرایند ارزیابی، خود سازمان روند ارزیابی را انجام می دهد که به آن ارزیابی درونی می‌گوییم. هم اکنون برخی از دانشگاه‌ها این کار را انجام داده‌اند و یا در حال انجام آن هستند. اما پس از این مرحله و در فاز دوم، لازم است ارزیابی بیرونی صورت بگیرد تا بتوانند وضعیت دانشگاه‌ها را از بیرون نیز بررسی کنند.

مدیر کارگروه آموزش الکترونیکی وزارت علوم در خصوص ارائه آموزش‌های الکترونیکی اظهار داشت: در زمینه بررسی آموزش الکترونیکی، نمی توان به عدد مشخصی رسید که مثلاً بگوییم یک استاد چگونه درس را ارائه داد. اقدامی که در این خصوص صورت می‌گیرد این است که حداقل های لازم برای تضمین کیفیت را بررسی کرده و بهترین نمونه های اجرایی را مشخص کنیم. خوشبختانه این دو کار در انجمن یادگیری انجام شده است. در این انجمن کمیته ای به اسم کمیته ارزیابی مراکز آموزش الکترونیکی وجود دارد که حدود سه سال قبل تشکیل شده و یکسری استاندارد از دید انجمن یادگیری الکترونیکی ایران تهیه، تکمیل و بومی‌سازی شده است. تمام مراکزی که آموزش الکترونیکی ارائه می کنند بایستی به این سوالات پاسخ بدهند که اول اینکه زیرساختهای شما چه المان هایی دارد؟ دوم، آیا کارمندها، اساتید و نیز مدیران شما آموزش کافی دیده اند؟ و سوم اینکه آیا طراحی شما از یک الگوی استاندارد یادگیری تبعیت میکند؟ این روند در حال انجام است و پس از به دست آوردن اطلاعات لازم در این زمینه، نوعی اعتبارسنجی و دسته بندی صورت می گیرد که بر اساس آن می توانیم بگوییم کدام آموزش‌ها خوب، کدام متوسط و کدام یکی ضعیف هستند.

وی در ادامه گفت: یکی از ضعف هایی که هم در کارگروه و هم در انجمن یادگیری احساس می شود این است که خیلی از دانشگاه‌ها از توانمندی شرکت‌های خصوصی و خدماتی که ارائه می‌کنند اطلاع ندارند. دانشگاه ها اطلاع دقیقی ندارند که چه شرکت‌هایی چه نوع خدماتی را ارائه می دهند و از سوی دیگر نیز شرکت‌های توانمندی وجود دارند که راه دسترسی و معرفی شدن به دانشگاه‌ها را ندارند. از سوی دیگر مقایسه عملکرد شرکت‌ها برای دانشگاه وجود ندارد. بر اساس این نیازها بود که با مشورت کارگروه و مدیریت انجمن یادگیری مقدمات برگزاری رویداد میز تکنولوژی را آماده کردیم. در هفته های گذشته شرکت های خوبی ثبت نام کرده اند و در اوایل آذرماه ان شاءالله این رویداد برگزار خواهد شد. این رویداد زمینه ای است که شرکت‌ها توانمندی خود را ارائه داده و دانشگاه‌ها می توانند به بررسی آنها بپردازند.

صفوی افزود: دومین اقدامی که با همکاری کارگروه انجمن برگزار می‌شود، کنفرانس سالانه آموزش یادگیری الکترونیکی است که برای تبادل تجربه و ارزیابی دستاوردها در اسفند ماه برگزار خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در خصوص ارزیابی وضعیت موجود در دانشگاه‌ها نیز باید گفت که ما با حجم زیادی از کاربران فعلی و اضافه شدن دانشجویان جدید الورود مواجه هستیم. این حجم از کاربران نیازمند مدیریت صحیح از سوی دانشگاه‌هاست. نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که ۵۰ درصد نقص‌هایی که در خدمات داخلی موسسات و دانشگاه‌ها دیده می‌شود نقص‌های داخلی دانشگاه‌ها است. یعنی اینکه شبکه‌های داخلی خود دانشگاه‌ها در برخی از موارد بهسازی نشده اند و بایستی دولت و سازمان برنامه و بودجه کمک کنند تا شبکه های داخلی دانشگاه‌ها هرچه سریع‌تر بهسازی شوند. نکته دیگر اینکه مدیران دانشگاه‌ها باید برای تصمیم گرفتن در این بخش حتماً با مدیران فناوری اطلاعات مشورت بیشتری بگیرند. این مدیران بایستی نقش بیشتری در تصمیم‌گیری‌های آموزش الکترونیکی داشته باشند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی در پایان اظهار داشت: آخرین نکته مربوط به همزمانی بسیاری از کلاس‌ها است. اگرچه می توان کلاس‌هایی را به صورت همزمان و به میزان کافی برگزار کرد اما لازم نیست مشابه روش سنتی همه کلاس‌ها با هم مثلاً ساعت ۷ و نیم صبح شروع شوند. می توان با انعطاف پذیری بیشتر، آنها را توزیع کنند. به نظر من آموزش دیدن اساتید، کارشناسان و حتی مدیران دانشگاه‌ها، بزرگترین مشکل موجود در آموزش الکترونیکی است. باید در صورت لزوم توان تخصصی آنها را بیشتر کنیم تا بتوانند بهتر از ابزارها استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.